Sociálne siete sa rokmi stali neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života. Pre mnohých užívateľov je pomerne ťažké predstaviť si deň bez nich. Aj keď si niektorí z nás občas doprajú „detox od sociálnych sietí“ alebo sa im niektorí jedinci snažia úplne vyhnúť a nie sú nikde registrovaní, nemožno poprieť, že rast a vplyv sociálnych sietí na moderný životný štýl narastá.
Platformy sociálnych sietí už nie sú obmedzené len na určité demografické skupiny. Využívajú ich na sledovanie a zdieľanie obsahu mladí i starí jednotlivci, ale i firmy na získavanie a udržiavanie svojich zákazníkov.
Sociálne siete sú zdrojom informácií, priestorom pre socializáciu a vyjadrovanie sa, ale pre firmy sú hlavne “chlebodarcom”.
3 ZAVÁDZAJÚCE TVRDENIA O SOCIÁLNYCH SIEŤACH NA SLOVENSKU:
- Na sociálnych sieťach dnes už nájdete každého Slováka.
- Tvorte veľa obsahu na sociálnych sieťach a predaje potom pôjdu samé.
- Budovanie zrozumiteľného a atraktívneho feedu je základom úspechu. Facebook príspevky potom ukáže každému z vašej cieľovej skupiny.
WOW! Čo by to však v praxi znamenalo? Predstavte si, že by ste mohli mať 5,46 milióna zákazníkov iba na Slovensku. Sen každého podnikateľa, nie? Realita je však niekde úplne inde. 74,4% slovenskej populácie sa aktívne pohybuje na sociálnych sieťach a to nám hneď zúži zásah na cca. 4 milióny ľudí.
Z toho vyplýva, že na oslovenie, zviditeľnenie sa a navýšenie predaja vašej firmy sociálne siete nestačia.
74,4% slovenskej populácie sa aktívne pohybuje na sociálnych sieťach.
Ktorá sieť je najlepšia pre biznis?
Ktorá sociálna sieť je pre váš biznis zaujímavá? Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter alebo Youtube? To je otázka.
Fenomén sociálnych médií, ich vývoj a predovšetkým dopad na spoločnosť priniesol u ľudí množstvo zmien v správaní sa v tomto prostredí. Posledný rok a sled udalostí, ktoré priniesol, umocnil vývoj sociálneho správania sa a interakcií na sociálnych sieťach. S prevládajúcim home officom sa spotrebitelia pri rozhodovaní a nakupovaní v ešte väčšej miere začali spoliehať práve na sociálne siete a online nakupovanie. Sociálne siete a všetky nákupné platformy začali uprednostňovať vývoj marketplace a stali sa tak pre podnikanie častokrát rozhodujúcim faktorom úspechu či neúspechu.
Sociálne siete už dlhšiu dobu nie sú len o prepájaní sa s priateľmi, sledovaní zaujímavého obsahu, četovaní a diskusiách. Do popredia sa dostal obchod a služby. Sociálne faktory vždy zohrávali veľkú rolu v nákupných návykoch koncového zákazníka, ale smartfóny a sociálne siete s marketplace spôsobili doslova revolúciu v nakupovaní.
Nezáleží či prevádzkujete malý lokálny obchodík alebo franšízu veľkej nadnárodnej spoločnosti. Sociálne siete zmenili marketing a ich popularita neustále s pribúdajúcimi novými a novými platformami rastie. Sociálne siete by mali byť základom každej obchodnej marketingovej stratégie.

Nechajme hovoriť čísla
Prieskum spoločnosti Kepios uvádza, že na Slovensku používalo sociálne siete začiatkom roka 2022 74,4 percent obyvateľov, pričom len na Facebooku má reklama dosah až na 47,6 percent celkovej populácie. Ako sa tento fakt premieta v praxi pri konkrétnych spoločnostiach?
Jednu z najúspešnejších značiek slovenského Facebooku Lidl-Slovensko sleduje cez pol milióna užívateľov (k 14.12.2022 526 994 ľudí). Podľa údajov spoločnosti Meta používa Facebook na Slovensku takmer 2,6 milióna užívateľov. To znamená, že na tejto sieti každý piaty človek sleduje profil Lidl-Slovensko.
Ak pozorujeme dianie v rovnakom segmente, na druhom mieste je Kaufland Slovenská republika s 293-tisíc sledovateľmi ( k 14.12.2022 293 687 ľudí ). Aj napriek tomu, že je to skoro polovica oproti Lidl, je aj s týmto číslom medzi slovenskými komerčnými značkami na Facebooku pomerne vysoko.
Obidve spoločnosti v rámci svojich kampaní naplno využívajú výhody sociálnych sietí a majú demograficky dokonale cielenú reklamu.
YouTube a Twitter
Platforma YouTube vedie, kým Twitter sleduje veľmi málo ľudí. Pokiaľ ide o reklamu na sociálnych sieťach, ešte vyššie čísla ako Facebook u nás dosahuje video platforma YouTube s 4,06 miliónmi užívateľov, čo znamená, že reklama na tejto obľúbenej platforme sa dostane až k trom štvrtinám spotrebiteľov a potencionálnych zákazníkov. Tu máte priestor na využitie Google Ads a nastavenie PPC kampaní. 🙂
Nie všetky trendy sa však na Slovensku uchytia… Špecifický je v tomto smere aj Twitter, ktorý je populárny najmä v USA a v Japonsku, ktoré už tradične kopíruje americké trendy. V našich podmienkach používa Twitter len 13 percent zo všetkých užívateľov sociálnych médií, čo je úplné minimum a sú skôr len konzumentmi obsahu.
Pri výbere sociálnych sietí pre váš biznis a zvýšenie predaja je nesmierne dôležité zohľadniť kultúrne špecifiká krajiny a zvážiť s marketérmi aj segment, v ktorom podnikáte. Neplatí to pri veľkých komerčných hráčoch na našom trhu, ktorí si môžu dovoliť robiť veľké kampane na všetkých sociálnych platformách.
Instagram a TikTok
Spoločnosti by si pri pokrývaní jednotlivých segmentov trhu na sociálnych sieťach nemali vyberať platformy len podľa špecifík danej krajiny, ale pri voľbe marketingovej stratégie brať ohľad aj na vek svojej cieľovej skupiny a tomu prispôsobiť vhodnú sociálnu sieť, ktorá vládne trendom generácie Z.
Príkladom je napríklad TikTok, ktorého užívateľmi boli spočiatku najmä tínedžeri a postupne si ho osvojili aj staršie generácie a milujú ho! Neverili by ste, ale ľudia dokážu krátke videá na sociálnych sieťach sledovať aj hodiny. Práve preto je TikTok používaný primárne na účely marketingu a reklamy najčastejšie spoločnosťami, ktorých cieľovou skupinou sú násťroční.
Instagram je sociálna sieť, ktorá by si zaslúžila osobitný článok a je skutočne unikátna. To možno nabudúce. 🙂 Najviac sledovateľov (followerov), má jej samotný účet @Instagram. O to zaujímavejšie je, že po ňom nenasleduje profil žiadnej obchodnej spoločnosti, ale konto @cristiano patriace slávnemu futbalistovi Ronaldovi s viac ako 500 miliónmi followerov.
Pritom až o polovicu menej sledovateľov má na Instagrame najúspešnejšia značka v segmente módy a športového oblečenia Nike s viac ako 250 miliónmi followerov. S Instagramom tak v marketingu vstúpili do hry aj influenceri, ktorí dokážu propagovať produkt častokrát oveľa úspešnejšie, než samotný profil značky, ktorá produkt ponúka. Pozrite si zoznam 50 najsledovanejších účtov na Instagram za rok 2022.

Ako si teda vybrať vhodnú sociálne sieť pre váš biznis?
Výhody:
- Má stále najväčšiu používateľskú základňu spomedzi všetkých sociálnych sietí.
- V závislosti od vášho publika a rozpočtu má potenciál byť pre vašu firmu najlepším spôsobom, ako osloviť čo najväčší počet ľudí online.
- Je efektívnym spôsobom, ako osloviť používateľov internetu vo veku 25 rokov a starších. Pokročilé nastavenia pre biznis – vytvorenie firemnej stránky, nastavenie otváracích hodín, služieb, tlačidiel „Zavolať teraz“ a podrobných analýz, vďaka ktorým je pre firmy atraktívny.
- Algoritmus miluje video obsah, takže získavate priestor na zdieľanie videí.
- Najlepšia platforma na zdieľanie obsahu vo forme externých odkazov, napríklad z vašej webovej stránky.
- Umožňuje komunikovať so zákazníkmi aj prostredníctvom skupín.
Nevýhody:
- Dosah príspevkov na Facebooku neustále klesá, pretože používatelia trávia viac času na novších sociálnych médiách.
- Spoločnosť poškodili problémy so súkromím užívateľov a s bezpečnosťou údajov.
Výhody:
- Užívateľsky nenáročný, jeho rozhranie je elegantné a jednoduché. Instagram sa stáva čoraz silnejším nástrojom pre malé a stredné firmy.
- Najlepší priestor na zdieľanie vizuálneho obsahu a pútavých obrázkov.
- Stories, Instagramové príbehy, umožňujú nahrávať krátke videá, ktorými môžete osloviť svojich zákazníkov a vytvoriť tak osobnejší dojem a kontakt s vašou značkou.
Nevýhody:
- Má menej funkcií ako Facebook.
- Firmy majú často problémy s meraním návratnosti investícií do Instagramu, pretože ich príspevky nemôžu obsahovať odkazy, ktoré im pomáhajú sledovať mieru prekliknutia (CTR) a konverzie.
- Potreba obrázkových a grafických materiálov – platforma je predovšetkým vizuálneho charakteru a zameraná na príbehy.
Výhody:
- Ideálna platforma pre business-to-business (B2B).
- LinkedIn dnes umožňuje založenie účtov aj firmám, čím môžu aj prostredníctvom neho postupne rozvíjať svoju značku. Vždy je však dobré, ak sa do šírenia firemných príspevkov na LinkedIn zapájajú aj zamestnanci firmy.
- Ak vaša firma disponuje analýzami, prípadovými štúdiami, zaujímavosťami zo sveta biznisu, publikujte ich aj na LinkedIn.
Nevýhody:
- Ľudia využívajú LinkedIn predovšetkým na networkovanie, a teda prepájanie sa s inými profesionálmi z rôznych odborov.
- Nemajte prehnané očakávania zamerané výlučne na predaj. Na LinkedIn môžete získať skvelé kontakty, ale neznamená to, že rýchlo dosiahnete vysoké zisky a tržby.
YouTube
Výhody:
- Používa sa na globálne zdieľanie videí. Ako celosvetovo druhá najnavštevovanejšia webová stránka hneď po vyhľadávači Google má obrovský potenciál osloviť vaše publikum.
- Na YouTube môžete zdieľať formou Google Ads reklám krátke i dlhé videá. Záleží od posolstva, ktoré chcete komunikovať a publika, ktoré chcete osloviť.
Nevýhody:
- Mladšie publikum sa často vyznačuje udržaním kratšej pozornosti alebo je schopné preskočiť video, ktoré je dlhšie ako pár minút.
- Musíte zaujať do pár sekúnd.
Ak ľudia o vašej firme nevedia a nepoznajú ju, nemôžu sa stať vašimi zákazníkmi. Sociálne médiá zvyšujú vašu viditeľnosť medzi potenciálnymi zákazníkmi a umožňujú vám osloviť široké publikum s vynaložením pomerne malého množstva času a úsilia.
Aká je budúcnosť sociálnych sietí v 2023?
Keďže marketingové rozpočty sa navyšujú po zotavení z pandemicého freezu, výdavky na sociálne médiá sú na ceste nahor (a najmä zárobky pre sociálne siete). Marketéri sa ku koncu roka cítia istejšie nielen v návratnosti investícií (ROI) do sociálnych médií, ale aj v ich schopnosti dokázať to aj tým najskeptickejším vedúcim a majiteľom firiem. Veríme, že v roku 2023 budeme svedkami toho, ako táto sebadôvera inšpiruje marketérov k strategickejšiemu prístupu k sieťam.
Tu je prehľad toho, čo môžete očakávať od budúceho roka…
- Malé podniky začínajú oslovovať influencerov.
- Veľké značky prestávajú súťažiť o influencerov a prenechávajú ich malým podnikom.
- Rozpočty môžu byť v ohrození, pretože majitelia požadujú vyššie príjmy.
- Rastúce investície do sociálnych sietí ich vystavujú novej úrovni kontroly.
- Marketéri sa prestávajú naháňať za novými funkciami a namiesto toho začínajú byť strategickejší.
Obavy zo zdanlivo nevyhnutnej recesie už niekoľko mesiacov podnecujú reštrukturalizáciu, prepúšťanie a znižovanie prevádzkového rozpočtu. Podniky prehodnocujú svoje výdavky – a často sú (bohužiaľ) marketingové rozpočty prvé v rade.
Hoci sa zatiaľ nezaznamenali masívne škrty v marketingových výdavkoch, vidíme, že väčšie podniky znižujú svoje diskrečné výdavky. Rozpočet na partnerstvá s influencermi bol jednou z prvých vecí, ktoré utrpeli zásah, pričom malí a stredne veľkí influenceri tvrdia, že v tomto roku zaznamenali pokles sponzorských ponúk a viac značiek od platených dohôd ustúpilo.
Hoci toto stiahnutie výdavkov je úderom pre už aj tak neistú ekonomiku infeluncer marketingu, nechávajú sa otvorené dvere pre menšie podniky, aby mohli súťažiť o špičkových influencerov za nižšie ceny.
S recesiou, s COVIDOM a jednoducho s väčšou finančnou tiesňou… sa marketingové prostriedky vždy znižujú. Keď máme obmedzené zdroje, tvorcovia sa stávajú pre marketérov veľmi atraktívnym nástrojom.
Leah Gritton
Riaditeľ pre integračnú stratégiu
Energy BBDO
3 odporúčania od Digitalmana
1. UROBTE SI PRIESKUM
Existujú nástroje (napr. Data on Steroids), ktoré vám pomôžu objaviť influencerov prostredníctvom monitorovania konverzácií relevantných pre vaše odvetvie na všetkých sociálnych sieťach. Keď viete aký typ tvorcov obsahu chcete osloviť, pridajte ich do streamu a sledujte, čo zdieľajú a s kým sa zapájajú. To vám pomôže pochopiť ich význam a prínos pre vaše publikum a identifikovať potenciálnych influencerov, s ktorými môžete spolupracovať.
2. ZAMERAJTE SA NA STRATÉGIU, NIE NA DOSAH
Nevyhýbajte sa tvorcom s menším počtom sledovateľov. Veľký počet sledovateľov nemusí nevyhnutne viesť k vyšším konverziám. Dôležitejšie je nájsť tvorcu, ktorý s vami dokáže spolupracovať na tvorbe inšpiratívneho obsahu relevantného pre váš produkt alebo službu.
3. UTM KÓDY NA SLEDOVANIE A MERANIE VÝSLEDKOV
Hoci existuje mnoho spôsobov, ako merať úspešnosť kampaní, kódy UTM sú najlepším spôsobom, ako získať jasný obraz o výsledkoch. Priraďte každej kampani jedinečné odkazy s kódmi UTM a budete môcť sledovať návštevníkov, ktorých posielajú na vaše webové stránky, čo vám umožní vypočítať ich vplyv na vaše výsledky.

Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.