Tak BIdovaŤ či NEBIdovaŤ? Nepochybne je to asi jedna z najčastejších úvah pri nastavovaní Google vyhľadávacej reklamy. Prečo platiť za niečo, čo dosiahnem organicky? Na „prvú“ sa môže zdať odpoveď nad slnko jasná. No je potrebné to vždy zvážiť s ohľadom na špecifiká vášho produktu či značky. Tu je 9 dôvodov, vrátane príkladov z praxe, prečo bidovanie na vlastnú značku v Google reklame mnohí šikovní marketéri aplikujú, ale zároveň sa pozriem aj na dva mýty, ktoré mnohých môžu mýliť. 

zdroj: Adobe Stock

Čo je to bidovanie na vlastnú značku / vlastný brand?

Znamená to zahrnúť do PPC kampane aj vlastný názov značky, teda platiť cielenie na ňu. Ako vidíte nižšie, keď ľudia zadajú do vyhľadávača názov vašej značky, ak bidujete na vlastnú značku, vaše reklamy sa zobrazia v hornej časti výsledkov vyhľadávania, ako napríklad tu:

Printscreen príkladu bidovania na vlastnú značku

Dôvody prečo má bidding na vlastný brand veľký význam

1. Presmerujte návštevníkov na konkrétnu landing page (vstupnú stránku)

Keď niekto hľadá vašu značku na Google, bude presmerovaný na vašu domovskú stránku, pretože prvý výsledok, ktorý uvidí, bude s najväčšou pravdepodobnosťou práve home page. Vy však máte spustenú skvelú kampaň a tohto hľadajúceho chcete poslať inde – ideálne na stránku kampane. Toto sa dá organicky dosiahnuť dosť komplikovane, ak vôbec. A tu nastupuje PPC reklama, kde máte plnú kontrolu nad tým, kam pošlete návštevníkov. Tiež to môžete podľa potreby a vývoja kampane kedykoľvek meniť. Tým sa dá krásne dosiahnuť viac predajov a potenciálnych zákazníkov.

2. Zmeňte svoje posolstvo podľa potreby 

Bidovaním na vlastnú značku v Google reklame máte väčší vplyv na to, ako vyzerajú výsledky vyhľadávania. Pomocou organických zoznamov SERP môžete optimalizovať svoj názov, popis a ďalšie metaznačky pre vyššie hodnotenie a lepšiu mieru prekliknutia (CTR). S reklamami v platenom vyhľadávaní však máte väčšiu kontrolu. S naozaj dobre nastavenou PPC reklamou dokážete plne ovládať posolstvo reklamy. A navyše, to posolstvo môžete kedykoľvek meniť. Ak chcete zmeniť názov alebo popis organického záznamu, môže trvať aj niekoľko dní, kým sa to prejaví. Zmena platenej reklamy je však okamžitá a dokonca môžete použiť plánovanie reklamy a špecifikovať určité hodiny a/ alebo dni v týždni, kedy chcete, aby sa vaše reklamy zobrazovali.

3. Poskytnite viac informácií ako v organických záznamoch 

Google umožňuje doplniť vaše reklamy mnohými prispôsobiteľnými a výkonnými rozšíreniami, ako sú telefónne číslo, adresa firmy, dodatočné odkazy na iné stránky (odkazy na podstránku), recenzie, obrázky produktov a veľa ďalších. Príklad vylepšenej reklamy:

Printscreen príkladu vylepšenej reklamy

4. Dominujte vo výsledkoch vyhľadávania

Prečo sa uspokojiť s prvým miestom, keď môžete byť súčasne aj na druhom? 🙂 Bidovanie na vlastnú značku vám umožní zobrazovať sa viackrát pod sebou a tým zabrať viac miesta na prvej stránke výsledkov vyhľadávania. To znamená viac záznamov a viac informácií pre potenciálneho klienta. Pripomínam – takých informácií, ktoré môžete nastavovať a prispôsobovať vývoju kampane. Väčšina ľudí zvyčajne interaguje s výsledkami vyhľadávania nad záhybom stránky a ďalším faktom je, že dominancia na SERP vzbudzuje u návštevníkov dojem akejsi autority a to podporuje dôveryhodnosť značky. A okrem toho, tým, že obsadíte „toľko miesta“, prirodzene tým vytláčate konkurenciu. Pozrite na reklamu Martinusu, kde vidieť aj šikovné doplnenie informácií (bod č. 3): 

Prinscreen príkladu reklamy, ktorá sa zobrazuje viackrát pod sebou

5. Zvýšte CTR a získajte prírastkovú návštevnosť

Spoločnosť Google uverejnila v roku 2011 štúdiu „Search Ads Pause Studies“. Výsledky ukázali, že percento prírastkových kliknutí na reklamu je v priemere 89 %. V preklade do ľudskej reči to znamená, že celých 89 % návštevnosti generovanej reklamami vo vyhľadávaní nie je nahradených organickými kliknutiami, keď sú reklamy pozastavené. Z toho vyplýva, že prevádzkovanie reklám v platenom vyhľadávaní zvyšuje mieru prekliku (vrátane organických) a prináša až 89 % prírastkových kliknutí.

6. Neuľahčujte to konkurencii

Je fajn pravidelne kontrolovať, či niekto iný nebiduje na názov vašej značky. Posledná vec, ktorú by ste si asi priali je, aby potenciálny zákazník, ktorý je už len krôčik od „vložiť do košíka“, videl nad vaším organickým výsledkom zobrazenú reklamu vášho konkurenta. Je to totiž marketingová fintička. Konkurencia biduje na vašu značku s prozaickým cieľom – vziať vám návštevnosť a samozrejme aj zákazníkov. Ak nebudete bidovať na vašu značku vy, ľahko sa môže stať, že to urobí „striehnuca“ konkurencia a zobrazí sa nad vami…

Bidovaním na „samého seba“ tak nielen zlepšíte SERP svojej značky tým, že sa zobrazíte navrchu výsledkov vyhľadávania, ale dokonca tým môžete zvýšiť CPC (cenu kliknutí) pre konkurenciu. Budú totiž musieť ponúknuť vyššiu cenu, aby vás prekonali. Je pravdepodobné, že vaša reklama bude mať lepšiu pozíciu, vyššiu mieru prekliku a lepšie skóre kvality.

7. Zvýšte celkové skóre kvality účtu

Keďže značkové vyhľadávania sú pre vašu značku vysoko relevantné, zvyčajne dosahujú mimoriadne vysoké miery preklikov a skóre kvality. To pomáha zvyšovať priemerné číslo za celý účet pre kampane a aj ušetriť. Google totiž odmeňuje inzerentov s vysokým skóre kvality znížením ich ceny za kliknutie (CPC). 

Ruka ukazujúca palec hore
Zdroj: Adobe Stock

8. Odhaľte, či na vás nebiduje konkurencia

V čase, kedy vy ešte zvažujete, či má zmysel bidovať na vlastnú značku vás už mohla predbehnúť konkurencia. Či je to možné? Ako som už spomínala vyššie – JE. Ak aj máte ochrannú známku (trademark), bidovanie s tým nesúvisí. Zistiť, či konkurencia biduje na vašu brand môžete jednoducho v Google vyhľadávaní (čo nie je úplne presné), ale s istotou to zistíte v Google Ads – v Auction insights reports (štatistiky aukcií).  

MÝTY O TOM, PREČO NEBIDOVAŤ

Otáznik medzi guličkami

Zdroj: Unsplash

Ak stále nepoznáte odpoveď na záludnú otázku BIDOVAŤ či NEBIDOVAŤ na svoju značku, pravdepodobne ste narazili na tieto dva najčastejšie argumenty, ktoré niektorí považujú za nevýhody bidovania na vlastný brand. Pozrime sa na to: 

1. Nemusí to byť potrebné

Ak sa už organicky umiestňujete vo výsledkoch vyhľadávania uspokojivo, môže sa zdať, že je to naozaj váš prípad – že nechcete platiť za bidovanie. No zmysel to dáva aj pri dobrých organických výsledkoch. Jednak sme opäť pri tom, že tým stále nechávate priestor konkurencii, alebo dokonca tomu, že bude vašu značku bidovať práve konkurencia (a sme pri bode č. 7 🙂).  

2. Mohli by ste platiť za vyhľadávanie bez nákupu

Keď sa vaša reklama zobrazí v hornej časti výsledkov vyhľadávania, je dosť pravdepodobné, že na ňu ľudia kliknú aj s inými pohnútkami, než tými nákupnými. Môže to byť hľadanie vašich kontaktných údajov, adresy a podobne. Všetky tieto kliknutia od ľudí, ktorí nekúpia vaše produkty alebo služby, môžu tvoriť = „zjesť“ značnú časť vášho denného reklamného rozpočtu. Ak ale máte Google Ads nastavené skutočne kvalitne a odborne, nie je to tak. Preto je pri nastavovaní Google Ads určite lepšie osloviť profesionálov.

TAK ÁNO ČI NIE?

Keby som to zhrnula do pár múdrych viet: 

  • Bidovanie na vlastný brand značky vám poskytuje oveľa väčšiu kontrolu a väčšiu flexibilitu v súvislosti so SERP vašej značky. 
  • Bidovanie na vlastný brand pomáha zabrať miesto konkurencii.
  • Je veľmi rozumné posielať potenciálnych klientov na konkrétnu podstránku s obsahom, ktorý čo chcete ľuďom ukázať. Ale najmä – viete to neustále a flexibilne meniť a prispôsobovať.

 Google Ads a kvalitne nastavená stratégia PPC reklamy je dnes obrovská téma s úžasnými možnosťami a trúfam si povedať, že už je to priam nevyhnutnosť doby digitálnej a zodpovedne zvládnutého marketingu firmy. Vzhľadom na fakty a možnosti, ktoré som načrtla v článku, je odpoveď na otázku bidovať či nebidovať na vlastný brand asi viac než jasná. Ak to s marketingom svojho biznisu myslíte vážne a nechcete sa učiť systémom pokus – omyl (na vlastnej koži), určite odporúčam konzultáciu na nastavenie Google Ads s profesionálnou online marketingovou agentúrou (ako sme napríklad MY 😉). Lebo skúsenosti sú nad zlato, rovnako ako dobrý a odborne zdatný online marketér, ktorý vám môže pomôcť Google reklamou posunúť váš biznis na iný level. 

Muž hľadiaci do slnka

Zdroj: Pixabay

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required