Ak ste posledných šesť mesiacov náhodou strávili v informačnom vákuu, dovoľte aby som bola prvá, kto vám to slávnostne oznámi. Vypustenie nástroja ChatGPT do éteru spôsobilo, že svet už nie je taký, ako sme ho poznali… 

Zoznámte sa prosím…

ChatGPT je model jazyka umelej inteligencie z dielne spoločnosti OpenAI. Je vyvinutý takmer dokonale simulovať ľudskú komunikáciu a dokáže generovať odpovede na širokú škálu tém, či otázok.

Iste tušíte, že podobný systém umelej inteligencie už dokázal svoj prínos a hodnotu v mnohých priemyselných odvetviach naprieč celým svetom. 

Odbory ako právo, psychoterapia, programovanie a mnohé ďalšie už umelá inteligencia zasiahla a zásadne sa v nich prejavila v pozitívnom zmysle slova. Ale som presvedčená, že to ešte len budeme pozerať s otvorenými ústami a zatajeným dychom, aké zmeny a obrovské dopady môžeme očakávať od tohto vynálezu v nasledujúcich mesiacoch a rokoch.  

A čo s tým má marketing? Nuž, písané slovo je kľúčový komponent mnohých aspektov marketingu od blogovania, k písaniu, copywritingu až k SEO, online reklame a mnohým ďalším. To nie je všetko. ChatGPT dokáže nielen generovať inteligentný text v trvaní približne prestávky medzi údermi vášho srdca (nežartujem), ale tiež dokáže generovať inteligentné nápady. A nápady sú životná miazga marketingu. 

Týmto vás privíta úvodná stránka GhatGPT:

Printscreen úvodnej obrazovky aplikácie ChatGPT v anglickom jazyku

Je tu však jedna vec. Tento ultra „inteligentný kámo“ na sieti nemôže generovať nápady alebo texty, ktoré eventuálne dokážu popohnať predaj vašej firmy bez podnetu, zadania alebo výzvy. Rozhodla som sa pre náš text používať názov zadanielebo to považujem za najvýstižnejšie označenie tejto formy komunikácie s umelou inteligenciou. A presne o tom si povieme v tomto článku. Pozrieme sa na 9 konkrétnych zadaní ChatuGPT, ktoré môžete použiť v celej škále rôznych marketingových odborov.

Žena nadšene ukazujúca na pokračovanie článku nižšie
Zdroj: freepik.com

Čo je to vlastne zadanie pre ChatGPT 

Zadanie pre ChatGPT je akýkoľvek text (otázka, požiadavka), ktorý ChatuGPT zadáte s cieľom získať odpoveď, ktorú potrebujete. Ak chcete z tohto nástroja vyžmýkať čo najviac, musíte sa k nemu správať ako k skutočnému ľudskému asistentovi. Alebo ešte lepšie, k svojmu biznis partnerovi. Nedokáže vám dať trefné výstupy bez presných a konkrétnych vstupov, čiže zadaní. To znamená, je potrebné zadávať také druhy zadaní, s ktorými môže ChatGPT pracovať akoby bol človek.

Ak chcete z tohto nástroja vyžmýkať čo najviac, musíte sa k nemu správať tak, ako keby ste hovorili so skutočným ľudským asistentom.

Ako napísať efektívne zadanie pre ChatGPT

Predtým, než sa dostaneme k niektorým špecifikám ChatGPT zadaní, ktoré môžete použiť vo svojom marketingu, tu sú niektoré základné tipy, ktoré môžu byť nápomocné k osvojeniu si zručnosti zadávať čo najefektívnejšie otázky alebo zadania:

  • Buďte veľmi konkrétny. ChatGPT je dokonca schopný rozpoznať a dešifrovať aj rôzne jazykové nuansy, čo znamená, že z neho možno získať veľmi konkrétny a presný výsledok, ktorý hľadáte. 
  • Zadajte všetky relevantné informácie. Uistite sa, že ste ChatuGPT zadali všetky vaše dostupné informácie potrebné na to, aby ste na oplátku dostali čo najviac relevantných a užitočných odpovedí.  Napríklad, skúste pridať linky vašich web stránok alebo obsahu, definovať špecifický tón, ktorý by si ste chceli v texte dosiahnuť, alebo viac… Čím viac informácií poskytnete, tým lepší výsledok je pravdepodobné, že dosiahnete.
  • Pokračujte v komunikácii s ChatGPT, doslova sa v tom vŕtajte. Tento nástroj je odlišný od iných modelov umelej inteligencie v tom, že dokáže odpovedať na po sebe nasledujúce otázky a pokračovať v konverzácii, ako uvidíte aj nižšie. Ak nedostanete to, čo ste hľadali na prvú, pokračujte v tejto konverzácii s ďalšími a ďalšímí konkrétnejšími otázkami alebo zadaniami, aby ste získali ďalšie a lepšie odpovede. Ako som povedala, správajte sa k ChatuGPT, akoby to bol váš asistent, čo znamená pokračujte v konverzácii, doslova ho smerujte a koučujte s cieľom dostať to, čo hľadáte. 
Ilustračný obrázok s rôznymi piktogramami v bublinách

Zdroj: pixabay.com

ChatGPT zadania pre sociálne siete

Skúste použiť GhatGPT ako generátor nápadov na posty pre sociálne siete alebo tipov na zlepšenie správy sietí týmito zadaniami.  

1. Zvýšenie dosahu na sociálnych sieťach

Toto je otázka, ktorú sám sebe položil minimálne raz, alebo viackrát každý marketér sociálnych sietí, alebo samotný majiteľ firmy. Skúste dať ChatuGPT toto zadanie:

„Ako môžem ja, ako majiteľ firmy alebo marketér sociálnych sietí vplývať na sociálne siete s cieľom zvýšiť povedomie o značke a dosah?“

Tu je, čo napísal späť ChatGPT:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

2. Odpovede na hejty, negatívne komentáre a propagácia 

Je tu niekto, koho teší pohľad na negatívne zmienky o jeho značke alebo produktoch na Facebooku, alebo inej sociálnej sieti? Je ťažké vyskladať rozvážne, primerané a zmysluplné odpovede, keď skutočne veríte v pozitíva svojej značky alebo nesúhlasíte s osobou, ktorá zanechala hejt, alebo nechutne negatívny odkaz… Ak ste sa v tom našli, skúste toto zadanie:

„Ako odpoviem ľudom, ktorí píšu negatívne veci o mojich produktoch na Facebooku ako manažér sociálnej siete?“

Tu je odpoveď od ChatGPT:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Komunikujte s ním, venujte mu pozornosť a hľadajte dôvod nespokojnosti. Keď som šla hlbšie a požiadala ChatGPT o konkrétne znenie odpovede, dostala som naozaj ucelený, zmysluplný a hýčkajúci text, za ktorý by som sa sama nehanbila… Získate tu aj ďalšie návody, ako reagovať na negatívne receznie či komentáre. 

3. Vývoj frekvencie postovania alebo kalendár obsahu 

Opýtať sa ChatuGPT na vhodný harmonogram postovania tvojej značky na tej ktorej platforme je skutočne zaujímavý príklad použitia. Skúste zadanie ako toto:

„Prevádzkujem účet na TikTok pre (názov značky). Kedy sú tie najlepšie časy dňa na postovanie, aby som maximalizovala reakcie? Koľkokrát do týždňa by som mala uverejňovať?“

ChatGPT mi dal niekoľko užitočných návodov napríklad na to, ako využiť analýzy dát v TikToku, či ako ich použiť na určenie čo najlepšej frekvencie príspevkov. 

ilustračný obrázok s farebným slovom "shop" a pc myšou

Zdroj: pixabay.com

ChatGPT zadania v email marketingu

Email marketing je veľmi silný nástroj, ktorý môže pomôcť biznisu akéhokoľvek typu spojiť sa so zákazníkmi, zostávať v povedomí, či si klientelu „vychovávať“ a popohnať predaj. Ale predstavte si na sekundu svoju emailovú schránku a záplavu newsletterov v nej… Pre firmu dnes vôbec nie je ľahké nestratiť sa v dave, tobôž vyniknúť, ale zdá sa že aj tu môže ChatGPT inšpirovať, alebo rovno pomôcť. Tu je pár rýchlych zadaní, ktoré môžu priniesť váš email marketing na ďalší level.

4. Personalizovaný predmet emailu

Riadok s predmetom je prvá vec, ktorú odberatelia uvidia keď dostanú váš email. Ak nie je pútavý a dostatočne osobný, pravdepodobnosť otvorenia emailu nie je vysoká. Skúste zadať ChatuGP: 

„Vytvor do očí bijúci predmet emailu pre môj (produkt), ktorý špecificky zahŕňa meno odberateľa a jeho záujmy.“ 

Tu je, čo som dostala späť. 

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Poviem vám to na rovinu – netuším absolútne nič o sprejoch proti burine, ale viem, že takýto predmet emailu ma fakt dostal.  

5. Zvýraznite vašu konkurenčnú výhodu 

To, čím sa líšite od konkurencie je často vašou konkurenčnou výhodou. Odlišnosť býva dôvod, prečo si vaši zákazníci vyberú práve vašu firmu namiesto inej. Skúste použiť ChatGPT, aby vám dal pádny a presvedčivý nápad na vašu konkurenčnú výhodu, či unikátnosť, ktorú môžete začleniť do pútavého predmetu emailu. 

„Vygeneruj v menej než 75 znakoch predmet emailu, ktorý vyzdvihne a zvýrazní špecifickú odlišnosť či konkurenčnú výhodu mojej značky Kofola.“

Tu je odpoveď.  

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Je to stručný, výstižný, jasné, komunikovaný a neobyčajne motivujúci predmet na rozkliknutie. Nebála by som sa niektorý z nich dokonca použiť ani ako reklamný slogan. Nie je za čo Kofola. 🙂

ChatGPT zadania pre SEO

Od linkbuilding k meta popisom, cez optimalizáciu obsahu. Je tu niekoľko spôsobov, ako môžete byť ChatGPT dobrým pomocníkom pre SEO. Poďme sa na to pozrieť. 

obrazok knihy na ktorej leží kovový kľúč  a kvetina margarétky

Zdroj: pixabay.com

6. Nápady na vyhľadávanie kľúčových slov  

ChatGPT síce nie je náhrada za nástroj na generáciu kľúčoých slov, ale môže byť nápomocný pri identifikácii kľúčových slov, alebo fráz. Skúste na začiatok toto zadanie:

Daj mi zoznam informačných, long-tailových kľúčových slov, ktoré môžem použiť na vymyslenie blogového postu pre (produkt alebo názov spoločnosti). 

Výsledok:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

ChatGPT je na tvorenie nápadov na kľúčové slová fakt šikovný, ale nedá vám ich príliš veľa, respektíve už nedodá tie náročnejšie. Nie je ale na škodu použiť ním generovaný zoznam a vložiť ho do nástroja na vyhľadávanie kľúčových slov. A tak už sa môžete dostať k hodnotným dátam. 

7. Štruktúra príspevku na blog.

Čo sa obsahu týka, toto je pravdepodobne ten najlepší prípad použitia. ChatGPT dodá naozaj excelentnú štruktúru príspevku s minimálnym zadaním. A ak chcete niečo špecifickejšie, stačí doplniť informácie, pokyny a zadania a bude to. Skúste si podobné zadanie: 

Píšem príspevok na blog pre moju spoločnosť, ktorá sa venuje strechám a ich pokladaniu. Ako by som mal štruktúrovať tento príspevok. “

Výsledok:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Za mňa je toto je veľmi dobrý návod, aj keď neodporúčam využívať ChatGPT na písanie samotného obsahu vášho príspevku. Môže to však byť skvelá osnova alebo náčrt textu s vašim vlastným unikátnym obsahom.

ChatGPT zadania pre copywriting

Copywriting, alebo písanie s cieľom osloviť a presvedčiť čitateľov (cieľovú skupinu), aby podnikli konkrétnu akciu alebo nákup je alfou a omegou marketingu. ChatGPT môže veľmi prospešne„zaúradovať“ aj tu. Poďme si pozrieť niektoré zadania, ktoré môžete využiť pri copywritingu.

8. Inšpirácia pre titulok inzerátu.

Použitie ChatGPT zadania je skvelá cesta ako nájsť inšpiráciu z konkurenčných inzerátov alebo jednoducho generovať nápady z úspešných titulkov na tých najlepších pozíciách pri vyhľadávaní. 

Zadanie: 

Daj mi pár príkladov úspešných titulkov inzerátov v odvetví predaja automobilov. “

Výsledok:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Môžete sa inšpirovať tým, čo ste od ChatuGPT získali, aby ste vytvoril funkčný titulok pre tvoj vlastný inzerát.

9. Nastavenié tónu textu

Tón je jeden z tých aspektov copywritningu,  ktorý je na zvládnutie asi najnáročnejší. Častokrát mám jadro i pointu toho, čo sa pokúšam sprostredkovať, ale sama seba sa pýtam: Ako to môžem urobiť priateľskejšie? Inteligentnejšie? Ako to urobím viac prístupným alebo viac profesionálnym? 

Zadanie:

Pomôž mi urobiť tento popis produktu viac (želaný tón): (popis produktu).

Výsledok:

printscreen obrazovky so zadaním a odpoveďou aplikácie ChatGPT

Čo poviete na spojenie vysávača s Batmanom? Ako vidíte, pomocou ChatGPT môžete do svojho reklamného textu pridať akýkoľvek tón, ktorý očakávate. Dokonca i ten vtipný.

Tie najkonkrétnejšie ChatGPT zadania sú tie najefektívnejšie 

Nech sa páči, tu to máte. Prebehli sme rôznymi zaujímavými prípadmi použitia v marketingu a to sme iba kĺzali po povrchu. Pre zopakovanie toho, čo som povedala na začiatku, tie možnosti využitia sú všetky super, ale to je len začiatok. ChatGPT a umelá inteligencia vo všeobecnosti stále nie sú náhradou za premýšľajúcich ľudí, skutočné veci, či unikátny obsah. Je fajn odtiaľ čerpať nápady a informácie, možno ich použiť ako vodítka na budovanie hlasu značky, no s dôrazom na všetky špecifiká, ktoré však už dokáže posúdiť len skutočný človek so skutočným mozgom… Aj preto, podčiarkujem – odporúčam si informácie, ak vám dáva dáta a nie nápady – preverovať. Lebo tento cool nástroj vie občas “podhodiť” všeličo. Ale tá najlepšia správa je, že ChatGPT môže byť naozaj zaujímavým doplnkovým nástrojom v marketingu, ak sa ho naučíte správne používať. 

obrázok muž a ženy v biznis oblečení na bežeckej dráhe v štartovacej pozícii

Zdroj: freepik.com

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required