Spoločnosť Facebook zorganizovala koncom apríla svoju pravidelnú developerskú konferenciu F8. Počas dvoch dní predstavila množstvo noviniek, ktoré pripravuje a postupne testuje a spúšťa vo všetkch svojich aplikáciách: Facebook, Messenger, Instagram a WhatsApp. Toto je výber toho najzaujímavejšieho, o čom sa na konferencii hovorilo.
Bezpečnosť na prvom mieste?
Uplynulý rok bol pre Facebook veľkou výzvou. Unikli im dáta, opakovane. Bezpečnosť bola tak veľmi otáznou, že sa CEO Mark Zuckerberg zodpovedal aj pred Kongresom. Práve preto sa počas dvojdňovej konferencie slovo bezpečnosť skloňovalo najčastejšie. Kladú ju ako prioritu vraj pri všetkých svojich plánoch – niektoré novinky ale predstavujú nové hrozby a ostáva nám len dúfať, že to spoločnosť nastaví kvalitne. Ktoré to sú?
Nové možnosti vyhľadávania ľudí, online zoznamka, nákupy na Facebooku, Instagrame aj WhatsAppe prinášajú okrem zábavných a snáď aj užitočných zmien aj nové dáta, ktoré budú musieť užívatelia zadávať a zdieľať.
Firma sa snaží vyrovnať veľkým žralokom e-commerce akými sú eBay a Amazon a tiež chce neustále “spájať ľudí”. Pozrime sa bližšie na konkrétne novinky najobľúbenejších sociálnych sietí, Facebooku a Instagramu. Tiež vám prezradíme, akú novinku vymysleli pre WhatsApp – potešíte sa najmä, ak vlastníte firmu.
Zmeny na Instagrame
Obľúbená appka predstavila niekoľko noviniek. Zaujímavou zmenou je vzhľad príbehov, cieľom je zjednodušiť prístup ku všetkým funkciám. Dôvodom na zmenu boli najmä ohlasy používateľov, ktorí mnohé z funkcií nevedeli nájsť.
Donation Stickers vám umožnia zorganizovať zbierku
Toto je podobné iniciatíve na Facebooku, kde môžete zbierať peniaze na konkrétny zámer na vaše narodeniny. Na Facebooku to funguje tak, že ohlásite zbierku a tiež zámer zbierky a ľudia môžu na ten účel peniaze venovať namiesto toho, aby vám venovali darček. Na Instagrame sa to zverejní v príbehoch, takže zbierka potrvá 24 hodín. Vybrať si môžete z rôznych organizácií, medzi zvučnejšie mená patrí napríklad No Kid Hungry.
Budete si môcť kúpiť to, čo majú na sebe obľúbení influenceri
Instagram naďalej tlačí aj na predaje priamo v aplikácii. Už teraz vidíme tzv. shopping tags, čo znamená, že niektoré produkty, ktoré sú označené, si viete rovno aj zakúpiť. Po novom túto možnosť presúva aj na profily približne 60 influencerov, vrátane Kim Kardashian West alebo Refinery29. Nateraz je táto možnosť dostupná len pre používateľov z USA.
Hádam najväčšia zmena je nateraz vo fáze testovania. Instagram skúša, ako používatelia zareagujú, keď neuvidia počet likes na príspevkoch. Presný počet uvidí len používateľ, ktorý fotku pridal (aj to len po rozliknutí). Bežne pri “scrollovaní” teda dúfajú, že budeme viac reagovať na obsah než na čísla. Čo si o tom myslíte?
Zmeny na Facebooku
Najväčšie zmeny na Facebooku sa týkajú toho, ako medzi sebou jeho používatelia komunikujú.
Po novom môžete ísť na rande vďaka Facebooku
Facebook chce ešte viac podporiť zoznamovanie online – bude vám ukazovať ľudí, s ktorými ste chodili do rovnakej školy, pracovali na rovnakom mieste či žijete v tom istom meste. Dokonca ponúka výber spoločných priateľov, záujmov a motivuje vás do toho, aby ste sa danému človeku ozvali.
Pre hanblivých tiež vymysleli tzv. Secret Crush. Môžete si zvoliť až 9 z vašich priateľov, ktorí tiež využívajú Facebook Dating. Ak si niekto z nich zvolil vás, Facebook vás prepojí a môžete si začať písať. V prípade, že nikto z 9 ľudí vaše pocity neopätuje, nikdy sa o tom, že vo vašom výbere bol, nemusí dozvedieť.
Skupiny ostávajú naďalej v popredí
Podľa Zuckerberga využíva skupiny viac ako 400 miliónov ľudí. Naďalej tento trend podporujú: prekopali typy skupín, uľahčili objavovanie nových a zlepšili skupinové chaty. Okrem iného, v niektorých skupinách bude možnosť opýtať sa otázku anonymne (napríklad v kategórii zdravie) a zmeny v oznámeniach vidíme už od začiatku roka 2019, kedy nás Facebook začal upozorňovať na nové príspevky v skupinách, v ktorých sme aktívni.
Legendárna modrá sa vytratí
Zjednodušený dizajn sa bude viac podobať na mobilnú aplikáciu. Facebook by mal byť prehľadný, moderný a prispôsobený dnešnému používateľovi. Takto bude vyzerať úvodná obrazovka:
V Messengeri sa budú dať pozerať videá spolu s kamarátmi
Aplikácia Facebooku, ktorá primárne slúži na posielanie správ, má toho ešte veľmi veľa v rukáve. Tzv. group watch nám umožní pozerať si videá spoločne s priateľmi. V princípe je to konferenčný hovor, kde všetci okrem seba navzájom uvidia aj to isté video a vedia naň reagovať v aktuálnom čase.
Škoda, že to nestihli pred finále Game of Thrones, však? 😉
Katalóg produktov vo WhatsApp
WhatsApp je skvelá platforma, cez ktorú sa dá ľahko komunikovať s ľuďmi aj s firmami. Počas F8 oznámili, že v blízkej budúcnosti budú mať firmy možnosť nahrať do WhatsApp katalóg produktov, ktorý budeme vidieť pri chatovaní. Okrem toho nám na ne budú môcť v odpovedi firmy rovno poslať link, čím uľahčia vyhľadávanie a pravdepodobne aj zvýšia svoje predaje.
Týmto krokom sa chce WhatsApp vyrovnať veľkým e-commerce rybám ako eBay a Amazon. Uľahčí to tiež fungovanie pre množstvo firiem, ktoré nemajú webstránku.
Ktorá z týchto noviniek vás potešila najviac?
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.