Google Trends je bezplatný nástroj, ktorý Vám poskytuje údaje a grafy o popularite vyhľadávania konkrétnych výrazov vo vyhľadávacom nástroji Google. Teda vďaka tomuto nástroju dokážete získať informácie o tom, ktoré výrazy sú v určitej dobe najvyhľadávanejšie. Vďaka tomu môžete Google Trends použiť ako základ porovnávacieho výskumu vašich kľúčových slov a objaviť tak najčastejšie vyhľadávané slová. Urobíte to veľmi jednoducho. Stačí ak zadáte konkrétny výraz do Google Trends a získate štatistiky vyhľadávania. Jednotlivé výrazy môžete medzi sebou porovnávať a z výsledkov môžete vidieť ich rozdiel popularity vyhľadávania.
Google Trends bol uvedený na trh v roku 2006 a je to najlepší bezplatný nástroj na zistenie, ako často bol konkrétny výraz zadaný do vyhľadávača. Táto informácia vám poskytuje možnosť vytvorenia lepšej SEO stratégie a výraznejšej konkurencieschopnosti.
Tento bezplatný nástroj môžete použiť na:
- objavenie najnovších trendov vo vyhľadávaní
- identifikáciu populárnych tém týkajúce sa konkrétneho odvetia
- objavenie trendov podľa geografickej oblasti
Ako používať nástroje Google Trends
Aktuálne trendy vyhľadávania môžete preskúmať zhora nadol vďaka tomu, že navštívite stránku Google Trends. Tam sa dozviete, aké vyhľadávania sú momentálne najpopulárnejšie. Ak už viete, ktorá tematika je najviac rozoberaná, viete sa ponoriť hlbšie a získať informácie, ktoré potrebujete. Napríklad tento bezplatný nástroj zdieľal informácie o najpočetnejších vyhľadávaniach súvisiacich s hurikánom Irma, ako napríklad najrelevantnejšie hľadané dotazy v USA alebo najpopulárnejšie vyhľadávacie dotazy na Floride.
Ďalšou možnosťou ako získať informácie o konkrétnom výraze, je taký, že ho zadáte do vyhľadávacieho poľa. Následne sa vám zobrazia informácie pre daný výraz a to ako sa priebeh vyhľadávania v čase zmenil. Parametre, podľa ktorých sa vám informácie zobrazujú, môžete samozrejme zmeniť podľa vašich preferencií. Viete si nastaviť krajinu, obdobie vyhľadávania, odvetvie alebo tym webového vyhľadávania. Zaujímavú vás najvyhľadávanie výrazy na Slovensku? Zo všeobecnej kategórii to boli Edupage alebo Koronavírus.
Z grafu môžete vidieť, že slovo marketing bolo na Slovensku počas posledných 12 mesiacov vyhľadávané najmä v období okolo 20.12.2020.
Informácie o vyvíjajúcich sa trendoch vo vyhľadávaní sú pre marketingových pracovníkov naozaj prospešné. Napríklad ak prevádzkujete sezónny podnik, budete chcieť svoju marketingovú kampaň zintenzívniť najmä v tom období, kde je zadávanie kľúčových slov súvisiacich s vašim podnikaním najintenzívnejšie. Počas tohto obdobia bude pravdepodobne vaša cena za kliknutie v službe Adwords vyššia. Preto je dobré mať toto obdobie odsledované a zároveň si nastaviť vyšší rozpočet na vašu marketingovú stratégiu.
V nástrojoch Google Trends môžete zároveň i vyhľadávanie konkrétnych výrazov medzi sebou porovnať. Stačí ak do funkcie + Porovnať zadáte výraz, ktorý chcete porovnávať. Zobrazí sa vám graf, pozostávajúci z dvoch kriviek.
Z grafu môžete vidieť, že výraz generácia Y bol vyhľadávanejší ako výraz generácia Z. Parametre porovnávania boli nastavené na Slovenskú republiku počas posledných 12 mesiacov.
Ďalšiu informáciu, ktorú môžete vďaka tomuto nástroju sledovať je vyhľadávanie podľa demografickej polohy. A ako sa toto vyhľadávanie v jednotlivých oblastiach líši.
Na obrázku môžete vidieť ako sa vyvíjalo na Slovensku vyhľadávanie dvoch popredných politikov za posledných 12 mesiacov v jednotlivých krajoch.
Ako používať údaje získané z trendov vyhľadávania
Údaj, ktoré získate môžete použiť na viaceré marketingové účely:
- V platenom vyhľadávaní môžu byť získané údaje použité na sezónne kampane, vďaka čomu lepšie nastavíte plánovanie svojich nákladov. Zároveň pomocou tohto nástroja môžete zistiť irelevantné trendy, ktoré je potrebné zaradiť medzi vylučujúce kľúčové slová. Vďaka vylučujúcim kľúčovým slovám viete pracovať so svojim rozpočtom naozaj relevantne.
- V oblasti SEO a obsahovom marketingu sa pomocou nástroja Google Trends dozviete, aké informácie vaši potenciálni klienti hľadajú. Písanie o populárnych témach na vašom webe môže zvýšiť jeho návštevnosť a prilákať viac zákazníkov.
- V nastavení čo najkreatívnejšej reklamy vám tiež nástroje trendového vyhľadávania vedia pomôcť. Získajte všeobecný prehľad o tom, čo ľudia momentálne vyhľadávajú a čo vie upútať ich pozornosť. Na základe tejto informácie si viete nastaviť vašu marketingovú kampaň tak, aby bola lákavá. To môže zvýšiť angažovanosť vašich reklám, či už ide o e-mail marketing, reklamu na sociálnych sieťach alebo rozhlasový spot.
Páčil sa vám tento článok a máte pocit, že by ste potrebovali o marketingu vedieť viac, nevynechajte náš blog, kde vám prinášame zaujímavé marketingové novinky zo sveta. V prípade, že potrebujete pre vaše marketingové stratégie radu odborníka, neváhajte nás kontaktovať.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.