Čo bude typické pre digitálny marketing v roku 2023? Aké techniky a technológie budeme využívať? Aké nové marketingové stratégie sa budeme musieť naučiť, aby sme využili potenciál digitálneho marketingu na 100 percent? To a ešte oveľa viac sa dozviete v našom ďalšom príspevku.
Trend č. 1: Všadeprítomný TikTok
TikTok samozrejme nie je novinka a už v minulom roku sa stal v digitálnom marketingu kľúčovou platformou. Mesačne má viac ako miliardu aktívnych používateľov.
Môžeme predpokladať, že sociálne platformy s ním budú chcieť spolupracovať a keď nie, budú sa ho snažiť napodobniť. Nemajú v podstate na výber, ak chcú byť aj naďalej úspešné. Mnohé sa už začali prispôsobovať. Instagram ide už dlhšie cestou tzv. Reels a Pinterest implementoval do používateľského prostredia videá na výšku, na prvý pohľad nerozoznateľné od prvotnej TikTok myšlienky. Niečím sú však snahy o kopírovanie TikToku predsa iné. Za úspechom TikToku nie sú len krátke videá, ale ich jednoduchá tvorba, úprava a hlavne zacielenie na obsah. A TikTok je proste IN. Kto netvorí na TikToku, ako keby ani nebol.
Generácia Z
TikTok je miláčikom hlavne u spotrebiteľov narodených približne v rokoch 1995 – 2009. Tí sa narodili do sveta, ktorému dominuje internet. Stali sa technicky najbystrejšou generáciou všetkých čias. Mali však na výber? Nie. Museli sa prispôsobiť. A tak dnes tvoria skupinu s kúpnou silou viac ako 140 miliárd ročne.
Trend č. 2: Tajomná umelá inteligencia
Trend využívania umelej inteligencie pri tvorbe obsahu sa začal už v minulom roku. V roku 2023 tak bude hrať v digitálnom marketingu jednu z najhlavnejších úloh.
Už dnes AI využívame ako východiskový bod pri vytváraní obsahu. Je nástrojom brainstormingu. Ponúka nové nápady a nové uhly pohľadu. Obsah, ktorý AI vygeneruje sa dá prispôsobiť konkrétnemu publiku. Výsledný obsah je tak odrazom individuálnych potrieb zákazníkov. S podporou AI môže byť obsah aj vašej kampane dynamickejší a pútavejší. Presnosť a konzistentnosť obsahu je základom. Nástroje na generovanie obsahu AI pomáhajú firmám vytvárať veľké množstvo obsahu rýchlo a efektívne.
Ak si chcete vyskúšať budúcnosť písania v praxi, k dispozícii máte obrovské množstvo generátorov textu. Jedným z najznámejších je určite konverzačný robot Chat GPT, ktorý generuje text na základe dát. Zložil dokonca záverečnú skúšku MBA na univerzite.
Nástroje AI
Pomocou procesov poháňaných umelou inteligenciou firmy vytvárajú viac kvalitného materiálu pre blogy a sociálne médiá. Textári a copywriteri by sa však nemali k AI stavať ako ku konkurencii, ale práve naopak, mali by sa naučiť využívať jej výhody v praxi. Získajú drahocenný čas, ktorý doteraz museli venovať prehľadávaniu zdrojov, ale s pomocou AI sa môžu plne sústrediť na iné, dôležité úlohy.
Trend č. 3: Automatizácia v PPC
Automatizácia v marketingu a PPC pomáha zlepšovať prieskum kľúčových slov, testovanie reklám a sledovanie analýz. Platí to najmä pri službe Google Ads.
Automatizácia služby Google Ads pomáha optimalizovať kampane a efektívnejšie oslovovať cieľové publikum. Optimalizuje cenové ponuky, vytvára a testuje reklamy. Zvyšuje tak účinnosť a efektívnosť kampaní, pretože je veľmi dôležité zobraziť správnu reklamu v správnom čase na správnom kanáli Google.
Google Ads
Keď sa marketingoví špecialisti zoznámia s výhodami automatizácie, pri správe kampaní Google Ads na ne už nedajú dopustiť. Aj tu však treba implementovať skôr hybridný prístup a skombinovať automatizáciu s manuálnym riadením, aby sme získali to najlepšie z oboch.
Trend č. 4: Autentickosť marketingových stratégií
Ak chcete byť na trhu úspešní, musíte prispôsobiť marketingové stratégie Generácii Z. Autentickosť je základ.
Generáciu Z priťahujú sociálne siete a najlepšie prijímajú ústnu reklamu od priateľov a influencerov. Preto je dôležitou súčasť digitálneho marketingu začlenenie obsahu vytváraného samotnými používateľmi. Naratívne reklamy sú ľahšie zapamätateľné a dokážu skrz príbeh rozvíjať hodnoty značky a vytvárať emocionálne spojenie s cieľovým publikom. Zážitkový marketing sa stáva kľúčovým.
Udržať krok s technológiami
Jednou z hlavných výziev pre digitálny marketing v roku 2023 je pochopenie platforiem a digitálnych nástrojov, ktoré sú typické pre Generáciu Z. Ak chcete upútať pozornosť tohto cieľového publika, musíte sa angažovať na platformách, kde sú mladí dospelí ako doma. To znamená držať krok s technológiami a nástrojmi, ktoré digitálny marketing ponúka.
Trend č. 5: Súkromie a bezpečnosť
Chráňte súkromie svojich zákazníkov, prijmite transparentnejší prístup k údajom a nájdite zlatú strednú cestu medzi personalizáciou a súkromím.
Marketingoví špecialisti stoja pred dôležitou úlohou, a tou je transparentnosť údajov, ktoré zhromažďujú a používajú. Systémy na správu súhlasu s jasnými možnosťami sú nevyhnutnou súčasťou ochrany osobných údajov. Marketingoví špecialisti musia byť proaktívni pri hľadaní riešení, ktoré vyvažujú misku váh s potrebou zhromažďovať údaje na jednej strane a chrániť súkromie na druhej strane.
Metódy sledovania šetrné k súkromiu
Investujte do bezpečnostných nástrojov, ktoré vám umožnia merať výkon, ale zároveň zachovávajú údaje o zákazníkoch v bezpečí. Zneužitie osobných údajov a útok tretej strany stále ostáva veľkou hrozbou. Preto neváhajte využiť aj služby tretích strán. Marketingoví špecialisti sú v sledovaní bez zhromažďovania údajov ako doma a vedia používať mnohé technologické riešenia v súlade s ochranou osobných údajov.
Trend č. 6: Automatizácia dodávateľského reťazca
Trendom je spolupráca s miestnymi zdrojmi a posilnenie väzby s už existujúcimi dodávateľmi. Investujte aj do analýzy vášho dodávateľského reťazca, aby ste vedeli lepšie predvídať a riadiť riziká.
Technológia automatizácie dodávateľského reťazca urýchľuje pohyb tovaru, znižuje oneskorenie dodania a zvyšuje efektivitu. Automatizačné technológie, robotika, strojové učenie, analýzy dát a umelá inteligencia sú príležitosťou, ako identifikovať slabé články dodávateľského reťazca, zostaviť plány prevencie a nepredvídaných udalostí.
Plány prevencie
Identifikujete kedy a kde môže dôjsť k nedostatku v zásobách a optimalizujte ich. Nebojte sa nových technológií. Chráňte sa pred neočakávanými ekonomickými zmenami. Implementujte pohotovostné plány, hľadajte príležitosti na zvýšenie efektivity a znižujte postupne náklady. Nebuďte závislí od dodávateľov, majte vždy v zálohe náhradné riešenie. Buďte sebestačnejší a využite k tomu aj pomoc marketingových špecialistov.
Trend č. 7: Google Analytics 4
Google používateľom odporúča prejsť na Google Analytics 4 (GA 4) už teraz, hoci plne Universal Analytics (UA) nahradí až 1. júla 2023. Takisto odporúča do tohto dátumu používateľom exportovať prehľady, hoci konečný dátum ukončenia služby nepoznáme. Nová aktualizácia však poskytne vynikajúci prehľad o interakciách so zákazníkmi. Vďaka nej môžu podniky prijímať informovanejšie rozhodnutia ako kedykoľvek predtým. Výhodou je bezproblémová integrácia s reklamnými platformami Google.
Aktualizácia Google Analytics
Spoločnosť Google dôrazne odporúča, aby sa používatelia čo najskôr zapojili do aktualizácií služby. Ak začnete v predstihu, prechod bude ľahko zvládnuteľný. Ak chcete používať aktualizovanú verziu služby, potrebujete samozrejme účet Google. Potom musíte pre svoj web alebo aplikáciu nastaviť vlastníctvo GA 4. Okrem toho, musíte mať vo svojom účte GA rolu editora. Ak máte už existujúce vlastníctvo UA, stačí pridať vlastníctvo GA 4. Jednoduché.
Sledujte marketingové trendy a predpovede, kráčajte s dobou a využívajte výhody toho, čo vám digitálny marketing ponúka. Nadviažte spoluprácu s odborníkmi a nechajte sa viesť.
Volám sa Denisa Hajdúková a tvorbou textov sa živím od roku 2014. Písaniu sa však venujem oveľa dlhšie. Mojím najväčším úspechom sú knihy vydané v rokoch 2003 a 2004. Vyštudovala som žurnalistiku, pracovala som ako grafička, PR manažérka, textárka a v súčasnosti ako copywriterka a blogerka. Venujem sa aj umeleckej tvorbe, no mojou vášňou je tvorba textov, ktoré zaujmú, dobre sa čítajú, ale zároveň aj predávajú.