Ak ste už niekedy spravovali stránku na Facebooku, nepochybne ste už počuli o algoritme zobrazovania príspevkov. Tento algoritmus sa dlho zdal byť akousi nevylúštiteľnou záhadou a vytrápil mnohých marketérov. Zrazu sa príspevky nezobrazovali každému a spočiatku to bolo skutočné tápanie v tme, v snahe odhadnúť, čo sa oplatí publikovať.

Postupom času sa ale zámer spoločnosti Facebook pri tejto zmene vyjasnil, naposledy o algoritme hovorili priamo a celkom otvorene na konferencii F8 začiatkom roka 2019.

TIP: Prečítajte si, aké veľké zmeny ohlásil Facebook počas konferencie F8 v tomto článku.

Prečo existuje algoritmus?

Facebook sa usiluje ukazovať jeho používateľom „obsah, na ktorom im záleží.“ Takto sa o tom vyjadril viceprezident Adam Mosseri v tlačovej správe v januári tohto roka. V tejto správe ďalej hovorí:

Facebook sme založili s cieľom ľudí spájať a pomôcť im budovať vzťahy. Jedným zo spôsobov, ktorým toto robíme, je, že ľuďom ukazujeme hodnotné príspevky od rodiny a priateľov v ich News Feed. Počas nasledujúcich mesiacov zmeníme spôsob zobrazovania tak, aby mali ľudia ešte viac príležitostí na interakciu s ľuďmi, na ktorých im záleží.

Znamená to, že obsah, ktorý zdieľajú ľudia, bude mať vyššiu „prioritu“, než obsah od stránok, organizácií a verejných činiteľov. Ak porozumieme zámeru, s akým Facebook prináša tieto zmeny v algoritme, porozumieme aj tomu, akým spôsobom vieme náš obsah dostať medzi našu cieľovú skupinu ľudí. Podľa informácií z konferencie F8 vieme, že nový ranking bude ovplyvňovať niekoľko faktorov: inventár, signály, predpoveď a finálne skóre.

používanie facebooku ovplyvňuje algoritmus
Zdroj fotografie: Kaboompics (Pexels)

4 faktory, ktoré ovplyvňujú zobrazenie vášho obsahu na Facebooku

Kým prechádzajúca verzia algoritmu brala do úvahy len počet lajkov, komentárov a zdieľaní, aktuálne sa meria aj to, ktoré príspevky rozpútajú diskusie a vedú k zmysluplným interakciám medzi ľuďmi. Algoritmus zohľadňuje 4 dôležité veci.

Pozrime sa na ne spoločne.

Inventár

Toto je súhrn všetkých dostupných príspevkov v danú chvíľu. To znamená všetko, čo sa vám teoreticky môže zobraziť: príspevky od priateľov aj od Facebook stránok.

Signály

Signály sú všetky informácie, ktoré má Facebook o danom príspevku k dispozícii. Je to jediný faktor, ktorý viete reálne a prakticky ovplyvniť. Vyhodnocuje sa napríklad druh príspevku (video, status, externý link, fotografia, carousel), kto ho uverejnil, dátum publikácie a ďalšie.

V prípade, že máte Facebookovú stránku, chcete signalizovať to, že váš obsah je relevantný a má pre ľudí pridanú hodnotu.

Predpoveď

Poukazuje na správanie používateľov a pravdepodobnosť, s akou budú na daný obsah reagovať pozitívne. Označuje očakávanú mieru interakcií.

Skóre

Finálne číslo, ktoré algoritmus na základe týchto faktorov vypočíta. Vyjadruje pravdepodobnosť pozitívnej reakcie používateľa na obsah. Čím vyššie skóre, tým vyššie vo vašom News Feed sa príspevok zobrazí.

Facebook už pochopil, že ľudia budú tráviť na tejto sociálnej sieti stále menej času. Zmena, ktorú priniesli, by mala zabezpečiť, že čas, ktorý sa rozhodneme stráviť na Facebooku, bude zmysluplný. Toto vyjadrenie je súčasťou správy o zmenách v News Feed, ktoré pripravilo vedenie firmy. Pozrite si celé video tu:

Ako ovplyvniť, čo signalizujete vašim obsahom

Ako som už spomínala, toto je jediná časť algoritmu, ktorú máte pod kontrolou vy. Dôležité je porozumieť, čo všetko sú vlastne signály. Tie môžu byť aktívne a pasívne.

Aktívne signály zahŕňajú: počet lajkov a reakcií, počet komentárov, počet zdieľaní či iné akcie, ktoré zvyšujú tzv. engagement (napríklad v prípade podujatí to môže byť počet ľudí, ktorí označili, že majú záujem).

Pasívne signály sú: druh príspevku, čas publikácie, čas, ktorý používatelia strávia pri konkrétnom príspevku a iné metriky.

Aktívne signály pomáhajú získavať zmysluplné interakcie s vašim obsahom.

V prvom rade budem musieť zopakovať už staré známe: kvalitný obsah si nájde cestu ku konzumentom, ak zvolíte dobrú stratégiu a vhodné kanály. To už ale viete aj vy. Práve takýto obsah častokrát rozpúta diskusiu v komentároch, je častokrát zdieľaný alebo získava veľký počet reakcií (v ideálnom prípade je to kombinácia týchto interakcií).

O tom, ako vám vieme pomôcť so stratégiou, sa môžeme porozprávať osobne, pokiaľ však ide o samotný obsah, tu je niekoľko rád, ako ho dostať k vašej cieľovke.

facebook mobilná aplikácia
Zdroj fotografie: Tim Bennett (Unsplash)

1. Potrebujete byť iniciátormi diskusií

Paul Armstrong a Matt Navara sa zúčastnili webináru o News Feede, ktorý organizoval priamo Facebook. V ich článku zhrnuli niekoľko užitočných rád, ako „hacknúť“ systém a dostať váš obsah k tým správnym používateľom. Radou číslo jedna je produkovať obsah, ktorý motivuje fanúšikov a tiež ľudí, ktorým sa zobrazí, k zapojeniu sa do diskusie v komentároch.

Cieľom nie je to, aby váš obsah videli. Cieľom je ľudí zastaviť a donútiť ich zamyslieť sa, podeliť sa o svoj pohľad na vec a zapojiť sa do rozhovorov. Hoci na toto neexistuje dokonalý vzorec, ak by ste sa chceli inšpirovať, skvelým príkladom sú kozmetické značky (napríklad Sephora), ktoré nachádzajú rovnováhu medzi predajom a motiváciou ku komentovaniu. Ku komentovaniu môžete ľudí vyzvať napríklad:

  • anketou (preferujete možnosť číslo 1 alebo možnosť číslo 2?), alebo
  • otázkou (čo si myslíte o…? / aká je vaša skúsenosť s…?).

2. Sústreďte sa na vaše publikum

Váš obsah by mal byť vždy relevantný pre vašu cieľovú skupinu. Tou sú ľudia, ktorí tvoria komunitu okolo vašej služby či produktu. Či už hovoríte o produkte, dávate rady, vzdelávate alebo zabávate, všetky príspevky by mali pomáhať zvyšovať povedomie o vašej značke, prehlbovať dôveru vašich zákazníkov a mali by byť šité na mieru pre vaše publikum.

3. Investujte do reklamy pri príspevkoch, ktorým sa darí aj bez nej

Tým, že Facebook uprednostňuje príspevky s dobrými organickými výsledkami, sponzorovaním takého obsahu dosiahnete efekt snehovej gule. Takže ak máte príspevky, ktorým sa už bez reklamy skvele darí, využite to vo váš prospech a posuňte výkon príspevku ešte ďalej pomocou Facebook reklamy.

TIP: Zaujíma vás, koľko stojí reklama na Facebooku? Prečítajte si o nej viac

4. Vyhnite sa „clickbaitom“

Clickbaitové nadpisy alebo výzvy ako „Dajte like, ak…“ nepridávajú používateľom hodnotu. Takýto druh obsahu pre nich nie je zaujímavý. Takisto vám odporúčam vyhnúť sa prosbám o komentovanie alebo zdieľanie: váš obsah by mal k týmto krokom inšpirovať sám o sebe.

Skúste sa zamyslieť nad tým, v čom môže vaša značka viesť diskusiu. Napríklad spomínaná Sephora hovorí veľmi často o správnej starostlivosti pleti a istým spôsobom funguje ako ambasádor pre zdravie. Ľudia ich vnímajú ako lídrov a radi a často komentujú, zároveň sú ich príspevky tým pádom zdieľateľné.

Otázka pre vás: O akých problémoch alebo hodnotách by mohla viesť diskusiu vaša značka?

Algoritmus na Facebooku len tak nehacknete

Nový algoritmus na Facebooku je inteligentný a nedá sa ho len tak oklamať. Čo ale dokážeme je využiť informácie, ktoré o ňom vieme, vo váš prospech. Vieme nastaviť lepšiu stratégiu a pomôcť vám začať vytvárať obsah, ktorý bude viditeľný a úspešný.

Hlavne tvorte zmysluplný obsah, ktorý prináša pridanú hodnotu vašej cieľovej skupine. Tá sa vám odvďačí komentármi a zdieľaniami, ktoré zvýšia viditeľnosť vašej značky.

Rada na záver: Majte prehľad o výsledkoch

Akákoľvek snaha môže vyjsť nazmar, ak nesledujete, ako sa vášmu obsahu darí. Využívajte štatistiky (Facebook Insights) k tomu, aby ste vedeli presne určiť, akému druhu obsahu sa darí najlepšie. Viac než na pocity by sme sa v marketingu mali spoliehať na dáta, ktoré najlepšie ukazujú, ako ľudia reagujú na našu prácu.

Zistite, čo funguje, čo zlyhalo a podľa toho optimalizujte.

Chcete sa poradiť? Zarezervujte si bezplatnú konzultáciu. Pozrieme sa spoločne na to, čo môžeme na vašej marketingovej komunikácii zlepšiť.

Zdroj: CPC Strategy

Zdroj titulnej fotky: Facebook Newsroom

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required