Black Friday, predvianočné alebo novoročné výpredaje sú pre mnohých zákazníkov synonymom veľkých zliav a príležitostí na výhodné nákupy. Obchodníci lákajú pútavými akciami, no v skutočnosti môže byť táto nákupná horúčka nástrahou. Viete, ako si udržať chladnú hlavu a nakupovať rozumne?
S príchodom Vianoc sú ľudia náchylnejší míňať viac peňazí, a to aj bez rozmyslu. Väčšinou to začína práve Black Friday akciami, ktoré neskôr vystriedajú Cyber Monday, predvianočné výpredaje a neskôr aj povianočné alebo novoročné výpredaje. Aby ste sa v tomto období vyhli podvodom a nenechali sa oklamať, máme pre vás praktické tipy, ako na to.
Čo je Black Friday a prečo je taký populárny?
Mnohí ľudia ani len netušia, kedy je Black Friday, teda čierny piatok. Na Slovensku sa s týmto pojmom totiž stretávame približne od konca októbra a nákupný ošiaľ trvá až do začiatku decembra. V skutočnosti by ale malo ísť len o jeden konkrétny deň. V USA sa Black Friday výpredaje konajú deň po sviatku Dňa vďakyvzdania, ktorý sa oslavuje vo štvrtý novembrový štvrtok. V roku 2024 pripadol na 29. novembra. V roku 2025 bude Black Friday 28. novembra.
„Black Friday je jedným z najväčších nákupných sviatkov roka. Obchodníci ponúkajú výrazné zľavy, aby naštartovali predvianočné predaje a motivovali zákazníkov k nákupom.“
Napríklad v roku 2023 dosiahli tržby z Black Friday len v USA viac ako 9,5 miliardy dolárov. V roku 2022 bol celosvetový online predaj viac ako 65,3 miliardy dolárov. V roku 2024 sa očakávalo zvýšenie predaja medzi 2,5 až 3,5 % v porovnaní s vlaňajškom, no výsledok prekonal všetky očakávania.
Ako uvádza Forbes, nakupujúci utratili za online nákupy rekordných 10,8 miliardy dolárov (cca 10,2 miliardy eur), čo je o 10,2 % viac v porovnaní s minulým rokom. Američania minuli na internete v čase od 10:00 do 14:00 každú minútu 11,3 milióna dolárov.
Spoločnosť Shopify napríklad oznámila, že počas Black Friday 2024 dosiahla celosvetové tržby vo výške 5 miliárd dolárov. Každých 6 sekúnd zaznamenali na platforme jednu objednávku. Osobné návštevy obchodov a nákupných centier ale klesli o 8,2 %, čím sa obrátil trend nárastu návštevnosti po najhoršom roku pandémie.
Psychológia Black Friday: Ide o viac, ako len o zľavy
Black Friday už dávno nie je len o jednom dni plnom zliav. Je to komplexná marketingová stratégia, ktorá hrá na city, potreby a podvedomé túžby spotrebiteľov. Obchodníci používajú rôzne sofistikované psychologické nástroje, aby zvýšili svoje predaje.
- urgencia predaja – časovo obmedzené ponuky a „posledné kusy na sklade“ vytvárajú tlak na okamžité rozhodnutie. Tento princíp „strachu zo straty“ (fear of missing out, FOMO) motivuje zákazníkov nakupovať rýchlo, bez dostatočného zhodnotenia výhodnosti,
- ilúzia výhodnosti – výrazné zľavy, ktoré nie vždy predstavujú skutočnú úsporu. Obchodníci často zvyšujú ceny tesne pred výpredajmi, aby následne ponúkli „zľavy“, ktoré sú v skutočnosti len návratom k pôvodnej cene,
- emocionálny marketing – vyvolávanie pocitu, že práve teraz máte jedinečnú príležitosť na kúpu,
- sociálny dôkaz – zobrazovanie recenzií, hodnotení alebo počtu nakúpených kusov posilňuje dôveru a povzbudzuje k napodobňovaniu ostatných. Výrazy ako „tento produkt si práve kúpili traja zákazníci“ majú silný vplyv na rozhodovanie,
- princíp vzácnosti – obmedzené množstvo produktu alebo časová dostupnosť podporujú dojem, že ide o výnimočnú ponuku, ktorú si nemôžete nechať ujsť. Tento princíp priamo oslovuje ľudskú túžbu vlastniť niečo, čo je „nedostupné“.
Black Friday tak nie je len o zľavách, ale o psychologických hrách, ktoré zvyšujú túžbu nakupovať. Spotrebitelia by si mali byť týchto taktík vedomí a pristupovať k nákupom s rozvahou. Viete, ako sa nenechať oklamať?
5 tipov pre bezpečné nakupovanie počas výpredajov
Aby ste počas Black Friday akcií alebo počas rôznych výpredajov nakúpili naozaj výhodne, máme pre vás 5 rád, ktorých by ste sa mali držať. Tak znížite šancu, že by ste sa oklamali alebo stali obeťami podvodníkov.
1. Pripravte si nákupný zoznam
Impulzívne nákupy sú jedným z najväčších rizík Black Friday. Predtým, ako začnete prehľadávať ponuky, si urobte zoznam produktov, ktoré skutočne potrebujete, prípadne ich chcete darovať ako vianočný darček. Držte sa ho a nenechajte sa zlákať „neodolateľnými“ zľavami.
2. Sledujte ceny ešte pred akciami
Keď viete, čo chcete kúpiť, overte si ceny týchto produktov pokojne aj niekoľko týždňov pred avizovanými výpredajmi. Môžete na to použiť rôzne porovnávače cien, ako napríklad Heureka alebo CamelCamelCamel. Niektoré obchody tesne pred výpredajom umelo navýšia ceny, a tak ponúkaná zľava vôbec nie je výhodná a reálna.
3. Nastavte si rozpočet
Vopred si určte, koľko peňazí ste ochotní minúť a tento rozpočet dodržiavajte. Takýto limit vám pomôže vyhnúť sa nadmerným výdavkom a impulzívnym nákupom.
4. Nakupujte len v dôveryhodných obchodoch
Vyhnite sa menej známym webom, ktoré majú príliš dobré ponuky. Overte si recenzie produktu, ale aj predajcu a jeho reputácie, aby ste predišli problémom s kvalitou alebo doručením tovaru. Pozor si dajte aj na phishingové e-maily a podozrivé stránky. Neklikajte na nič, čo pôsobí podozrivo.
5. Všímajte si aj ďalšie poplatky a podmienky
Pri online nákupoch si všímajte dodatočné náklady, ako sú doprava, balné alebo poplatky za manipuláciu. Tieto poplatky môžu zvýšiť cenu a znížiť výhodnosť zľavy. Taktiež si prečítajte podmienky na vrátenie tovaru. Zľavnený tovar môže mať iné podmienky, najmä pri online nákupoch.
Black Friday a výpredaje sú skvelou príležitosťou na nákupy, ak viete, na čo si dať pozor. Vďaka našim tipom si môžete užiť výhody zliav bez toho, aby ste minuli viac, než ste plánovali, alebo sa stali obeťou podvodu. Nakupujte s rozumom a zachovajte si chladnú hlavu – vaša peňaženka vám poďakuje. Tejto téme sa nedávno venoval aj náš CEO Matej Tóth, ktorý prijal pozvanie do relácie Dámsky klub. Túto epizódu nájdete aj v archíve RTVS (približne od 51. minúty 45 sekundy).
Pre viac praktických tipov v oblasti marketingu a biznisu sledujte náš blog. Ak potrebujete pomôcť s niečím konkrétnym, neváhajte nás kedykoľvek kontaktovať.