Pokiaľ vo svojom podnikaní používate Google Analytics alebo Google Ads, v žiadnom prípade by ste nemali podceňovať Google Consent Mode v2. Či chcete, či nie, nevyhnete sa mu. Teda, ak nechcete prísť o dôležité informácie a zaznamenávanie konverzií. Ak ho neimplementujete, Google prestane odosielať dáta o nových užívateľoch a taktiež vám neumožní používať personalizované reklamy. To všetko môže mať dopad na výkonnosť vašich kampaní.

Čo je to Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode (režim súhlasu) je nástroj vyvinutý spoločnosťou Google, ktorý pomáha webovým stránkam a aplikáciám riadiť súhlas používateľov s používaním cookies na sledovanie. Prvýkrát bol zavedený v roku 2020 s cieľom dosiahnuť súlad s nariadením GDPR pre zber údajov v rámci služieb Google Analytics a Google Ads. Aktualizovaná verzia s názvom Google Consent Mode v2 je v súlade s novým zákonom o digitálnych trhoch (DMA). V platnosti je od 6. marca 2024, pričom je k dispozícii jej základná a rozšírená implementácia.

Consent Mode nenahrádza potrebu platformy na správu súhlasu ani banner so súhlasom so súbormi cookie. Namiesto toho funguje popri týchto nástrojoch, aby zabezpečil, že značky a skripty Google budú fungovať v súlade s preferenciami používateľov v oblasti súhlasu. To umožňuje webovým stránkam dodržiavať nariadenia o ochrane osobných údajov, ako je GDPR, a zároveň zachovať základné analytické údaje.

Tento nástroj je teda zásadný pre firmy, ktoré chcú efektívne merať výkonnosť svojich marketingových kampaní, zatiaľ čo rešpektujú právne predpisy, ako je GDPR a ePrivacy smernica. S rastúcou citlivosťou verejnosti a zákonodarcov na ochranu osobných údajov je Google Consent Mode v2 dôležitým nástrojom pre každé podnikanie, ktoré aktívne používa digitálny marketing.

„Režim súhlasu prijíma voľby používateľa vymedzujúce rozsah súhlasu z bannera alebo miniaplikácie na získanie súhlasu s používaním súborov cookie. Na základe týchto údajov dynamicky prispôsobuje fungovanie značiek Analytics, Google Ads a značiek tretích strán, ktoré vytvárajú alebo čítajú súbory cookie,“ uvádza samotný Google.

Táto aktualizovaná verzia zavádza nové funkcie, ktoré umožňujú podrobnejšiu kontrolu nad súhlasom používateľa, najmä pokiaľ ide o osobné reklamy a analytické sledovacie zariadenia.

Čo sa stane, ak Google Consent Mode v2 nepoužívate?

V prípade, že Google Consent Mode v2 nemáte nastavený, môžu nastať nasledovné veci:

  • nedodržiavanie predpisov a porušovanie zákonov o ochrane osobných údajov,
  • znefunkčnenie merania webu cez Google Analytics 4,
  • nepresná analytika a sledovanie konverzií,
  • strata dôležitých údajov,
  • znefunkčnenie prenosu dát z Google Analytics do Google Ads,
  • znížené príjmy z reklamy,
  • znemožnenie zbierania alebo vytvárania remarketingových publík,
  • poškodená reputácia kvôli nedodržiavaniu priority ochrany osobných údajov.

V čom je Google Consent Mode v2 iný?

Nová verzia režimu súhlasu prináša zavedenie dvoch ďalších parametrov do rozhrania API režimu súhlasu: ad_user_data a ad_personalisation. Tieto parametre umožňujú webovým stránkam presnejšie spravovať a zohľadňovať preferencie používateľov týkajúce sa súhlasu, najmä pokiaľ ide o reklamné údaje a personalizované reklamy, spolu s existujúcimi parametrami analytics_storage a ad_storage.

Google Consent Mode v2 je k dispozícii v dvoch variantoch: základný a rozšírený. Prevádzkovatelia webových stránok si teraz môžu vybrať medzi týmito dvoma možnosťami. V základnom režime sa nezhromažďujú žiadne údaje a v prípade neudelenia súhlasu sa neposielajú žiadne pingy bez súborov cookie. Tým sa výrazne obmedzuje zhromažďovanie údajov, ak používatelia odmietnu udeliť súhlas.

Ale čo rozšírená verzia? Tá umožňuje posielať spoločnosti Google takzvané „pingy“ aj v prípade, že používateľ nedá súhlas. Tieto pingy obsahujú údaje, ako napríklad:

  • časová pečiatka,
  • sprostredkovateľ,
  • používateľský agent (iba pri webovej verzii),
  • logická hodnota stavu súhlasu,
  • náhodné číslo generované pri každom načítaní stránky,
  • informácie o tom, či aktuálna stránka alebo predchádzajúca stránka v navigácii používateľa na webe zahŕňala vo webovej adrese informácie o kliknutí na reklamu (napr. GCLID/DCLID),
  • a ďalšie.
Google Consent Mode v2
Zdroj: Google

Google tiež hovorí, že na základe týchto pingov môžu služby Googlu modelovať vaše metriky pre potreby meracích služieb a zmierňovať tak vplyv prípadných medzier v zhromažďovaní údajov. Z toho dôvodu vám odporúčame implementovať rozšírený režim súhlasu, ktorý bude pre vaše podnikanie relevantnejší.

Aký vplyv to bude mať na konverzie?

Aj samotný Google upozorňuje na to, že treba počítať s výrazne nižšími konverznými pomermi bez súhlasu než so súhlasom. „Rozsiahlou analýzou sme zistili, že konverzné pomery používateľov sa líšia podľa stavu súhlasu používateľa. Používatelia, ktorí vyjadrili súhlas, konvertujú zvyčajne 2- až 5-krát pravdepodobnejšie než používatelia, ktorí nevyjadrili súhlas. To sa však líši v závislosti od faktorov, ako sú miera súhlasu, odvetvie a typ konverzie,“ približuje Google.

Google konverzie
Zdroj: Google

Na tomto príklade môžete vidieť, ako sa líšia miery súhlasu a poklesy či nárasty konverzného pomeru. Dôvodom je, že používatelia bez súhlasu zvyknú konvertovať menej pravidelne. V tomto prípade má inzerent mieru súhlasu 50 %, ale iba 19 % pokles konverzií (12 zo 62) a 18 % nárast konverzného pomeru z modelovania konverzií.

Marketéri a podnikatelia sa v súčasnosti musia prispôsobiť realite, kde veľká časť používateľov môže odmietnuť súhlas na používanie cookies. To znamená, že tradičné metódy sledovania už nie sú úplne spoľahlivé. Google Consent Mode v2 umožňuje marketérom:

  1. Efektívne merať výkonnosť kampaní: Aj bez plného súhlasu používateľov je možné získať údaje o konverziách a výkonnosti. Tieto údaje sú anonymizované, ale stále poskytujú prehľad o tom, ako sa používajú reklamné prostriedky.
  2. Zlepšiť personalizáciu kampaní: Keď používateľ súhlasí so zberom údajov, Consent Mode umožňuje detailnejšie segmentovanie a cielenie. Tento nástroj zároveň chráni používateľov, ktorí nesúhlasia so sledovaním, čo zlepšuje celkovú dôveru vo firmu a značku.
  3. Znížiť straty z neprítomnosti dát: Vďaka funkciám, ako je modelovanie konverzií, marketéri nemusia prísť o všetky dôležité informácie o zákazníckej ceste ani pri odmietnutí cookies.

Nezabúdajte, že firmy, ktoré efektívne implementujú Consent Mode v2, majú výhodu, pretože môžu získať viac informácií z kampaní, pričom chránia používateľov a zároveň dodržiavajú zákony.

Preto ak ste doteraz implementáciu Google Consent Mode v2 neriešili, mohli ste prísť o mesiace dôležitých údajov. Čo najskôr by ste mali tento nástroj implementovať. V prípade, že neviete, ako na to, neváhajte sa na nás obrátiť a my v agentúre Digitalman vám s tým pomôžeme.

Ako implementovať Google Consent Mode v2?

Existuje niekoľko spôsobov, ako implementovať Consent Mode v2. Prvou možnosťou je manuálna implementácia, ktorá je ale technicky náročnejšia a vo všeobecnosti sa neodporúča kvôli možnému vzniku chýb. Zahŕňa úpravu kódu vášho webu tak, aby obsahoval logiku režimu súhlasu pre každú značku Google.

Ďalšou, a oveľa používanejšou možnosťou je použitie CMP (Content Management Platform). Ide o nástroj, ktorý pomáha webovým stránkam získať a spravovať súhlas používateľov s používaním cookies a iných technológií na sledovanie. Najlepšou možnosťou je použiť nástroje, ktoré sa integrujú s režimom súhlasu Google. Medzi dva najpoužívanejšie patria CookieBot a CookieYes.

CookieBot je trochu zložitejší, vyžaduje si znalosť HTML alebo JavaScriptu. Je určený hlavne pre väčšie weby. Na druhej strane CookieYes je považovaný za používateľsky jednoduchší a prívetivejší, najmä pre menšie webové stránky. Výhodou je aj rýchla zákaznícka podpora. Jeho rozhranie je intuitívne a umožňuje rýchlejšiu implementáciu. Čo sa týka cien, oba nástroje ponúkajú aj bezplatný plán alebo 14-dňovú skúšobnú verziu. V oboch prípadoch stojí najdrahší a najväčší plán 50 eur mesačne.

CookieYes, CookieBot
Zdroj: CookieYes, CookieBot

Keďže CookieYes je v mnohých prípadoch používanejší, zameriame sa na implementáciu Google Consent Mode v2 týmto spôsobom.

  1. Nainštalujte cookie banner pomocou CookieYes a v nastaveniach povoľte režim súhlasu Google.
  2. Na integráciu vyberte buď správcu značiek Google (GTM), alebo vlastný skript.
  3. V prípade GTM vytvorte novú značku, pridajte šablónu CookieYes a nakonfigurujte nastavenia. V prípade vlastného skriptu pridajte na svoje stránky poskytnutý skript spolu so skriptami GTM a CookieYes.
  4. Podľa potreby nastavte kategórie súhlasu a regiónu.
  5. Overte funkčnosť, aby ste sa uistili o správnej implementácii.
  6. Zakaždým, keď používatelia webových stránok urobia voľbu súhlasu, CookieYes signalizuje spoločnosti Google, aby zodpovedajúcim spôsobom upravila správanie značiek.

Presný postup spolu s názornými ukážkami nájdete aj priamo na webe CookieYes. Ak vám to napriek všetkému stále nefunguje, neváhajte nás kontaktovať a radi vám s tým pomôžeme.

Ak už používate staršiu verziu Google Consent Mode, na novú verziu môžete prejsť pomerne jednoducho. Stačí, ak Google Consent Mode v1 aktualizujete na v2 tak, že nakonfigurujete svoj CMP, aby riešil nové parametre súhlasu. Väčšina CMP ponúka automatické aktualizácie alebo poskytuje jasné pokyny, ako aktualizovať na verziu v2. Mali by ste tiež upraviť svoj kód alebo spúšťače a značky GTM tak, aby obsahovali nové parametre súhlasu (ad_user_data a ad_personalization). Existujúci používatelia aplikácie CookieYes môžu jednoducho aktualizovať režim súhlasu v1 na v2.

Implementácia Google Consent Mode v2 sa vám môže zdať na prvý pohľad náročná alebo zbytočná, no opak je pravdou. Rozhodne to nepodceňujte, inak to môže mať dopad na celé vaše podnikanie.

Zdroj: Google, Google, DataGuard, CookieYes, CookieBot, Enzuzo

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required