Z dôvodu prísnejšej regulácie sa cielenie reklamy pomocou súborov cookie takmer skončilo. Začiatkom tohto roka spoločnosť Google predstavila novú jedinečnú funkciu s názvom Google Topics. Topics by mohli vyriešiť problém so zacielením reklamy.
Google Topics je navrhovaná náhrada súborov cookie tretích strán, ktorú spoločnosť Google navrhuje z hľadiska ochrany osobných údajov. Je to systém založený na prehliadači, ktorý priraďuje používateľovi súbor záujmov podľa navštívených webových stránok.
Čo je to Google Topics?
Ak váš prehliadač podporuje Topics, každý týždeň vám automaticky priradí niekoľko kategórií (alebo “tém”) na základe navštívených webových stránok.
Príkladom týchto kategórií môže byť Cestovanie a doprava alebo Knihy a literatúra. Budú vybrané z počiatočného zoznamu 350 záujmov, ktorý zostavila spoločnosť Google, pričom tento počet sa bude pravdepodobne zvyšovať s vývojom produktu, a nebudú zahŕňať žiadne citlivé informácie, ako napríklad pohlavie alebo rasu.
Po vytvorení troch takýchto týždenných dávok, Topics náhodne vyberie jednu kategóriu z každej dávky, ktorú bude zdieľať so zúčastnenou webovou stránkou, ktorú navštívite.
Zúčastnená webová lokalita (alebo reklamná technická spoločnosť, ktorá spravuje jej inventár) potom použije tieto informácie na zobrazenie cielených digitálnych reklám počas vašej návštevy.
Spoločnosť Google uviedla, že Topics bude vždy uchovávať len údaje z obdobia maximálne troch týždňov. Takže keď sa začne štvrtý týždeň, všetky kategórie z prvého týždňa sa vymažú a keď sa začne piaty týždeň, všetky kategórie z druhého týždňa sa vymažú atď.
Cieľom je vytvoriť formu cielenia, pri ktorej zostanú osobné údaje používateľa úplne anonymné, čo spoločnosť Google opisuje ako reklamu založenú na záujmoch.
Ako funguje služba Google Topics?
Google Topics je pripravovaná technológia, ktorá prostredníctvom rozhrania (Topics API) sprístupňuje reklamnému systému až tri oblasti záujmu používateľa (nazývané Topics). Na základe toho môže webová stránka ponúknuť používateľovi relevantnú reklamu. Podľa doteraz zverejnených informácií sa zdá, že používanie tejto technológie nebude podliehať všeobecnému nariadeniu o ochrane údajov (GDPR). V skutočnosti je nepravdepodobné, že by sa na témy záujmu vzťahoval pojem “osobné údaje”, pretože prevádzkovateľom webových stránok neumožnia ani nepriamo identifikovať používateľa.
Teda ak ste napríklad počas posledných dvoch týždňov navštívili webové stránky wolt.sk, facebook.com, linkedin.com, aboutyou.sk, www.formula1.com, ako vaše hlavné záujmy môžu byť vyhodnotené – Formula 1, jedlo, móda, lifestyle.
Ak potom stránka pri vašej návšteve použije Topics, zobrazí až tri vaše záujmy. Stránka ich náhodne vyberie z piatich najnavštevovanejších tém za každý z predchádzajúcich troch týždňov.
Každá webová stránka, ktorá používa rozhranie Topics, bude generovať vaše záujmy samostatne. Takto sa takmer vylúči možnosť identifikovať vás na rôznych webových stránkach.
Projekt Google Topics sa ešte tak často nepoužíva. Spoločnosť Google o tom zverejnila informácie na GitHube, ale zrejme stále čaká na reakcie a dáva si priestor na opravu chýb alebo riešenie rôznych problémov (opísaných aj v zverejnených dokumentoch). Jednou z takýchto otázok je napríklad to, či samotný prevádzkovateľ stránky bude môcť kontrolovať, pod akým názvom sa budú ukladať témy. Názov domény v skutočnosti často vôbec nemusí súvisieť so skutočným zameraním stránky.
Ako fungujú témy v Google Ads?
Cielenie na témy umožňuje, aby sa vaše reklamy automaticky zobrazovali na všetkých stránkach so súvisiacim obsahom v zobrazovacej sieti Google. Cielenie na umiestnenie umožňuje, aby sa vaše reklamy zobrazovali len na konkrétnych stránkach, ktoré si vyberiete v zobrazovacej sieti Google. Vaše reklamy sa nebudú zobrazovať na umiestneniach, ktoré ste výslovne nezamerali.
Čo z toho podľa nás vyplýva?
Služba Google Topics môže byť užitočným krokom, ktorý umožní prevádzkovateľom stránok ako tak vyhnúť sa prísnym pravidlám GDPR pri zobrazovaní personalizovaných reklám. Používateľom sa budú zobrazovať vhodné reklamy bez toho, aby museli pri udeľovaní súhlasu so súbormi cookies tretích strán podpísať súhlas na webovej stránke. Ak sú témy skutočne odvodené len od názvov domén, používateľ sa môže dokonca pobaviť nad tým, čo webová stránka ponúka pre jeho obľúbené záujmy.
Je možné, že celý princíp Google Topics bude úplne prepracovaný a výsledok nebude ideálny, alebo naopak, bude ešte dokonalejší – dúfajme, že sa to čoskoro dozvieme. O zmenách a novinkách vás budeme priebežne informovať na našej FB stránke alebo na LinkedIn.
Na vašom názore nám záleží …
Sú pre vás tieto informácie užitočné, niečo nové alebo zas “len dookola tie isté informácie”?
Podeľte sa s nami o svoje dojmy v komentároch.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.