Tak ako, sme spomínali v predchádzajúcom článku, Guerilla marketing na Slovensku zatiaľ nie je veľmi rozšírený. Napriek tomu, sem tam sa akási Guerilla marketingová kampaň predsa len objaví.

V skratke Guerilla marketing využíva taktiky podobné tým pri partizánskych vojnách. A síce sabotáž, nájazdy a prvky prekvapenia. Prichádza zrazu a svoje publikum prekvapí pri jeho bežných činnostiach. Je kreatívny, šokujúci a inovatívny.

Úspešná Guerilla marketingová kampaň je taká, ktorá zasiahne širokú verejnosť a tá o nej spontánne komunikuje medzi sebou. Má pri tom potenciál vytvárať hlbší a hodnotnejší dojem ako klasické marketingové kampane. Vyžaduje si istú dávku odbornosti a kreativitu marketéra. Šikovný marketér si tak vie za pomerne nízke náklady získať vysokú interakciu s potencionálnymi zákazníkmi. Prínosom Guerilly hlavne pre menšie podniky je fakt, že pri vydarenej kampani si vedia vybudovať atraktívnu a zaujímavú značku.

Ako je to teda na Slovensku s Guerilla marketingom?

V tomto článku sme sa snažili zmapovať situáciu ohľadne Guerilla marketingu na Slovensku a vypichnúť najznámejšie kampane. Tu je prehľad tých, ktoré nás zaujali:

1. Ružoví kukláči

Za najznámejšiu Guerilla marketingovú kampaň na Slovensku pokladáme projekt Ružoví kukláči od poisťovne UNION. Poisťovňa sa touto kampaňou stavia na stranu zodpovedných vodičov a trestá bezohľadné správanie cestných pirátov. Rozhodla sa tých zodpovedných odmeňovať a na tých ostatných posielať tím Ružových kukláčov. Takto Ružoví kukláči napríklad vystrelili ružové konfety na vodičku, ktorá telefonovala zaparkovaná na prechode pre chodcov, alebo obložili zle zaparkované auto kvetináčmi.  Kampaň má vlastnú web stránku a je podporovaná mnohými PR článkami.

Ružoví kukláči a konfety
V tomto videu ružoví kukláči potrestali vodičku, ktorá telefonovala zaparkovaná na prechode pre chodcov.

Ružoví kukláči v paneláku
V tomto prípade nezodpovednej vodičke naplnili auto ružovými balónmi.

ružoví kukláči vystupujúci z dodávkyrúžoví kukláči pri škodovkeZdroj: https://www.facebook.com/ruzovikuklaci

2. FIT INN

Neseď ako Marián

Sieť fitnescentier FIT INN často šokuje svojimi kampaňami. Väčšina z nich si drzím spôsobom berie na mušku rôzne kontroverzné témy.

Príkladom FIT INN Guerilla marketingu je pomerne rozsiahle diskutovaná kampaň reagujúca na súdny proces s Mariánom Kočnerom. Jej slogan znel: „Neseď ako Marián“. „Poď cvičiť“. Za touto kampaňou stojí agentúra Paravan.

Fit INN Neseď ako Marián

Zdroj: https://www.paravan.sk/

Keď si tučný, nepomôže ani Guči

Ďalšia Guerilla kampaň v podaní FITT INN. Tento druh marketingovej komunikácie je pre túto značku fitnescentier typický. Reklamná tabuľa zobrazuje vyšportované mužské telo a vyzýva k akcii sebavedomým sloganom : „Keď si tučný nepomôže ani Guči”. Táto kampaň v každom prípade prekvapila a vyvolala masové diskusie medzi širokou verejnosťou.

FITT INN Keď si tučný nepomôže ani Guči

Zdroj: https: www.startitup.sk

3. Sadkay – Aj Robko si zaslúži sedieť

Na politickú situáciu podobne zareagovala originálnym spôsobom aj začínajúca spoločnosť Sadkay, ktorá predáva sedacie súpravy na mieru. „Aj Robko si zaslúži sedieť“. Tak znel jeden zo slogan jej kampane. Z malého rozpočtu, ktorý na reklamu mali, tak dokázali osloviť široké publikum a zaujať.  Túto kampaň pre nich pripravila reklamná agentúra Autentik.

Sadkay Aj Robko si zaslúži sedieť

Zdroj: www.autentik.sk

4. Herbert sirupy – Jeba do ruky

Pred časom firma Herbert sirupy priniesla novinku v nápojoch s názvom Jeba do ruky. Na ich Facebookovej stránke táto kampaň vyvolala búrlivú diskusiu. K názvu nápoja sa vyjadril aj riaditeľ Klubu reklamných agentúr Róbert Slovák. Zástupcovia firmy Herbert sirupy sa k názvu vyjadrili, že je spontánnym nápadom priamo ich zákazníkov, ktorý časom tak povediac zľudovel. Nápoj však nebol určený pre maloobchodný predaj, ale šlo iba o limitovanú edíciu pre festivaly.

Jeba do ruky Herbert

Zdroj: https://www.facebook.com/herbertsirupy/

5. Ikea banán

Pomerne čerstvou Guerilla marketingovou kampaňou je reakcia spoločnosti Ikea na umalecké dielo istého taliana. Ten striebornou lepiacou páskou umiestnil banán na bielu stenu. Ikea vytvorila podobnú kampaň a síce reklamu na lepiacu pásku. Vtipným spôsobom obdobne ako spomínaný talian znázorňuje banán s lepiacou páskou  a oslovuje v nej novodobých umelcov.

Ikea Banán

Zdroj: https://emefka.sk

Pokiaľ vás táto téma zaujíma a radi by ste sa o nej dozvedeli viac, určite si prečítajte náš predchádzajúci článok. Inšpirujte sa 50 príkladmi zo sveta na tému Guerilla marketing. Zároveň sa oboznámite so základnými princípmi princípmi a terminológiou. V článku sme sa snažili predostrieť nielen klady ale aj úskalia Guerilla marketingových kampaní.

Záver

Toto je len niekoľko príkladov Guerilla marketingu na slovenskom trhu, ktoré sme považovali za najzaujímavejšie. Určite by sa ich však našlo oveľa viac. Zvážite aj vy Guerilla marketingovú kampaň pre vaše podnikanie. Pokiaľ si na ňu ale netrúfate, a potrebovali by ste sa poradiť, radi to s vami preberieme na marketingovej konzultácii.

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required