Ak trávite a vyhľadávate inšpiráciu či rady na internete, nepochybne poznáte blogové články na rôzne témy. Koniec koncov, jeden z nich práve čítate. Blogové články tvoria súbor príspevkov, ktoré spolu tvoria blog, ktorý môže byť venovaný rôznym témam a slúžiť ako voľnočasová aktivita alebo marketingový prostriedok. Môže to byť aj účinný spôsob, ako zvýšiť návštevnosť vašej webovej stránky a vzdelávať ľudí o témach, ktoré ich zaujímajú. Chcete sa dozvedieť ako napísať blogový článok ako profík? Čítajte ďalej.
Blog môže byť sekciou webovej stránky alebo samostatnou webovou stránkou. Blog, ktorý práve čítate, je príkladom prvej možnosti. V skorších časoch sociálnych médií, boli blogy a sociálne médiá oveľa viac prepojené ako dnes. Teraz sú zväčša oddelené, hoci mnohí blogeri propagujú a krížovo zverejňujú svoju prácu na svojich účtoch v sociálnych médiách, aby zvýšili návštevnosť svojich blogov a propagovali svoju osobnú značku. Aj my to tak robíme a vždy keď zverejníme nový článok na blogu, oznámime to aj našim followerom na Instagrame, Facebooku, LinkedIne a Google My Business.
Typy článkov na blogu
Blogové články môžu byť vemované samostatnej téme alebo byť súčasťou dlhších sérií. Majú tiež rôzne formáty:
Ako na …
V blogovom článk typu “ako na to” bloger vysvetľuje kroky, ktoré musí čitateľ urobiť, aby splnil nejakú úlohu. Blogové články s receptami, DIY (Do It Yourself – urob si sám) projektami sú obľúbeným príkladom blogového príspevku typu “ako na to”.
Zoznam
Blogový článok založený na zozname, známy aj ako “listicle”, zložené zo slov zoznam a článok, je blogový článok, ktorý je organizovaný ako zoznam súvisiacich záznamov. Môže ísť o zoznam produktov, historických udalostí, citátov, obrázkov alebo nezvyčajných a zaujímavých faktov. Články založené na zoznamoch nájdete na mnohých blogoch, napríklad na BuzzFeed, Bored Panda a iných.
Rozhovor
V tomto type článku bloger predstaví osobu, s ktorou urobil rozhovor, a poskytne základné informácie o respondentovi a jeho práci. Nasleduje prepis rozhovoru, ktorý je niekedy popretkávaný doplňujúcimi informáciami napísanými blogerom.
Recenzia
V recenznom článku bloger hodnotí film, videohru, televízny program, knihu, výrobok, čokoľvek … Recenzný článok sa môže zamerať na jeden výrobok alebo médium alebo môže mať štruktúru článku založenú na zozname. Recenzné články nájdete často aj na firemných blogoch, kde firma prezentuje a recenzuje produkty, ktoré sama ponúka.
Osobný článok
Osobný článok na blogu, podobne ako osobná esej, je príspevok, v ktorom autor rozoberá svoje osobné skúsenosti, myšlienky alebo názory. Zvyčajne nájdete tento druh príspevkov skôr na osobných blogoch ako na firemných alebo profesionálnych blogoch. Bloger, ktorý zvyčajne publikuje iné druhy blogových príspevkov, však môže z času na čas publikovať osobné blogové príspevky, aby si vybudoval osobnejší vzťah s čitateľmi.
Obrázkový článok
Ako je už z názvu zrejmé, tento typ blogového článku je založený na obrázkoch, zameriava sa na obrázky, fotografie. Príspevok môže mať podobu infografiky alebo môže ísť o príspevok pozostávajúci z viacerých obrázkov. Súčasťou je aj text, ktorý čitateľovi poskytne kontext k obrázkom.
Ako napísať príspevok na blog
Výber témy
Spýtajte sa: “O čom môžete ľahko a zanietene písať?” Ak je váš blog spojený s vašou firmou, premýšľajte o nápadoch na blogové príspevky, ktoré poskytujú hodnotu pre vaše cieľové publikum a zároveň propagujú vašu značku. Na názore čitateľov vám musí tiež záležať. Pýtajte sa svojich klientov, o akých témach by si radi prečítali na vašom blogu. Ďalším spôsobom je prieskum u konkurencie. To neznamená, že máte kradnúť ich nápady alebo kopírovať ich články, využite ich rpe načerpanie inšpirácie a skúste pokryť podobné témy z vášho uhla pohľadu a vlastným jedinečným hlasom.
Napíšte si osnovu
Pri písaní akéhokoľvek textu vám dodržiavanie procesu písania umožní vytvoriť premyslený a dobre rozvinutý text. Po určení témy pokračujte osnovou. Zapíšte si pracovný názov a kľúčové body, ktoré chcete v článku pokryť. Tieto kľúčové body budú pravdepodobne časťami článku, z ktorých každá bude mať vlastný nadpis a podnadpisy.
Jednoduchým spôsobom, ako napísať osnovu príspevku na blogu, je dodržať štruktúru – úvod, po ktorom nasledujú hlavné časti a nakoniec záver. Na záver blogového príspevku nezabudnite dať výzvu na akciu. (O tom sa dočítate ďalej.)
Keď je osnova hotová, je čas začať písať!
Upútajte čitateľa
V každom druhu písania je úvod jednou z najdôležitejších častí. Táto veta alebo odsek je časť, ktorá upúta pozornosť čitateľa a sľubuje, že jeho zvedavosť bude uspokojená, ak bude čítať váš článok ďalej.
Jedným z obľúbených typov úvodu je predstavenie prekvapivého faktu. Ďalším účinným spôsobom, ako zaujať čitateľov, je priamo sa dotknúť jedného alebo viacerých ich bolestivých bodov, riešiť ich problémy.
Výzva na akciu
Výzva na akciu je krátka veta, ktorá čitateľa vyzýva, aby niečo urobil. V článku na blogu to môže byť zanechanie komentára, nákup, prihlásenie sa na odber noviniek alebo jednoducho prečítanie ďalšieho s témou súvisiaceho príspevku. Výzvy k akcii vo všeobecnosti využívajú zásady copywritingu priamej reakcie, ako napríklad veľmi konkrétne požiadavky a vytváranie pocitu naliehavosti. Príklad na výzvu na akciu nájdete vždy aj na konci nášho článku :).
Pútavý nadpis
Nezabúdjate na úpravy a korektúry! Vždy si pred publikovaním článok ešte pre istotu skontrolujte. Pozorne si prečítajte článok a všímajte si miesta v texte, kde sa vám písanie zdá neohrabané, nelogické, rozkúskované alebo dokonca príliš heslovité. Pozor aj na preklepy.
Ilustračné obrázky
Obrázky rozbíjajú text a poskytujú čitateľom krátke prestávky pri prechádzaní vášho obsahu. Tiež im dopĺňajú predstavivosť a lepšie sa im vizualizuje obsah, napr. pri rôznych návodoch či receptoch.
SEO na oslovenie širšieho publika
SEO, známa aj ako optimalizácia pre vyhľadávače, je kategória stratégií, ktoré blogeri a iní prevádzkovatelia webových stránok používajú na zvýšenie viditeľnosti svojich webových stránok či blogových článkov. Čím lepšia je vaša stratégia SEO, tým vyššie sa vaša stránka umiestňuje alebo zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom je, aby bol váš blog prvým výpisom, ktorý sa zobrazí, keď ľudia hľadajú konkrétne kľúčové slová. Ak chcete zistiť, ktoré kľúčové slová sú relevantné pre váš blog, nápomocná vám bude služba Google Trends.
Kľúčové slová sú len jednou zložkou SEO. Tu sú ďalšie spôsoby, ako zlepšiť SEO vášho blogu:
- Prehľadné usporiadanie obsahu. To znamená žiadne steny textu a jasné nadpisy na oddelenie sekcií v rámci príspevku na blogu.
- Relevantné vložené obrázky s príslušnými kľúčovými slovami v ich metadátach. Metadáta sú údaje, ktoré dodávajú obrázkom viac kontextu, ako napríklad ich opisy alt a názvy súborov.
- Udržiavanie dĺžky príspevku na blogu na úrovni vhodnej pre SEO. Od roku 2021 je ideálna dĺžka blogu na účely SEO 1 760 – 2 400 slov.
- Hodnota. Predovšetkým sa uistite, že váš blogový príspevok skutočne poskytuje relevantné a hodnotné informácie pre vašich čitateľov.
Vaša webová platforma môže obsahovať analytické nástroje, pomocou ktorých môžete zistiť, ako dobre si váš blog a jednotlivé príspevky vedú. Pod pojmom “výkonnosť” máme na mysli to, koľko ľudí navštívi vašu webovú stránku a koľko času na nej strávia, čo sú ukazovatele účinnosti vášho obsahu.
Preskúmajte trendové kľúčové slová
Ako sme už spomenuli vyššie, používanie stratégií SEO vo vašom príspevku na blogu pomôže zacieliť na širšie publikum. Ak vaším cieľom nie je osloviť široké publikum, tento tip kľudne preskočte.
Ak však chcete osloviť širšie publikum tým, že sa váš blogový príspevok umiestni na vyšších priečkach vo vyhľadávačoch, venujte čas výskumu relevantných kľúčových slov pre váš príspevok. Ako zistiť čo ľudia najviac vyhľadávajú? Soovle, Google Search Console a Google Keyword Planner sú ďalšie užitočné nástroje, ktoré môžete použiť nielen na otestovanie toho, ako dobre sa konkrétne kľúčové slovo umiestňuje, ale aj na nájdenie súvisiacich kľúčových slov, ktoré môžete zahrnúť do svojho blogového príspevku.
Zredukujte “textové steny”
Nikto nechce čítať steny textu… Textová stena sa vo všeobecnosti definuje ako odsek, ktorý zaberá niekoľko riadkov. Pre čitateľov sú ťažko čitateľné, odstrašujúce.
Keď v texte nájdete stenu textu, rozdeľte ju na dva alebo viac odsekov. Tým zlepšíte skóre čitateľnosti príspevku na blogu, čo ho nielenže urobí atraktívnejším pre čitateľov, ale zvýši to aj vaše hodnotenie SEO.
Najdôležitejší bod?! Píšte sebavedome a s istotou. 🙂
Správna gramatika a jednotný tón sú kľúčom nielen k udržaniu pozornosti čitateľov, ale aj k efektívnemu sprostredkovaniu bodov, ktoré v príspevku na blogu uvádzate.
Sú pre vás tieto informácie užitočné, dozvedeli ste sa niečo nové alebo zas “len dookola tie isté informácie”?
Bude sa vám s našim sprievodcom jednoduchšie písať ďalší príspevok na blog?
Podeľte sa s nami o svoje dojmy v komentároch.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.