Marketing je v poslednej dobe najpopulárnejšou a jednou z najdôležitejších metód, ktorými vieme ovládať a riadiť obchodnú politiku. Vďaka nemu vieme značným spôsobom ovplyvniť chovanie spotrebiteľa a dosiahnuť požadované výsledky predaja. Jeho neoddeliteľnou súčasťou sú sociálne siete ako Facebook či Instagram, ktoré čoraz viac získavajú na svojej popularite a ich používanie stúpa rapídnym spôsobom.
Momentálna situácia vo svete nás núti bojovať s pandémiou a kvôli nej sú nám zakazované veci a činnosti, na ktoré sme boli zvyknutí. Činnosti, ktoré nútia dodržiavať sociálny dištanc a vďaka nim sa aktivita ľudí presúva do virtuálnej reality sociálnych médií. Platformy ako Facebook, Twitter či Instagram sa stali stredobodom pozornosti a marketingoví pracovníci im venujú čoraz viac pozornosti. Len po vypuknutí celosvetovej pandémie v marci 2020 narástol počet užívateľov na Slovensku o 25 000.
Sociálne siete a ich marketingové stratégie sú založené na precíznych technikách. Ak chcete kampaň dostať na vrchol a považovať ju za úspešnú, dôležité je poznať štatistické a demografické údaje. V tomto článku sa zamieriame hlavne na Instagram, čo ho robí, tak populárnym a prečo sú demografické údaje z neho tak dôležité. Zamierame sa na údaje ako vek, pohlavie, etnická príslušnosť a mnohé ďalšie. Ak chete vedieť ako funguje ďalšia populárna sociálna sieť Facebook, mali by ste si o nej prečítať viac.
Čomu vďačí Instagram za popularitu
Instagram sa pýši tým, že po celom svete ho využíva viac ako 1 miliarda užívateľov, čo je viac ako 1/10 obyvateľov Zeme. To znamená, že na tejto sociálnej sieti môžme osloviť široké publikum, no zároveň sme na území s obrovskou konkurenciou.
Na prvý pohľad sa táto aplikácia, môže zdať, že má naozaj jednoduchú myšlienku. Nahrávanie príspevkov a zbieranie lajkov. No popularitu, ktorú si získala, ovplyvňuje viacero faktorov a to najmä u generácie Y a Z. Pozrime sa na niekoľko z nich:
- Používanie tejto platformy je vcelku jednoduché, priame a intuitívne, tým svojím užívateľom prináša komfort a ľahké využívanie.
- Poskytuje svojim užívateľom priestor, kde dokážu získať popularitu, predstaviť svoj talent a získať pozornosť okolia.
- Je to univerzálne trhovisko, na ktorom sa nachádza veľké množstvo ľudí rôznych vekových skupín a zo všetkých častí sveta.
- Instagram je efektívnou platformou pre zacielenie reklamy na množstvo priemyselných oblastí a odvetí.
Prečo záleží na demografických údajoch na Instagrame
Podľa viacerých zahraničných štúdií 60% ľudí uviedlo, že vyhľadáva nové produkty na Instagrame. Na tejto sociálnej sieti funguje viac ako 25 miliónov obchodných účtov a je to 6. najpopulárnejšia sociálna sieť na svete.
A preto, skôr ako začnete s budovaním marketingovej stratégie, by ste si mali uvedomiť, na čo by mala byť zameraná. Pri tak širokom publiku by vám malo ísť hlavne o :
- vytvorenie reálnych zákazníkov
- generovanie tržby na základe kampane
- vytvorenie stáleho publika pre svoju značku
A to je dôvod, prečo sú demografické údaje z Instagramu tak dôležité. Pomáhajú obchodníkom a marketérom nie len porozumieť svojím potencionálnym klientom ale i analyzovať ich správanie a nájsť najlepšie spôsoby ako osloviť ich cieľovú skupinu.
Demografické údaje popisujúce vek používateľov
Pokiaľ ide o obchodné záležitosti a marketingový zámer spoločnosti, konkrétne značky sa snažia zamerať na konkrétne cieľové skupiny. Vzhľadom na tento fakt sú demografické údaje, ktoré Instagram poskytuje, veľmi dôležité. Ako sme už spomínali, na tejto sociálnej sieti sa pohybujú najmä užívateľia generácie Z (18-24) a mileniáli (25-34).
Sledovanie štatistík, týkajúce sa veku, vám teda pomôže zistiť, či je vaša cieľová skupina na Instagrame a ako veľmi je aktívna. Vďaka tejto informácii viete, či vašu kampaň zamerať na širokú skupinu alebo na konkrétnu vekovú kategóriu vrámci vášho cieľového publika.
Štatistiky zverejnené vrámci Pipper Jeffray z roku 2019, ktoré sa zamieravali na spotrebiteľské preferencie, ukázali, že až 85% dospievajúcich upredňostňuje Instagram ako svoju obľúbenú sociálnu sieť. Oproti roku 2017, táto sociálna sieť, zaznamenala nárast v preferenciách takmer o 60%. V posledných rokoch sa rozšírila i skupina obyvateľov, využívajúcich Instagram, vo veku od 50 až 65 rokov takmer o 5%.
Instagram a informácie týkajúce sa pohlavia
Podľa viacerých prieskumov bolo zistené, že aplikáciu Instragram využívajú viacej ženy ako muži. Prieskum, ktorý robila spoločnosť Pew Research túto informáciu potvrdil. Spomedzi ľudí, ktorí sa zúčastnili prieskumu, 43% respondentiek uviedlo, že aplikáciu využíva, zatiaľ, čo mužov bolo iba 31%.
Na celom svete používa Instagram 52% žien a 48% mužov. Na základe tejto informácie vyplýva, že z 10 najsledovanejších účtov na Instagrame, je až 5 takých, ktoré vlastnia ženy. Medzi najsledovanejšie účty patria:
- Cristiano Ronaldo
- Ariana Grande
- Dwayne „The Rock“ Johnson
- Selena Gomez
- Kylie Jenner
- Kim Kardashian
- Lionel Messi
- Beyoncé
- Neymar
Avšak túto informáciu nemôžeme brať ako smerodatnú pre každú krajinu. Laos je štát, ktorý má najvyšší počet ženských účtov, no napríklad v Afganistane je oveľa väčší počet mužských užívateľov ako ženských. Vzhľadom na štatistické informácie týkajúce sa pohlavia, viete svoje kampane zacieliť vrámci štátu či regiónu na konkrétne pohlavie.
Demografické údaje o geografickom umiestnení
Pod pojmom geografické umiestnenie môžete rozumieť informáciu, ktorá vám hovorí o tom, či užívatelia žijú v meste, predmestí alebo na vidieku. Percentuálne rozmiestnenie užívateľov hovorí, že 46% žije v meste, 35% na predmestí a len 21% na vidieku.
Ak vás zaujíma, ktoré krajiny sú najpočetnejšími užívateľmi, prinášame vám top 10 krajín s najvyšším počtom osôb zaregistrovaných v aplikácii Instagram:
- USA: 116 miliónov používateľov
- India: 73 miliónov
- Brazília: 72 miliónov
- Indonézia: 60 miliónov
- Rusko: 42 miliónov
- Turecko: 37 miliónov
- Japonsko: 27 miliónov
- Spojené kráľovstvo: 22,9 milióna
- Mexiko: 22 miliónov
- Nemecko: 19,9 milióna
Ako sme už viackrát spomínali, táto aplikácia sa teší enormnému rastu. Krajiny, v ktorých je rast najväčší sú USA, India a Brazília.
Demografia príjmu na Instagrame
Pokiaľ ide o demografické údaje o príjmoch, Instagram je veľmi všestranná platforma so širokým spektrom používateľov. Zahŕňa osobnosti, ktorí pracujú vo výrobnom sektore, ako aj riaditeľov spoločnosti.
Pew Survey priniesol podrobný rozpis príjmov používateľov Instagramu, ktorý hovorí o tom, že:
- <30 000 eur: 35%
- 30 000 – 74 999 eur: 39%
- 75 000 eur a viac: 42%
Instagram je ideálne miesto, ktoré ponúka platformu pre nízkorozpočtové značky ale aj tie luxusné. Má správny druh a počet divákov, s ktorými môže pracovať. Rôzne svetové značky sa pýšia veľkým počtom odberateľov ich instragramového účtu. Napríklad módna značka Zara má viac ako 42 miliónov sledovateľov.
Instagram a vzdelanie jeho užívateľov
Demografické údaje o vzdelávaní Instagram sú často prehliadané, ale patria medzi najdôležitejšie, ktoré je potrebné vziať do úvahy. V prieskume Pew sa zistilo, že 43% dospelých používajúcich Instagram má vysokoškolské vzdelanie, zatiaľ čo 37% používateľov má stredoškolské vzdelanie.
Vďaka tejto informácií sa viete zamerať na užívateľov rôznymi spôsobmi. Na kategóriu so stredoškolským vzdelaním viete použiť inú komunikačnú úroveň a viete im ponúknuť iné produkty a služby ako napríklad rôzne kurzy a formy vzdelania. Vysokoškolsky vzdelaným užívateľom viete ponúknuť prepojenie na ich univerzity.
Použitie demografických údajov vo vašej kampani
Demografické údaje Instagramu by mali byť súčasťou základu vašej stratégie, aby ste mohli robiť najlepšie rozhodnutia a formulovať správny plán na základe cieľov, ktoré chcete pomocou kampane dosiahnuť,
Či už sa snažíte získať na svojom firemnom účte viac sledovateľov Instagramu alebo ak potrebujete vytvoriť dokonalú reklamu na Instagrame, pochopenie štatistík a demografických údajov Instagramu je pre úspech vašej marketingovej stratégie.
V prípade, že vás článok zaujal a chceli by ste sa dozvedieť viac o marketingových tipoch a trikoch. Alebo potrebujete poradiť s vašou kampaňou, neváhajte nás kontaktovať na našej webovej stránke.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.