Ak sa v digitálnom svete pohybujete už nejaký ten piatok, viete, že Edison Research v spolupráci s Triton Digital každoročne uverejňujú uznávanú štúdiu Infinite Dial study. Výsledky štúdie poukazujú na tendenciu Američanov pri používaní sociálnych sietí a iných technológií. Posledné vydanie z roku 2018 prinieslo prekvapivé zistenie:
Po prvýkrát v histórii klesol počet používateľov Facebooku.
Výsledok je založený na vzorke 2000 náhodne vybraných používateľov starších ako 12 rokov. Kým v roku 2017 až 67 % Američanov používalo populárnu sociálnu sieť, o rok neskôr toto číslo kleslo na 62 %. Pokles je viditeľný pri každej vekovej kategórii, dokonca aj pri pohľade na pohlavie používateľov. To znamená, že nemôžeme vypichnúť jednu skupinu ľudí (mládež, pracujúci, ženy, muži), ktorá by Facebook používala menej. Všetky skupiny ho používajú menej alebo rovnako napríklad veková kategória 55+ sa udržala na 49 %).
Musíme uznať, že 62 % obyvateľov je stále markantné číslo, avšak rovnaké číslo dosiahol Facebook už v roku 2015. Toto je obrovský krok späť pre sieť, ktorá doteraz iba získavala nových a nových používateľov. Od 2008 je toto prvý pokles, ktorý Facebook zažil – celkovo takto prišiel o 8 % používateľov za jeden rok.
Prečo sa po desiatich rokoch Facebook ocitol v takejto situácii? Podľa všetkého vieme o 3 možných dôvodoch poklesu.
1. Vzrastajúca nedôvera používateľov voči Facebooku
Uplynulý rok nebol najlepším rokom pre Facebook. Médiá ho neustále spájali so šírením „fake news“, okrem toho urobila firma niekoľko prešľapov, na ktoré tak ľahko nezabudneme, a to práve v oblasti dôveryhodnosti a súkromia. Výsledkom je prostredie, v ktorom používatelia nedôverujú úsudku tých, ktorí platformu riadia. Vzhľadom k tomu, že sociálna sieť má prístup k mnohým našim údajom vrátane tých citlivých, ako sú fotky, je záver celkom jasný.
Znížená dôvera znamená aj zníženie v počte používateľov.
2. Neustále viac konfliktov online
Stopercentne ste to už na Facebooku videli: statusy ľudí, ktoré oznamujú, že nadobro sa z Facebooku odhlasujú, pribúdajú. Dôvodom je častá negativita, ktorá je najmä v komentároch úplne bežná.
Musíme uznať, je naozaj únavné sledovať nekonečné hašterenie sa v komentároch. Zakaždým, keď vyjadríte svoj názor, musíte byť pripravení si ho aj obhájiť. Zrazu sa z priateľov stáva opozícia, s ktorou musíte bojovať. A tak radšej odídete.
Bežný scenár, ktorý ale môže stáť za poklesom v počte používateľov. Predpokladá sa však, že oveľa viditeľnejší je rozdiel v každodennom používaní, než v celkovom počte používateľov, to znamená, že ľudia navštevujú Facebook niekoľkokrát do týždňa a nie denne ako predtým.
3. Znížený záujem o Facebook
Tretím dôvodom môže byť celkom prirodzený prechod používateľov na iné platformy, ktoré ponúka práve firma Facebook. Zatiaľ čo vidíme prvý pokles pri používaní Facebooku, ostatné služby ako Instagram, Facebook Messenger a WhatsApp majú ešte stále stúpajúce čísla. Je teda celkom možné, že takáto segmentácia je zo strany Facebooku úmyselná, najmä ak vezmeme do úvahy, že najväčší rozdiel pri poklese je pri kategórii mladých (12-24 rokov), ktorí zároveň najviac využívajú iné sociálne siete.
Prečo to však robia? Výhodou Facebooku je, že na ňom môžeme robiť v podstate všetko: videá, fotky, krátke statusy, dlhé príbehy, zdieľanie článkov, hranie hier… možností je veľmi veľa. Práve toto je zároveň aj slabinou Facebooku. Považujeme Facebook za to najlepšie miesto pre videá? Asi nie. Najlepšie miesto pre fotky? Tiež nie. A čo tak pre správy? Možno…
Instagram a aplikácie na správy WhatsApp a Facebook Messenger dnes ponúkajú špecifické využitie sociálnych sietí, ktoré je viac šité na mieru pre naše požiadavky. Je prirodzené, že vyhľadávame zážitok, ktorý nás najviac na sociálnych sieťach baví, nech už je to video, fotografia alebo posielanie správ. Používame to, čo je pre nás aktuálne relevantné. Preto niektorí ľudia preferujú Instagram a iní zase LinkedIn.
Takže ešte raz a v skratke: 3 pravdepodobné dôvody, prečo klesol počet používateľov Facebooku, sú vzrastajúca nedôvera, priveľa negatívnych konfliktov a znížený záujem. Je to však naozaj problém?
Vízia Facebooku je vytvoriť miesto, ktoré spája ľudstvo. Mark Zuckerberg túto myšlienku nie raz vyjadril. Keď sa pozrieme na jeho impérium, to je presne to, čo sa mu darí robiť. Keď sa ale pozrieme zblízka na Facebook, začínajú sa konečne objavovať problémy. Je preplnený, príliš veľký, príliš nudný, jednoducho je príliš.
Mal by sa Facebook týmto poklesom teda vôbec zaoberať? Určite áno. Pokiaľ sa však základňa používateľov rozrastá v ich celkovom impériu, naďalej budú vládnuť sociálnym sieťam.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.