Ako vás vaši zákazníci nájdu?

Pre biznis dneška je odpoveď jednoduchá: idú na internet. Presnejšie, navštívia vyhľadávač ako Google.

Platené reklamy sú skvelou cestou na získanie okamžitého zobrazenia v takýchto vyhľadávačoch, no mali by ste tiež popracovať na budovaní vášho organického poradia. Kombináciou silnej platenej a organickej pozície vo vyhľadávači môžete zvýšiť svoju viditeľnosť – čo je bez ohľadu na to, v akom biznise pôsobíte, zásadné pre prilákanie zákazníkov a dosiahnutie výnosov.

marketingovy konzultant seo

Nemôžete síce kontrolovať ako vyhľadávače myslia a fungujú, no stále je toho veľa čo môžete spraviť, aby sa zvýšili šance na zobrazenie vašej stránky vo výsledkoch. Tu nastupuje SEO, čo znamená zosúladiť vašu stránku s rôznymi hodnotiacimi faktormi Googlu.

V tomto článku:

  • Vysvetlíme rozdiel medzi technickými, on-page a off-page hodnotiacimi faktormi.
  • Prezradíme top 10 faktorov, podľa ktorých Google udáva poradie
  • Ku každému faktoru pridáme konkrétny návrh na vylepšenie vašej pozície

Ale najskôr si zopakujme základné pravidlá hodnotiacich faktorov.

Čo sú hodnotiace faktory?

SEO (Search engine optimization) je proces optimalizovania vašej stránky tak, aby sa v organických výsledkoch umiestnila čo najvyššie. Keď hovoríme o vyhľadávaní, termín organický znamená, že výsledky hľadania nie sú platené. Líši sa teda od tzv. PPC (pay-per-click) reklamy, čo je stratégia zameraná na generovanie platenej návštevnosti.

Všimnite si rozdiely medzi organickými a platenými výsledkami v obrázku nižšie:

ukážka ppc reklamy

 

Obe, platené aj organické pozície v Google vyhľadávači sú podmienené určitými algoritmami. Google vyhodnocuje rozličné znaky a metriky, ktorým priraďuje dôležitosť, a následne vašu pozíciu. Nikdy nebudeme poznať všetky faktory, ktoré Google vyhodnocuje, no vieme o niektorých, ktoré Google prezradil a čo je vyskúšané testovaním. Tiež vieme, že kým spomínané faktory a algoritmy sa môžu meniť, znaky, ktoré sa Google cez ne snaží analyzovať sú kvalita, dôveryhodnosť a výkon.

Typy hodnotiacich faktorov Googlu

Predtým ako sa dostaneme k top 10 hodnotiacim faktorom Googlu, podľa ktorých môžete optimalizovať svoju stránku, pozrime sa najskôr na tri skupiny faktorov:

  • Off-page faktory: tieto Google meria mimo vašej stránky, primárne ide o linky, ktoré odkazujú „zvonka“ na vašu stránku
  • On-page faktory: tieto sa viažu najmä na kľúčové slová a informačnú kvalitu vašich stránok
  • Technické faktory: tieto sú tiež merané na vašej stránke, no sú skôr prepojené s celkovým výkonom stránky

Je dôležité poznamenať, že neexistuje jeden konkrétny faktor, ktorý zásadné zmení vaše SEO. Pri budovaní SEO stránky ide totiž o kombináciu optimalizácie všetkých troch spomínaných skupín faktorov.

Po tomto zhrnutí sa môžeme pozrieť na top 10 faktorov, ktoré Google vyhodnocuje, podľa skupín.

Technické faktory

Vyhľadávače pracujú tak, že spracúvajú a indexujú všetky informácie z vašej stránky. Pre optimálny priebeh práce týchto robotov je zopár zásadných technických prvkov, ktoré by mali fungovať správne. Pozerajme sa na tieto prvky ako na stavebné časti, ktoré tvoria vašu stránku a umožňujú jej fungovanie správnym spôsobom.

Znalosť štruktúry webstránky a manažmentu jej obsahovej stránky sú pre optimalizovanie pozície žiaduce. Z tohto dôvodu si úprava technického SEO vyžaduje spoluprácu oddelenia marketingu a vývoja. Môže sa to teda zdať komplikované, no keď je už raz stránka nastavená správne, vyžaduje už len minimum údržby potrebnej pre SEO. Toto sú technické stratégie pre zlepšenie vašej pozície:

 

1. Rýchlosť stránky a podstránok

Nikto nemá rád stránky, ktoré sa nekonečne dlho načítavajú a vyhľadávače si myslia to isté. Preto stránka, ktorá sa načítava rýchlo a plynule je základným prvkom technického SEO.

Ak sa vaše stránky načítavajú príliš dlho, pravdepodobne spozorujete vysokú mieru okamžitých odchodov, čo uškodí vášmu hodnoteniu. Užívatelia očakávajú bezproblémovú funkčnosť stránky, preto je jej rýchlosť tak dôležitý hodnotiaci faktor. Vždy to majte na pamäti pri vylepšovaní SEO vašej stránky.

Na trhu je množstvo dostupných nástrojov, ktoré umožňujú testovať rýchlosť vašej stránky. Odporúčame vyskúšať GTmetrix alebo Google PageSpeed Insights. Tieto nástroje sú bezplatné, jednoduché a poskytujú hodnotný pohľad na rýchlosť stránky, čo umožňuje jednoduchú optimalizáciu.

 

2. Optimalizácia pre mobilné zariadenia

Google pri spracúvaní a indexovaní stránky prechádza primárne jej mobilnú verziu. Aj keď je klasická verzia vašej stránky bezchybná, jej hodnotenie vo vyhľadávači môže utrpieť, ak nie je optimalizovaná pre mobilné zariadenia. Vždy preto preverte či vaša stránka pracuje bezproblémovo aj na rôznych mobilných zariadeniach.

Väčšina systémov na správu obsahu stránky ma zabudované funkcie, vďaka ktorým si to môžete skontrolovať ešte pred tým ako obsah zverejníte. Navyše môžete použiť tiež bezplatný testovací nástroj ako napr. Google Mobile-Friendly Test s podobnou funkciou.

3. Interné (vnútorné) odkazy

Ako už bolo spomenuté, vyhľadávače pracujú na základe spracúvania a indexovania rôznych častí obsahu vašej webstránky. Roboti používajú tieto odkazy ako signál, ktorý im umožňuje analyzovať a správne indexovať tieto informácie.

Termín „vnútorné odkazy“ sa viaže k akémukoľvek hyperlinku, ktorý odkazuje na podstránku v rámci vašej webstránky. Čím lepšia je štruktúra vašich hyperlinkov podstránok, tým jednoduchšie je pre vyhľadávače (a pre užívateľov) nájsť čo hľadajú. Preto by ste mali mať na pamäti, na ktoré podstránky odkazujete, zakaždým keď tvoríte novú stránky alebo nový obsah.

hierarchia odkazov

Zdroj: moz

Jednou z metód na udržanie zorganizovaných podliniek je vytvorenie tématických skupín. Idea je jednoduchá: obsah vytvárate okolo špecifického „dáždnikového“ piliera a udržiavate dané linkovanie v danej skupine.

Predstavme si napríklad, že píšete niekoľko článkov o téme potenciálneho predaja.

Váš hlavný zdroj by bol článok, ktorý by pokryl všetko čo sa týka potenciálneho predaja. Každý ďalší článok, ktorý je podtémou hlavného článku (napr. hromadné kontaktovanie, vzory najlepších emailov apod.) by mal obsahovať odkaz na ďalšie z podtém a tiež späť na hlavný článok.

Táto stratégia funguje, pretože udržiava všetky linky dobre zorganizované okolo rovnakej témy.

seo tematicke skupiny

Zdroj: HubSpot

Vďaka tomu môžu vyhľadávače ľahko pochopiť a indexovať obsah. Skupiny s témami ocení aj čitateľ. Uľahčuje to orientáciu v obsahu a užívatelia si uvedomia, že nemusia navštevovať iné stránky, aby našli čo hľadajú.

Zásadné pravidlo je, že SEO nemôže fungovať bez správne štruktúrovanej a funkčnej stránky.

Pravdepodobne vašu stránku podrobujete údržbe, aby ste skontrolovali rôzne chyby funkčnosti alebo servera. Pre účely SEO je vhodné spraviť technický SEO audit vašej stránky každých pár mesiacov, aby ste skontrolovali chyby ako napr. error 404, presmerovacie slučky a chybné linky.

On-page faktory, ktoré hodnotí Google

Vyššie spomínané technické faktory sa vzťahujú na webstránku-doménu celkovo, kým tieto ďalšie hodnotiace faktory s viac previazané s jej podstránkami.

4. Zameranie na kľúčové slová

Kľúčové slová sú základom účinnej SEO stratégie. Sú to vyhľadávacie termíny, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávača, aby našli čo hľadajú. Predtým než začnete vytvárať obsah pre vašu stránku je zásadné spraviť prieskum kľúčových slov.

V nedávnom prieskume, ktorý realizoval Directive, až 78% marketérov identifikovalo prieskum kľúčových slov ako vysokoúčinnú praktiku pre zvýšenie novej návštevnosti. Prieskum vám umožňuje lepšie pochopiť čo vaše publikum hľadá a vytvoriť obsah, ktorý priamo adresuje ich požiadavky.

prieskum klucovych slov

Zdroj: Directive

Pretým ako zvolíte obsah pre stránku alebo napíšete článok, identifikujte 4-5 kľúčových slov, ktoré chcete zacieliť. Zakomponujte tieto slová kedykoľvek keď prirodzene zapasujú do textu a vložte ich do ďalších on-page prvkov, o ktorých píšeme nižšie. Kľúčové slovo v predchádzajúcej vete je prirodzene.

Vždy píšte pre čitateľa, nie pre vyhľadávač.

 Vyhľadávače sú inteligentné a dokážu rozpoznať keď marketéri skúšajú opakovane a neprirodzene napasovať slová do obsahu kvôli SEO. Vaša stránka môže byť kvôli týmto praktikám penalizovaná.

Nerobte kompromisy v kvalite vášho obsahu len kvôli vyššej pozícii. Nezabúdajte, že kvalita je prioritou Googlu, takže sa zamerajte na vytváranie obsahu, ktorý je presvedčivý a zrozumiteľný pre vaše publikum.

5. Nadpis a podnadpisy

Keď už viete, pri ktorých slovách chcete mať dobrú pozíciu, dôležité je vložiť ich na špecifické miesta v článku, ako sú nadpis a podnadpisy. Vyhľadávače podľa nich zistia o čom je stránka a správne ho indexujú.

Najvýraznejšie sa vo vyhľadávačoch zobrazujú práve nadpisy (viď nižšie).

6. Metapopis

Metapopis je krátky popis, ktorý sa ukrýva v HTML kóde vašej webstránky. Nezobrazuje sa síce na stránke samotnej, no vidíte ho vo výsledku vyhľadávania. V obrázku nižšie  môžete vidieť metapopis zobrazený ako svetlo sivý text.

metapopis

Hoci metapopis nie je hlavným hodnotiacim faktorom, Google z neho niekedy vytiahne úryvok do výsledkov. Navyše, dodáva užívateľom viac informácií o stránke, čo môže zvýšiť šancu na jej kliknutie. Z tohto dôvodu je dôležité mať metapopis na SEO checkliste a ubezpečiť sa, že presne sumarizuje obsah stránky.

7. Popis obrázku

Ak ste už niekedy hľadali obrázky v Googli, asi vám napadlo, že SEO funguje aj pri obrázkoch. Každý obrázok na vašej stránke má nejaké označenie.

Toto označenie alebo názov má niekoľko cieľov:

  • Sprístupňuje vašu stránku zrakovo-postihnutým, ktorí sú dokázaní pri prehliadaní internetu len na obrázky
  • Ak sa váš obrázok z nejakého dôvodu nenačíta, jeho názov sa zobrazí miesto neho
  • Pomáha vyhľadávačom rozpoznať obrázok a správne ho indexovať

Správne optimalizovaný popis obrázku má schopnosť presunúť váš obrázok na prvú stránku vo vyhľadávacích výsledkoch obrázkov, a teda vyššie hodnotenie.

8. Štruktúra URL

Spôsob, akým štruktúrujete URL vašej stránky má určitý dosah na hodnotenie vyhľadávačov. Neusporiadané URL s množstvom rôznych znakov nepomáha vyhľadávaču v rozpoznávaní stránky.

Naopak, URL, ktoré má jednoduchú štruktúru, je stručné a obsahuje kľúčové slovo, je SEO-friendly.

strukturovanie url

9. Kvalita informácií

Okrem nadčasových vecí, väčšina obsahu stráca časom svoju hodnotu. Vaše „Top tipy roku 2018“ už nie sú pre vaše publikum zaujímavé. Vieme, že trendy vyhľadávania v Google sa v čase menia. Slová, ktoré vaše publikum zvyklo vyhľadávať, aby našli váš obsah sa ľahko mohli zmeniť odkedy ten starší obsah vznikol. Tiež vieme, že Google oceňuje aktuálnosť, podobne ako presnosťrelevanciu výsledkov, ktoré umiestňuje na jednotlivé priečky. Ak ja vaša stránka staršia, je pravdepodobné, že je na nej zavesený starý obsah, ktorý sa už do vyšších priečok nedostane.

Jednoduchá možnosť ako zlepšiť SEO stránky, je okrem pridávania nového obsahu aktualizovať aj staršie články pridaním nových kľúčových slov a informácií.

Zamerajte sa na články, ktoré boli v minulosti výkonné a doplňte do nich kľúčové slová relevantné dnes. Niektoré články budú potrebovať kompletný prepis, zatiaľ čo ostatným postačí na oživenie len aktualizácia. Tieto aktualizované články znovu publikujte s aktuálnym dátumom.

Off-page faktory, ktoré hodnotí Google

Tieto faktory súvisia so subjektami mimo vašej stránky, ako sú sociálne médiá, influenceri a ostatné web stránky, všetky spája zásadný prvok, a to – odkazy.

10. Odkazy

Odkaz je hyperlink, ktorý odkazuje na stránku mimo vašej web stránky. Google zaradil algoritmus hodnotenia počtu a kvality odkazov v roku 1996 a dodnes ide o silný indikátor kvality web stránky.

indikator kvality webstranky

Zdroj: wordstream

Ako teda môžete dosiahnuť, aby iné stránky odkazovali na vašu?

Kvalitný obsah

Ak je váš obsah kvalitný, unikátny a prináša hodnotu vášmu publiku, toto začne samo generovať odkazy na vašu stránku. Čím viac takýchto odkazov z rôznych stránok získate, tým viac bude vaša stránka v očiach Googlu hodnotnejšia. Budovanie takejto autority môže trvať roky. Tento proces však môžete urýchliť.

Hosťovské príspevky

Obsah, ktorý vytvoril externý autor/bloger môže vašej stránke priniesť nielen zaujímavý odborný text atraktívny pre vašich čitateľov, ale získate tiež odkaz z jeho stránky. Držte sa pravidla užitočnosti a relevantnosti, množstvo zbytočného nerelevantného textu nepomôže ničomu.

Spolupráca s médiami

Identifikujte príležitosti ako sa stať účinkujúcim v podcaste, webinári a podobných platformách. Je pravdepodobné, že pri promovaní daného rozhovoru použije druhá strana odkaz na vašu stránku.

Bez ohľadu na to, ktorú z metód si zvolíte, zvoľte taktický prístup a zamerajte sa na kvalitu.

Jeden odkaz z kvalitnej domény má vyššiu hodnotu než päť odkazov z webov s nízkou autoritou.

Rôzne spôsoby optimalizácie za účelom dosiahnutia želaného hodnotenia Googlu zaberie čas. Zmeny, ktoré spravíte dnes sa neprejavia zajtra. Dôležitá je kontinuita, relevantný obsah ako aj jeho aktuálnosť. Keď bude vaša stránka funkčná a optimalizovaná, po čase zaznamenáte jej organický rast.

Potrebujete pomôcť s optimalizáciou vašej stránky? Neváhajte nás kontaktovať.

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required