Častokrát sa ma klienti pýtajú, do čoho sa oplatí investovať viac: do SEO alebo PPC. Neexistuje čarovná formulka, podľa ktorej sa dá vyrátať správny pomer PPC a SEO: vždy je potrebné pozrieť sa na konkrétneho klienta a najmä na konkrétne dáta. Vo všeobecnosti je však odpoveď jednoduchá: investovať sa oplatí do oboch zároveň.
A v tomto článku vám vysvetlím, prečo.
1. PPC reklama nikdy nenahradí kvalitné SEO (a naopak)
Základom je rozumieť, aká je SEO optimalizácia pre Google na rozdiel od reklamy PPC .
Kým PPC pritiahne na váš web ľudí prostredníctvom platenej reklamy, SEO stratégia umožní zvýšiť počet návštevníkov organicky.
Čo to znamená v praxi?
PPC je ideálny spôsob, ako pritiahnuť na váš web nové publikum, ktoré vyhľadáva cez rôzne kľúčové slová. Vašu značku ešte nepoznajú, no hľadajú konkrétny produkt, službu alebo riešenie pre svoj problém. Vaša reklama sa pri vyhľadávaní zobrazí na vrchu zoznamu výsledkov. Človek na ňu klikne a voilà – už je na vašom webe. Už o vašej značke vie a začína sa obzerať. Ak je web vyplnený zaujímavým obsahom, takéhoto potenciálneho zákazníka viete sprevádzať od vstupu na web až ku konverzii. No zaplatili ste za to, aby vôbec prišiel.
Dokáže toto aj SEO? Určite áno. No je možné, že nebudete na prvom mieste vo vyhľadávaní. Je dokonca možné, že nebudete ani len na prvej strane výsledkov. Ako dlho chcete, aby vás potenciálni zákazníci hľadali?
SEO je ideálne pre prilákanie tých ľudí, ktorí už o vašej značke počuli. Do vyhľadávania zadajú vaše meno. Kliknú na prvý výsledok a už sme pri rovnakom scenári: človek je už na vašom webe.
Opäť rovnaká otázka: Dokáže urobiť to isté aj PPC? Áno. No ak sa vo výsledkoch zobrazuje iba reklama, nevidia pod tým aj organický výsledok a link na váš web, môže to vzbudiť podozrenie. Častokrát tak ľudia radšej klikajú až na druhý výsledok.
Preto je vhodné mať nastavené oboje. Idú ruka v ruke a dovedú zákazníka na váš web.
2. Ani SEO, ani PPC nie je zdarma (aj keď sa to tak možno na prvý pohľad nezdá)
Mnoho ľudí argumentuje tým, že pri PPC si platíte naozaj za každé kliknutie na vašu reklamu. Navyše, ak sa vám o PPC stará profesionál – úprimne verím, že by to tak malo byť ,– tak musíte platiť aj jemu.
Ktorýkoľvek SEO špecialista vám však potvrdí, že ani
SEO optimalizácia zadarmo nie je. Vyžaduje to čas, expertízu a tiež peniaze.
Výsledky SEO optimalizácie sa dostavia až časom, predtým je potrebné nastaviť množstvo vecí. Nehovoriac o prípade, že ste na SEO spočiatku nemysleli a je potrebný vstupný SEO audit konzultácia.
Kvalitné SEO zadarmo nieje. Bez ohľadu na to, či vám ho rieši SEO firma alebo máte in-house špecialistu.
3. SEO alebo PPC? Prinášajú výsledky v rozličných situáciách: Preto neplatí, že sa dokážu plnohodnotne nahradiť
Ak škrtnete svoj rozpočet na SEO a celý ho investujete do PPC, z dlhodobého hľadiska to nebude prinášať rovnaké výsledky, ako prinášala kombinovaná stratégia. PPC to za SEO „nepotiahne“ a ani naopak. Oba vám pomôžu zvýšiť predaje, ale ich výsledky pocítite pri rôznych situáciách.
Portál Search Engine Journal hovorí o príklade z ich praxe, kedy k nim na SEO konzultáciu prišiel klient, ktorý SEO outsourcoval externej firme. V článku uvádzajú, že daný SEO konzultant chcel, aby jeho klient úplne zrušil investíciu do PPC a sústredil sa na SEO. Argumentoval tým, že SEO, ktoré on nastaví, dokonale nahradí PPC a prinesie rovnaké výsledky. Pri pohľade na štatistiku posledných dvoch rokov je ale jasné, že by to tak nebolo:
- V roku 2018 prišlo z organických výsledkov na web klienta 29 % ľudí, toto publikum potom predstavovalo až 22 % z celkového počtu konverzií.
- Vďaka PPC reklamám prišlo na web klienta až 43 % návštevníkov a ich nákupy tvorili 55 % z celkového počtu konverzií.
- V roku 2019 firma investovala nemálo peňazí do skvalitnenia SEO. Výsledkom bolo 28 % návštevníkov z organického vyhľadávania (a tvorili 22 % konverzií) a 46 % návštevníkov z PPC (tvorili 55 % konverzií).
Čo znamenajú tieto čísla?
Znamená to, že kombinovaná stratégia funguje. Ak by však poslúchli radu konzultanta a úplne prestali investovať do PPC, za jeden rok (a pravdepodobne ani za viac rokov) by SEO nenahradilo konverzie, ktoré vytvárali predtým platené reklamy. Rovnako však ani PPC radikálne nestúplo, takže ani opačný scenár by sa firme neoplatil. Tieto dva mocné nástroje fungujú najlepšie, keď sú zladené.
PPC to za SEO nepotiahne a ani naopak. Najlepšie výsledky prinesie kombinovaná stratégia.
NÁŠ TIP: Zaujímajú vás čísla? Spísali sme 28 štatistických údajov, ktoré by ste v roku 2019 mali poznať (ako bonus vám prezradíme, ako tieto čísla využiť vo váš prospech)
4. Nejde len o návštevnosť
Vždy, keď ide o čísla, je dôležité rozumieť tomu, čo znamenajú v praxi. Napríklad táto štúdia jednej SEO firmy z roku 2014 hovorí, že 64 % celkovej návštevnosti pochádza z organiky, pričom iba 6 % návštevnosti tvoria výsledky z PPC.
Čo sa týmto snažili povedať? Zjavne, že najlepšie SEO sa vypláca viac než PPC. Zabudli však na význam tých čísiel. Organické výsledky sa ukazujú pri rozličných vyhľadávaniach. Dokonca aj pri takých, pri ktorých nenastavujete PPC reklamy. Ak máte dobrú organiku, vyskočiť môžete aj pri kľúčových slovách, ktoré boli napríklad drahé alebo neboli vašou prioritou. Stále to však na web prinesie návštevníkov a vo výsledku to mení čísla. Je v poriadku a vskutku prirodzené, že organická návštevnosť je vyššia.
Otázka znie: ide naozaj len o návštevnosť?
Z môjho pohľadu sú dôležitejším ukazovateľom práve konverzie. Ide o to, koľko ľudí sa na webe udrží tak dlho, že nakúpi. A ak nakúpi, tá investícia stála za to. Či už je to platba za kliknutie a nastavenie reklamy, alebo platba za SEO konzultácie. Dobrý biznis predsa znamená, že predávate.
Takže, aby sme túto otázku raz a navždy mohli odložiť:
Do čoho investovať? Do SEO alebo do PPC? Investujte do oboch
Ak si kladiete otázku, do čoho sa oplati investovať, odpoveď je jednoduchá. Z hľadiska dlhodobého rastu a zárobku je najlepšie investovať tak do SEO optimalizácie, ako aj do platenej reklamy.
Neviete, kde začať? Ako na SEO? Ako na PPC? Nezúfajte. Počas bezplatnej konzultácie sa môžeme pozrieť na to, ako vieme efektívne využiť váš rozpočet a priniesť viac zákazníkov (nielen návštevníkov) na váš web. Oh, a kávička a SEO konzultácia je tiež na nás. 🙂 Pre bezplatnú úvodnú konzultáciu kliknite sem.
Zdroj foto: Rawpixel (pexels)
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.