Skôr ako sa pustíte do akejkoľvek pay-per-click (PPC) reklamy, porovnajte sa s konkurenciou. 

Benchmark sieťami, ako sú Google, Meta a ďalšie vám pomôže objaviť fungujúce stratégie a nové príležitosti. A čo je najlepšie, získate šancu na výrazné zlacnenie a zefektívnenie vašej reklamy

PPC reklama je jedným z obľúbených nástrojov, ako zasiahnuť vášho cieľového zákazníka, zvýšiť návštevnosť, konverzie alebo predaje. Ale má jednu nevýhodu – panuje v nej vysoká konkurencia. Práve preto je pre úspešnosť kampaní kľúčové konkurenciu sledovať. 

Prečo by sme sa mali zaujímať o konkurenciu:

  • konkurencia ovplyvní cenu za klik, ktorú zaplatíte,
  • znalosť konkurenčného prostredia pomáha pri vyhodnocovaní vlastných kampaní,
  • spoznávate zákaznícku cestu, ktorá vedie k vyšším konverziám,
  • máte možnosť získať prehľad a relevantnú výhodu.  

Pri benchmarku PPC konkurencie zistíte tiež to, kto je vlastne vaša konkurencia, aké kľúčové slová a stratégie používa, aké sú jej silné a slabé stránky a čo sa z jej postupov môžete naučiť. 

Nájdite svojich konkurentov v PPC

Aby ste mohli analyzovať svoju konkurenciu v PPC, musíte ju najprv spoznať. V prvom kroku však nezisťujete len to, kto ponúka rovnaké alebo podobné produkty či služby. Hľadáte tiež tých, ktorí sa snažia zaujať rovnaké alebo podobné cieľové publikum. 

Spravidla ich môžete rozdeliť na skupiny:

  • Priami konkurenti – predávajú takmer rovnaké produkty alebo služby.
  • Nepriami konkurenti – zameriavajú sa na podobné publikum. 
  • Distribútori, online trhoviská, porovnávače – podporujú vaše produkty, ale i produkty konkurencie. 

TIP: Svoju priamu konkurenciu už pravdepodobne dobre poznáte. Nepriama konkurencia cieli na podobnú skupinu používateľov na základe ich potrieb, napríklad kurzy varenia vs. kuchynské doplnky. Neopomínajte ani poslednú skupinu, ide totiž nielen o partnerov, ale i konkurenciu. 

Najjednoduchším spôsobom, ako hľadať svojich PPC konkurentov, je v službe Google. 

Analyzujte organické výsledky, kde sa dozviete najvýznamnejších konkurentov na dané kľúčové slovo. V tomto kroku zistíte aj to, ktoré témy nie sú priveľmi konkurenčné.

Okrem názvov konkurentov si všímajte aj rozšírenie inzerátov. Aké odkazy na stránky, popisy, krátke informácie alebo CTA (výzvy k akcii) používajú? Čo im pomáha zvýšiť viditeľnosť a atraktivitu? Všetky informácie si uložte do prehľadnej tabuľky, ktorá vám pri tvorbe PPC reklám poslúži ako zdroj fungujúcich stratégií a inšpirácie.  

Okrem organického vyhľadávania na Google môžete využiť aj nástroj Google Ads Auction Insights report, ktorý pre vás zdarma vyhodnotí konkurenciu s vysokým podielom zobrazení. Vybrať sa však dajú aj iné nástroje, napríklad Ahrefs, Semrush alebo Serpstat.

Kde sa objavuje?

Svojich konkurentov si vyhľadajte na rôznych platformách. Okrem Google k tomu poslúži aj Facebook Knižnica reklám, zoznamy reklám na LinkedIn, TikTok alebo iných sieťach. 

Sledujte, akému publiku sa prihovárajú, ako reklamy obmieňajú na jednotlivých sieťach. 

Takto napríklad vyzerá reklama IT spoločnosti Cancom na Facebooku zameraná na záujemcov o prácu.

Ukážka reklamy firmy Cancom SK na LinkedIn

A podobne vyzerá aj ich propagácia na  LinkedIn.

Ukážka reklamy firmy Cancom SK na LinkedIn

Na príkladoch vždy rozpoznáte jemné nuancie. Ak ich pochopíte a ešte lepšie uchopíte za správny koniec, ste na najlepšej ceste poraziť PPC konkurenciu

Aké používa formáty?

Formáty PPC reklám sú dôležité. Nemusíte sa však porovnávať s najväčšími hráčmi na trhu, ktorí môžu inzerovať nákladnými videami či inými pre vás ťažko dostupnými formátmi. 

Urobte si prehľad a v konečnom dôsledku cieľte na pre vás prijateľné formáty.

Takto vyzerá niekoľko formátov reklamy na model telefónu firmy Samsung.  

Rôzne formáty reklamy firmy Samsung

Má premyslenú kreatívu?

Dôležitosť kreatívnej stránky PPC reklám nepodceňujte. Skúmajte konkurenciu, sústreďte sa na kľúčové slová a vlastnosti služieb či produktov, ktoré reprezentujú. 

Zamyslite sa nad tým, ako priťahujú pozornosť, čím svoje publikum presviedčajú k nákupu, aké sú ich posolstvá a v čom sa odlišujú od tých vašich. Hľadajte inšpiráciu a hlavne priestor na zlepšenie. 

K jednotlivým témam sa pri hľadaní (napríklad v Google vyhľadávači a iných nástrojoch) môžete vracať a všímať si, či niektoré reklamy časom zmiznú, upravujú sa alebo nahradzujú. To poskytne vodítko k atraktívnosti témy, jej správnemu kreatívnemu uchopeniu alebo dôležitosti. 

Na čo by ste sa pri tvorbe textov a vizuálov pre vlastné PPC reklamy mali zamerať:

  • USPs alebo unique selling propositions – výnimočné technológie, výhody, ktoré máte pred konkurenciou.
  • Emócie – strach, aby zákazník niečo nezmeškal, túžba vlastniť jedinečný produkt a podobne. 
  • Odporúčania – hodnotenia zákazníkov, pozitívne recenzie atď.
  • Zľavy – zľavové kódy, akcie. 

Landing page

Pri benchmarku PPC konkurencie skúste sledovať prepojenie reklamy a cieľovej stránky (landing page). Dostanete sa k nemu priamo v knižniciach reklám vo vyššie spomínaných nástrojoch. Stačí použiť len prekliknutie a cieľová stránka s vám zobrazí tak, ako by reklama “bežala” u cieľového publika.   

Sústreďte sa hlavne na to, či je cieľová stránka relevantná. Aké konverzné ciele sleduje? Ako sa pri jej používaní cíti užívateľ a aká kvalitná/jednoduchá/príjemná je jeho používateľská cesta k zakúpeniu tovaru?

Môžete sa zamerať na cieľové stránky skupiny produktov, ako je zreteľné z príkladu nižšie. 

Facebook reklama spoločnosti Avon. 

Ukážka PPC reklamy firmy Avon na Facebooku

Cieľová stránka, kam reklama vedie.

Ukážka po prekliknutí na landing page

Cieliť môžete len na jeden produkt alebo výber z niekoľkých kategórií. Premyslite si, čo bude pre vás najvýhodnejšie a porovnávajte pritom PPC reklamy niekoľkých konkurentov. 

Pri PPC analýze konkurencie v rámci landing page dbajte aj na:

  • zameranie cieľových stránok,
  • USPs konkurencie,
  • spôsob komunikácie so zákazníkmi,
  • čas načítania, teda rýchlosť stránky,
  • prácu so zákazníkom v ďalších štádiách nakupovania (napríklad upsell v nákupnom košíku a podobne).

Pri nákupe matných rúžov Avon vám predajca ponúkne navyše aj lesklý variant rúžu či ceruzku na pery. 

Spôsoby upsellingu firmy Avon

Ak ich ešte nemáte zavedené, hodili by sa predajné metódy konkurencie aj pre vás? Čo by ste mohli vylepšiť alebo ktoré praktiky si naopak môžete “odpustiť”?

Konkurenciu neprestávajte sledovať

Okrem dôkladnej analýzy vašej PPC konkurencie môžete pre zlepšenie svojich výsledkov a nájdenie medzier v komunikácii ostatných predajcov urobiť aj niečo navyše. 

  • Pravidelne sledujte sociálne siete konkurencie. Zachytíte najdôležitejšie dianie ale aj to, na čo sa v poslednom čase pri reklamách a obsahu zameriavajú. 
  • Odoberajte newsletter alebo ďalšie komunikačné prvky. Pochopíte, aké témy sú pre konkurenciu kľúčové.
  • Na Ahrefs analyzujte organické dosahy konkurencie rovnako ako ich prácu s backlinkami a ďalšie podrobnosti.  
  • Nacíťte, ako konkurenciu vnímajú zákazníci. Vyhľadajte si ich hodnotenia a nájdite medzi nimi slabé a silné stránky produktov či služieb. 

Analýza PPC konkurencie ako kľúč k zlepšeniu výsledkov kampaní

Benchmark konkurentov ovplyvňuje úspešné spustenie a efektívne riadenie vašich PPC kampaní. Umožní vám nájsť fungujúce stratégie, ale aj slabé miesta a priestor na zlepšenie v rámci PPC reklamy. Pri benchamrku získavate príležitosť lepšie pochopiť dynamiku trhu, rýchlo reagovať a prispôsobovať sa najnovším výzvam. 

Ak sa vám to podarí, ste na najlepšej ceste k prekonaniu vašej konkurencie. A pokiaľ na tejto ceste nechcete byť sami, konktaktujte nás. Radi vám pomôžeme v tom, aby vás bolo v konkurenčnom prostredí lepšie vidieť.  

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required