Robíte ecommerce mimo Slovenska? V tom prípade je Google Shopping váš najlepší pomocník. Ak si ho dobre nastavíte, preukázateľné zvýšite predaje.

Napriek tomu, že štatistiky hovoria svoje o prvenstve Amazonu, dôležitosť Google vyhľadávania nemožno poprieť. Viac ako polovica kupujúcich stále vyhľadáva cez Google, preto je pre váš úspech kľúčové mať správne nastavený Google Shopping.

Čo je Google Shopping?

Pri Google Ads si vy alebo niekto z vašej firmy platíte za zobrazovanie vašich produktov pri vyhľadávaní konkrétnych kľúčových slov. Rozdiel medzi Ads a Google Shopping je v tom, že pri Shoppingu neviete ovplyvniť priamo, pri akom kľúčovom slove Google ponúkne váš produkt ako výsledok.

google shopping výsledky

Google si sám vytiahne informácie z vašej webstránky a vášho feedu, na základe ktorých určí, ktoré produkty budú relevantné a zobrazí ich, a ktoré nie. Čo je ten Google Shopping feed? Je to v podstate excelovský hárok, ktorý opisuje a zoradzuje vaše produkty v katalógu takým spôsobom, aby bol čitateľný pre Google a vedel si z toho vytiahnuť to, čo potrebuje pre indexáciu produktov.

Vo svojej podstate je to mechanizmus podobný SEO. Ponúkate relevantné informácie s cieľom zobraziť vašu stránku alebo váš produkt pri Google vyhľadávaní. 

Pre predajcov s niekoľkými produktami je tu možnosť vytvoriť si tento katalóg – môžete na to použiť Google Sheets. Pre tých obchodníkov, ktorí majú stovky či aj tisícky produktov, sú k dispozícii rôzne služby ako napríklad Go Data Feed, ktoré naťahujú informácie z webov automaticky a samé generujú feed v takom formáte, ktorý Googlu vyhovuje.

Dostupnosť Google Shopping podľa krajín

Ako možno viete, na rozdiel od Českej Republiky, na Slovensku služba Google Shopping stále nie je k dispozícii. Využitie tejto služby je možné len v nasledujúcich krajinách: Argentína, Austrália, Belgicko, Brazília, Česká republika, Čile, Dánsko, Filipíny, Francúzsko, Holandsko, Hongkong, India, Indonézia, Írsko, Izrael, Japonsko, Južná Afrika, Južná Kórea, Kanada, Kolumbia, Malajzia, Mexiko, Nemecko, Nový Zéland, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rusko, Saudská Arábia, Singapur, Spojené arabské emiráty, Spojené kráľovstvo, Spojené štáty, Španielsko, Švajčiarsko, Švédsko, Taiwan, Taliansko, Thajsko, Turecko, Ukrajina, Vietnam.

V prípade, ak sa rozhodnete cieliť na ktorú koľvek z uvedených krajín, je dobré dopredu vedieť, aké jazyky sú pre vami vybranú krajinu zo strany Google Shopping podporované. Pozrite si zoznam krajín s podporovanými jazykmi pre Google Shopping. Treba brať do úvahy aj fakt, že angličtina nemusí byť vždy vhodnou voľbou pre danú krajinu. V lokálnom jazyku krajiny bude počet vyhľadávacích dopytov v mnohých krajinách určite vyšší ako v angličtine. Staré známe: “Be global, think local”, je preto stále na mieste.

Ako optimalizovať váš Google Shopping feed

Krok po kroku vám ukážem, ako si viete nastaviť jednotlivé sekcie vo feede a najmä, prečo by ste mali používať aj tie nepovinné kolónky.

Prvá vec, ktorú je potrebné si zapamätať, je toto: neexistuje “priveľa” informácií. Opisujte vaše produkty detailne, aby ich mohol Google správne zacieliť. Čím menej informácií mu poskytnete, tým menej presné bude jeho cielenie. Minie sa to žiadanému efektu: váš produkt neuvidia ľudia, ktorí sú potenciálni kupci.

Názov produktu

Názov produktu by sme mohli prirovnať k názvu webstránky. Je to prvé miesto, kde bude Google hľadať informácie. Preto si na vhodne zvolenom názve dajte záležať. Je lepšie sústrediť sa na 1 kľúčové slovo a vytvoriť riadny, detailný a relevantný názov.

Zákazníci, ktorí sú už pripravení nakupovať, zvyčajne vyhľadávajú long-tail queries, takže najlepšie urobíte, ak do názvu zahrniete tieto informácie: značka, farba, veľkosť, štýl, model, pohlavie, rozmery a iné relevantné veci, ktoré vám dajú lepšiu šancu podchytiť si zákazníka.

Obrázok produktu

Verím, že v dobe sociálnych sietí nie je treba zdôrazňovať, ako veľmi dôležité sú kvalitné a krásne fotky. Obrázok produktu by mal byť jasný, lákavý a kvalitný. Vysiela odkaz svetu o vašej firme: ste profesionáli alebo flákači? Nechajte sa vašimi obrázkami reprezentovať v tom správnom svetle.

Google si nejaké podmienky stanovil, základom je, že by obrázok nemal obsahovať logo, vodoznak ani text.

Popis

Tu opäť platí: poskytnite dostatok informácií. Ale nie na úkor kvality popisu. Veď cieľom je, aby ho ľudia aj prečítali.

Berte Popis produktu ako kategóriu, kde viete zaradiť sekundárne kľúčové slová, ktoré sa nedostali do časti s názvom. Google totiž prehľadáva aj opis pre relevantné informácie.

Kategórie

Toto je časť, ktorá sa nezobrazuje pri vyhľadávaní – je to backend atribút, podľa ktorého sa Google rozhoduje, komu čo ukáže. Je to však povinná časť a musíte ju vyplniť. Vybrať si máte kategóriu z vyše 6000 možností v Google’s Product Taxonomy alebo GPT. Viac informácií o Google Shopping kategóriách a ich príkladoch nájdete priamo v príručke od Google. Je extrémne dôležité aj tu poskytnúť dostatok relevantných údajov. Čím presnejšie zacielite, tým lepšie. Čo to znamená? Ak predávate detské ponožky, pravdepodobne si chcete zvoliť toto:

Apparel & Accessories > Clothing

Namiesto toho vám odporúčame ísť viac do hĺbky a zvoliť si toto:

Apparel & Accessories > Clothing > Baby & Toddler Clothing > Baby & Toddler Socks & Tights

Stále totiž platí, že nikdy neposkytujete priveľa informácií!

Typ produktu

Narozdiel od kategórie je toto zdanlivo nepovinný údaj. Hovorím zdanlivo, a už sa trochu opakujem, pretože fakt záleží na tom, koľko informácií Googlu poskytnete. Je to ideálne najmä v prípade, že kategórie nie sú také presné ako by ste chceli.

Priznám sa, nepoznám GPT naspamäť. S vysokou pravdepodobnosťou tam, ale nenájdete kategóriu pre náušnice s podobizňou Andreja Danka. Ak sa z nejakého ufologického dôvodu venujete práve takejto úzkej špecializácii, tak vyplňte túto informáciu v časti Typ produktu. (A napíšte nám email!)

Odporúčam to všetkým s jasne vydefinovaným niche.

Ďalšie informácie o produkte

Samozrejme, je niekoľko informácií, ktoré jednoducho musíte zadať:

  • cena: odporúčam vám urobiť si prieskum konkurencie a nastaviť si také ceny, ktoré sú zaujímavé pre vás ale aj pre zákazníka
  • ak fungujete ako reseller, musíte uviesť aj značku
  • pri predaji oblečenia a obuvi nezabudnite na pohlavie (ženské, mužské, unisex), veľkosť (S, M, L…) a tiež veľkostný systém (EU, US a pod.), prípadne použite iné kategórie, ktoré budú pre váš tovar relevantné (napríklad vek pri detskom oblečení, alebo označenie “tehotenské” “petite” atď.)

Každý produkt musí mať aj Global Trade Item Number (GTIN), čo je unikátny kód, ktorý označuje produkty v databáze. Google potom pri vyhľadávaní zoskupí tých predajcov, ktorí ponúkajú produkty s rovnakým GTIN.

Google Smart Shopping kampane – novinka

Vyskúšať môžete aj najnovší typ Google Shopping campaigns – Smart Shopping campaigns alebo po slovensky Inteligentné kampane v nákupoch. Tento typ kampane využíva tzv. “machine learning” a je určený pre ľudí, ktorí nechcú obetovať správe kampaní veľa času a zároveň disponujú menším rozpočtom. Prvé testy už priniesli pozitívne výsledky v podobe 20% navýšenia konverznej hodnoty v porovnaní s klasickými Google Shopping kampaňami, pri využití podobného rozpočtu.

Pozrite si video ktoré vám povie viac:

Nezabudnite na jedno…

Môžete nekonečne vylepšovať vaše produkty. Rozumiem tomu, chcete na trh priniesť to najlepšie, čo sa dá. Stojí však tá námaha za to, ak vaše produkty neuvidia potenciálni zákazníci?

Ak aj vy veríte, že je dôležité si Google Shopping kvalitne nastaviť, nebojte sa požiadať o online konzultáciu. Tá je bezplatná a okrem toho vám pomôžeme celkovo s vašou online marketingovou stratégiou. 🙂

Buďte o krok vpred 🥇

Získavajte novinky zo sveta online marketingu ako prvý.