Corona vírus hlboko zasiahol do našich životov vo všetkých jeho sférach. Od profesionálnej až po tú súkromnú. COVID-19 ovplyvnil každého z nás či už priamo, alebo nepriamo.
Svoje životy momentálne stále prispôsobujeme pandémii. Vírus COVID-19 nám prikazuje ako tráviť náš čas a kam a či vôbec cestovať. Obmedzil nám sociálne kontakty a na tvárach nosíme masky. To, čo by sme si pred rokom predstavili len ťažko, sa v súčasnosti stalo dennou realitou.

Covid kríza a ešte len bude mať markantné dopady na svetovú ekonomiku. Do akej hĺbky, to môžeme stále len predpokladať. Spoločnosť Euler predpokladá, že napríklad straty na svetových exportoch sa môžu vyšplahať až do výšky 317 mld. dolárov. Celková situácia spôsobila aj zmeny v spotrebiteľskom správaní. Nakoľko ľudia a spoločnosti dôsledkom krízy finančne strádajú, nastal veľký prepad v obchode tovarov a služieb. Klesli spotrebiteľské výdavky a investície. Ľudia a spoločnosti čakajú čo prinesie nasledujúce obdobie. Index akcií MSCI World markantne stráca na hodnote.

pandemia kovid marketing

Marketing a reklama v čase pandémie

Všetky tieto vyššie spomenuté fakty samozrejme ovplyvnili online marketing a reklamu ako takú.

Firmy a marketéri hľadali nové možnosti udržateľnosti sa na trhu. Spôsob komunikácie s cieľovou skupinou sa zmenil. Niektoré spoločnosti šetrili  a prvým nákladom, ktorý škrtli z rozpočtu bola práve reklama a marketing. Iné, práve naopak sa snažili posilniť práve tento segment.

V počiatočných štádiách pandémie bol o tému korona vírusu veľký záujem. Marketéri preto tento fakt v komunikácií zohľadňovali. Všetky podujatia sa zrazu preniesli do onlinu. Veľa z nás pracovalo z domu, trávili sme veľa času na internete a sociálnych siaťach. Video a podcasty v prvých týždňoch prísnych opatrení žali úspech.

Čo sa snažila reklama v čase karantény komunikovať?

Takúto situáciu nečakal nikto. Corona nás zastihla nepripravených. Firmy a marketéri však museli rýchlo konať. Vzrástol záujem o kváskovanie, rúška a dezinfekčné prostriedky. Marketingová komunikácia niesla odkazy spolupatričnosti, spoločenskej zodpovednosti, dávala nádej na zvládnutie situácie. Moderátori v spravodajstve sa stali akýmisi nositeľmi hodnôt, išli nám príkladom v nosení rúšok. Slovensko istý čas viedlo prvenstvo v zodpovednosti obyvateľov a zožalo si svoju chvíľku slávy.

Ako ovplyvnila korona kríza sociálne médiá?

  • Podľa prieskumov spoločnosti Acxiom,  od začiatku pandémie až 62% obyvateľstva UK využívalo minimálne 1x týždenne aplikácie určené na video hovory
  • 96% užívateľov sociálnych médií v USA a UK v prieskume tvrdilo, že sú viac ovplyvnení Infuencermi na sociálnych médiách počas pandémie ako kedykoľvek predtým
  • Počas februára, marca a apríla trávili na TikToku deti rovnako dlhý čas ako na YouTube a Facebooku
  • Počet denných používateľov Facebooku sa v 1. kvartáli 2020 zvýšil medziročne o 11%
  • 79% travel Influencerov prestalo uverejňovať sponzorovaný obsah a ich potencionálny možný príjem sa znížil o 47%
  • Podľa spoločnosti SensorTower sa stala aplikácia sociálnej siete TikTok najsťahovanejšou aplikáciou v období karantény

    Zdroj: sensortower.com

Ukážka svetových COVID-19 kampaní

Kríza COVID-19 je jednou z najväčších výziev marketingového sveta uplynulých období. Marketéri na situáciu reagovali promptne, flexibilne no najmä kreatívne. Ads of the World, ktorá je súčasťou siete Clio zriadenej Clio Awards, vytvorila úložisko pre videoreklamy zaoberajúce sa témou koronavírusu. Úložisko nájdete tu. V nasledujúcej časti nájdete príklady kampaní zaoberajúce sa témou Covid-19, ktoré považujeme za najzaujímavejšie. Niektoré značky stavili na emócie, iné z nich sa pokúsili upútať kontroverznejším guerilla marketingom.

1. Pomôž zastaviť šírenie epidémie

Kampaň s názvom Pomôž zastaviť šíreniu pandémie” uviedol jeden z najväčších pornografických online portálov Pornhub. Svojej cieľovej skupine po celom svete dal možnosť využiť špeciálne členstvo a odkryl prémiový obsah,  ktorý bol dostupný do 23. apríla 2020. Prvou krajinou ktorá dostala túto možnosť bolo práve Taliansko.

2. Dôležité bezpečnostné oznámenie pre váš zadok

Channel4 istý čas upozorňoval divákov na dôležitosť zostať doma videom “Dôležité bezpečnostné oznámenie pre váš zadok.” Či je to kontroverzné, alebo nie je, necháme na vašom uvážení.

3. Homefirst

Spoločnosť Penny sa zahrala s emóciami diváka.

 

4. Back to the Bars

Heineken je jedna z tých značiek, ktorá rýchlo reaguje na akékoľvek zmeny v spoločnosti. Inak to nebolo ani v prípade pandémie. Gastro je nepochybne jedným z najviac zasiahnutých odvetví. Heineken v kampani oznámil, že prispeje na pomoc barom a ľudia si budú môcť kúpiť pivo vopred.

5. Kdekoľvek žiješ, tvoj domov je teraz McDonald’s

Reklama na donášku jedla do domácnosti spoločnosti McDonald’s znela: Kdekoľvek žiješ, tvoj domov je teraz McDonald’s”. Vyzýval tým svojich zákazníkov, že aj napriek situácií nebudú ochudobnení o svoje ubľúbene menu a budú si ho môcť vychutnať priamo z ich domovov.

6. Stay Home of the Whopper

Kreatívnou kampaňou nemohol zaostať ani Burger King sloganom “Stay Home of the Whopper” vyzýva svoju cieľovku doslovne: “Tvoja krajina potrebuje, aby si ostal doma a objednal si”…. Táto kampaň s črtami Guerilla markentingu dokazuje, že napriek nepríjemnej situácií ľudia stále pozitívne reagovali na reklamy obohatené istou dávkou humoru. 

7. Malé akty starostlivosti robia veľký rozdiel

Nivea v čase karantény taktiež stavila na city. Kampaň tvrdí, že ten najväčší rozdiel môže priniesť aj malý kúsok starostlivosti. Vzbudiť emóciu sa tejto reklame rozhodne podarilo. Posúďte sami.

8. Ďakujeme, že nejazdíte

“Ďakujeme, že nejazdíte Uberom. Ostante doma”. Vyzýva taxi služba Uber.

COVID-19 kampane na Slovensku

Slovensko sa na malú chvíľu stalo motivátorom pre celý svet. Príkladne sme nosili masky a nasledovali opatrenia vlády. Správali sme sa zodpovedne. Idea marketingovej komunikácie na Slovensku bola totožná so svetovými značkami a síce : spolupatričnosť, dôvera v zvládnutie situácie a výzva k zodpovednosti.

1. Zvladneme to

Za iniciácie bratislavského magistrátu vznikol web zvladneme.to. Jeho myšlienka bola upokojiť paniku a odpovedať na nezodpovedané otázky.

zvladneme to

Zdroj: https://bratislava.sk

2. Kampaň 365 banky

Veľmi šikovne zapojila 365 banka ľudí do komunikácie. Svoje cieľové publikum vyzvala, aby natočilo reklamu. Ľudia tak využili čas strávený doma a 365 banka získala materiál na zaujímavú kampaň.

3. Zostaň doma a získaj dáta

V reklamnom spote operátor O2 prostredníctvom známych osobností vyzýval ľudí “Zostaň doma a získaj dáta”.

4. #ruskoniejehanba

Hashtag #ruskoniejehanba vznikol spontánne v uzavretej Facebookovej skupine, ktorá združuje zdravotníckych pracovníkov, lekárov a sestry. Hlavnou ideou bolo šírenie myšlienky spoluzodpovednosti za šírenie korona vírusu. Nabádal ľudí k noseniu rúška, čo sa napokon aj podarilo.

ruskoniejehamba

 

 

5. Doručenie potravín až k dverám

Iniciatívovu 4 firiem vznikala behom týždňa donášková služba Nakup.sk umožňujáca nakúpiť ľudom základné potraviny z bezpečia domova.

dorucenie potravin v korone

Zdroj: https://www.startitup.sk

Zaujala vás táto téma a mali by ste záujem dozvedieť sa viac? Poprípade, ak plánujete podporiť svoje podnikanie PPC reklamou, či by ste chceli dostať váš web na prvé pozície Google neváhajte nás kontaktovať a dohodnúť si bezplatnú konzultáciu. Vysvetlíme vám všetky možnosti a navrhneme riešenia.

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required