Chcete byť vidieť na Instagrame? Používajte hashtagy! 

Typická (ne)cenná rada väčšiny užívateľov Instagramu, ako aj profesionálov z marketingovej brandže. 

Tento sprievodca vám uľahčí ovládnutie Instagramu. Objasní vám technické parametre používania hashtagov na Instagrame, ako si zvoliť najlepšiu stratégiu, a aké hashtagy si pre svoj biznis vybrať, plus aj bonus – ktoré určite nie.

#hashtag je vo svete sociálnych sietí využívaný pre vyhľadávanie, zbieranie, a usporiadanie obsahu podľa určitých parametrov. Hashtag je slovo alebo fráza začínajúca mriežkou, a nasledujúcou kombináciou písmen, čísel, emotikonov. 

Ak ste si doteraz mysleli, že pre instagramový algoritmus platí priama úmera – čím viac hashtagov, tým viac srdiečok, boli ste na omyle.

Hashtagy sú samozrejme aj naďalej najefektívnejším nástrojom, ako získať čo najvyšší počet interakcií. Ale viete ako s nimi narábať, aby slúžili skôr na úžitok, ako na škodu?

Ak sa pri každom publikovaní príspevku, Reels, videa pýtate:

  • Ako nájsť najlepšie hashtagy pre svoje konto? 
  • Ktoré hashtagy sú práve teraz najpopulárnejšie? 
  • A mali by sa nachádzať v nadpise alebo v komentároch?

My vám odpovieme. Na tieto, a aj vaše ďalšie otázky, nájdete odpovede v našom Sprievodcovi pre používanie hashtagov na Instagrame.

Ako funguje používanie hashtagov na Instagrame?

Hashtagy sú v podstate spôsobom označovania a kategorizácie publikovaného obsahu jeho užívateľmi, pomáhajú tiež zobrazovať vaše príspevky relevantným používateľom.

Vo svojej najjednoduchšej funkcii sú hashtagy, ktoré používate, zdrojom výsledkov vyhľadávania:

Instagram vyhľadávanie
Instagram vyhľadávanie #digitalmarketing

Zdroj: vyhľadávanie Instagram

 

Tým to však nekončí. Hashtagy sa používajú aj ako referencia pre algoritmus Instagramu, takže môže kategorizovať váš obsah a navrhovať ho používateľom, o ktorých si myslí, že oň budú mať veľký záujem.

Fungujú hashtagy na Instagrame aj v roku 2022?

Hashtagy boli a aj budú stredobodom mnohých diskusií, najmä po nedávnom odporúčaní Instagramu používať len 3 až 5 hashtagov, aj keď limit na príspevok je 30. 

Instagram sa postupne obracia k sémantickému vyhľadávaniu kľúčových slov. Ak sa to stane skutočnosťou, otvoria sa jeho užívateľom nové možnosti vo vyhľadávaní obsahu. Umožňuje vyhľadať príspevky aj na základe kľúčových slov, ktoré sú vo vašich popisoch príspevkov či videí, témy videí sa tiež stanú vyhľadávateľnými.  

Takže, aj napriek smerovaniu vývoja Instagramu, hashtagy naďalej fungujú a sú primárnym nástrojom pre vyhľadávanie obsahu. Ak používanie hashtagov na Instagrame podporíte silnou marketingovou stratégiou, môžete si tým iba pomôcť, a očakávať priaznivé výsledky svojich kampaní. 

Dekoratívny obrázok,ilustrácia dievčaťa, tkoré zháňa lajky.
Zbieranie lajkov vaše hashtagy podporia

Kde umiestniť hashtagy, aby k vám priviedli čo najviac návštevníkov?

  • popisky príspevkov
  • komentár pod príspevkom napísaný účtom, ktorý príspevok zverejnil
  • popisky Reels a videí

10 najpopulárnejších hashtagov k 31.1.2022

Používanie najpopulárnejších hashtagov na Instagrame, nie je vždy najlepšou stratégiou, ako dosiahnuť vyššiu interakciu s vašimi príspevkami. Pýtate sa prečo? Aj keď je možné, že ho uvidí viac ľudí, stratí sa v nespočetnom množstve príspevkov s rovnakým hashtagom, takže ho nemusí uvidieť ani časť vašich sledovateľov.

Aj napriek tomu, že nemusia byť pre vás užitočné, je dobré sa orientovať v trendoch. 

Aké hashtagy patria do TOP 10 používaných hashtagov na Instagrame?

  1. #love (2,1 mld.)
  2. #instagood (1,4 mld.)
  3. #fashion (1 mld.)
  4. #photooftheday (988 mil.)
  5. #art (888 mil.)
  6. #photography (864 mil.)
  7. #beautiful (792 mil.)
  8. #happy (671 mil.)
  9. #picoftheday (692 mil.)
  10. #cute (660 mil.)

Áno, sú to najobľúbenejšie a najpoužívanejšie hashtagy na Instagrame za posledné roky, ale…

Prečo ich používajú slovenské firmy, ktoré cielia na slovenské publikum? 

Je nelogické publikovať príspevky v slovenskom jazyku pre cieľovú skupinu zo Slovenska, a k tomu pridať “trendy” hashtagy, ktoré vám s cielením na Slovensko nepomôžu. 

Čo pre vás znamená, ak použijete aspoň jeden z nich? Absolútne nič. Pod týmto hashtagom nájdete toľko príspevkov, že váš sa medzi nimi stratí, a nemusí znamenať nárast interakcií takto označeného príspevku. 

Musíte myslieť aj na to, že DENNE SA NA INSTAGRAM PRIDÁ SKORO 100 MILIÓNOV PRÍSPEVKOV. Dbajte na kvalitu príspevkov, text, ale aj výber hashtagov. 

Na Slovensku a v Čechách môžeme dokonca používať aj diakritiku. Pri tvorbe hashtagov k príspevku neváhajte použiť obidve možnosti, napr. #kava, ale i #káva. Neuškodí vám to, naopak každý z uvedených hashtagov privedie na váš účet iných sledovateľov, každý má iný obsah a navštevujú ho ľudia s rozdielnymi záujmami či preferenciami. 

Porovnanie followerov hashtagov #kava a #káva
Vyhľadávanie hashtagov na Instagrame

Zdroj: vyhľadávanie Instagram

Koľko hashtagov by ste mali používať na Instagrame?

Ako sme už spomenuli vyššie, Instagram nedávno odporučil, aby tvorcovia používali v popisoch svojich príspevkov, resp. v ich komentároch. Odporúčanie znelo – používať max. 3 až 5 hashtagov, hoci ich povoľuje až 30 na jeden príspevok.

Prečo takéto razantné vyjadrenie, v ktorom si protirečia s pôvodnými ustanoveniami? 

Je to totiž v rozpore so všetkým, čo sme doteraz počuli o fungovaní hashtagov na Instagrame. Musíme však brať do úvahy, že na základe ich nového zamerania na kľúčové slová a SEO (Search Engine Optimization) to v celku dáva zmysel.  

Instagram zavádza viac “navrhovaných” obsahových kanálov – napríklad kartu Reels. Aby bol schopný poskytovať navrhovaný obsah, ktorý sa skutočne “hodí”, musí ho Instagram vedieť presne kategorizovať. Teória? Menej hashtagov = spoľahlivejšia kategorizácia.     

Odborníci z Later vyvrátili hypotézy Instagramu

Počet hashtagov na Instagrame vs. dosah príspevku
Later prieskum – Počet hashtagov na Instagrame vs. dosah príspevku

Na otestovanie tejto teórie spoločnosť Later preskúmala v minulom roku viac ako 18 miliónov príspevkov Instagramu – porovnávala počet hashtagov použitých na jeden príspevok s priemernou mierou ich dosahu. 

Zdroj: later.com

Ako vidíte, použitie väčšieho počtu hashtagov na Instagrame = lepšie výsledky. Miera dosahu sa zvyšuje o 11 % (z 24 % na 35 %), keď počet hashtagov narastá z jedného na povolený limit až 30 hashtagov. 

Dokonca sa v Later pozreli aj na to, či sa tento trend zmenil v porovnaní s rokom 2020, ale výsledky boli pomerne konzistentné. 

Potvrdila sa teória Instagramu? Zatiaľ nie, používanie väčšieho počtu hashtagov je stále najlepšou stratégiou na zvýšenie dosahu a interakcií na Instagrame. 

Ak však chcete vyskúšať novú taktiku, keďže Instagram zavádza nové “navrhované” obsahové kanály, zameranie sa na menší počet relevantných hashtagov by mohlo byť taktikou, choďte to toho.

Čo odporúčame my? Nebojte sa pracovať s hashtagmi tak, ako vy uznáte za vhodné a máte to na svojej cieľovej skupine odskúšané. Nelimitujte sa na max. 5 hashtagov, keď viaceré prieskumy špičkových marketingových agentúr hypotézy Instagramu vyvrátili. Ak vám funguje 10, inokedy 15 hashtagov, a plní to váš účel, smelo v tom pokračujte.

Ako nájsť najrelevantnejšie hashtagy pre svoj účet/biznis?

Keď sa zamyslíte nad tým, čo sme písali vyššie, už viete, že príliš všeobecné či populárne hashtagy vám z dlhodobého hľadiska želaný výsledok neprinesú. Jediné čo získate sú “lajky”, komentáre od pofidérnych či nerelevantných účtov, vzdialené na míle ďaleko od vášho cieľového zákazníka. To asi nechcete.

Checklist: 

Čo chceme hashtagmi dosiahnuť?

Čo preto musíme urobiť?

  1. Vytvorte si niekoľko balíčkov hashtagov, ktoré budete používať pri rôznych témach príspevkov.
  2. Špecifikujte, konkretizujte. Ak ste napr. eshop s topánkami, nepoužívajte #topanky, ktorý je príliš všeobecný, ale napr. #handmadetopanky, #kozenetopanky, #barefoottopanky, ktoré vám dajú možnosť osloviť to správne publikum.
  3. Publikačný plán stanovený na základe marketingovej stratégie značky.
  4. Kontinuita publikovania relevantného obsahu.
  5. Komunikácia s publikom. Či už formou otvorenej otázky na konci príspevku, ktorá vyvolá akciu komentovaním, alebo anketou v príbehoch. Pýtajte sa a zisťujte, čo vaše publikum zaujíma.
  6. Ak si niekto kúpi vaše topánky, pribaľte mu do balíka milý odkaz s prosbou o označenie na Instagrame s vašim hashtagom ako odporúčanie na základe spokojnosti.
  7. Vytvorte si tematické okruhy, nespamujte sledovateľov len peknými topánkami, ale dajte im aj pridanú hodnotu, napr. formou videa, kde im ukážete ako si správne odmerať nohu, ako si vybrať správne padnúce topánky, atď. 
  8. NEPOUŽÍVAJTE zakázané hashtagy. Aké to sú? to sa dočítate nižšie.

Tip digitalman.sk:

Chcete zistiť čo vašich zákazníkov zaujíma? Môže vám byť užitočný nástroj Google Trends, ktorý Vám poskytuje údaje a grafy o popularite vyhľadávania konkrétnych výrazov vo vyhľadávacom nástroji Google. S pomocou tohto nástroja dokážete získať informácie o tom, ktoré výrazy sú v určitej dobe najvyhľadávanejšie.

Vedeli ste, že Instagram má svoj zoznam zakázaných hashtagov? 

Zoznam zakázaných hashtagov však nikde ako oficiálne vyjadrenie Instagramu spísaný nenájdete. Instagram ho nikde nezverejňuje a neexistuje ani žiadny autoritatívny zdroj. 

Ale stále existujú ľudia, ktorí to pre vás urobia:). Sam Hackett ešte v novembri 2021 spísala zoznam zakázaných hasthtagov pre rok 2022. 

Ako sa hashtag stane zakázaným? 

Spravidla na základe správ od užívateľov, ktorí sa sťažujú na pod ním publikovaný obsah, a na základe nahlásených príspevkov, ktoré porušili Pravidlá komunity Instagramu. Niektoré z hashtagov, ktoré zakázali, sú však také, ktoré by ste nečakali. Požime pre názornú ukážku #beautyblogger. Povedali by ste, že je tento hashtag Instagramom “zakázaný”? Mnohí užívatelia Instagramu, sa tým takpovediac živia. Niekedy sú však blízke alternatívy stále v poriadku. Napríklad akk #beautyblogger pridáte na koniec písmeno “s”, teda #beautybloggers, tento hashtag nie je zakázaný a funguje bez problémov.

Vyhľadávanie hashtagov na Instagrame
Porovnanie zakázaného hashtagu a jeho povolenej alternatívy

Zdroj: vyhľadávanie Instagram

Čo sa stane, ak použijete zakázaný hashtag na Instagrame?

Váš príspevok sa nezobrazí sledovateľom. Jediný spôsob, ako ho budú môcť ľudia vidieť, je navštíviť váš profil, alebo napríklad ak ho prezdieľate v príbehu, prekliknúť sa naň, prípadne sa im ukáže vo vyhľadávaní.

Odporúčanie: dôkladne si naštudujte spomínané hashtagy, pretože mnohé z nich bežne používame aj my, široké slovenské publikum, možno aj vy. Používanie príliš veľa zakázaných hashtagov a príliš často, Instagram môže označiť vaše konto, čo môže nakoniec viesť k “tieňovému zákazu” (shadow ban), alebo dokonca až k odstráneniu vášho účtu. Hashtagy si vždy radšej skontrolujte, aj viackrát, aby ste sa uistili, že používate len funkčné, schválené hashtagy, ktoré váš príspevok zobrazia väčšiemu počtu používateľov, a potenciálnym sledovateľom vášho účtu, a nie naopak.

 

Sú pre vás tieto informácie užitočné, dozvedeli ste sa niečo nové alebo zas “len dookola tie isté informácie”? 

Vedeli ste už pred prečítaním tohto článku o zakázaných hashtagoch?

Podeľte sa s nami o svoje dojmy v komentároch.

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required