Čo je marketing, história, definícia marketingu a aké stratégie sa pri ňom používajú?

Pojem marketing ako taký alebo definícia marketingu je proces získavania potenciálnych klientov, ktorý sa zaujímajú o vaše produkty či služby. Kľúčové slovo celého marketingu je teda “proces”. Marketing tvorí množstvo procesov ako napríklad výskum , propagovanie, samotné predávanie a distribúcia vašich produktov či služieb. Marketing je teda spojenie činností, ktoré majú viesť k zlepšeniu výsledkov akéhokoľvek odvetvia.

marketing - čo je marketing?

Marketingové 4P

Podľa E. J. McCarthyho (jedného z najlepších marketérov v dejinách) sú 4 P v marketingu jednoduchý nástroj, ktorý pomáha identifikovať a pracovať so základnými prvkami vašej marketingovej stratégie. Vznik marketingu sa nedá časovo presne datovať, ale definovanie 4 P za považuje za akýsi

Produkt

Základom a kľúčom celého Vášho marketingu je produkt. Produktom môže byť čokoľvek, čo firma ponúka spotrebiteľom na uspokojenie potreby. Najlepšie čo môžete urobiť je, ak sa pre svoj výrobok alebo službu rozhodnete na základe potrieb, motivácie a prínosu, ktorý bude mať výrobok pre koncového spotrebiteľa, a nie na základe fyzikálnych vlastností či atribútov objektu.

Miesto (Place)

Strategické miesto predaja tovaru môže byť čokoľvek. Od online obchodu (e-commerce), až po sieť kamenných obchodov vo viacerých mestách alebo krajinách. Cieľom distribučnej stratégie je umožniť potenciálnym zákazníkom ľahký prístup k vašim produktom / službám, ako aj ponúknuť príjemnú skúsenosť počas celého nákupného procesu.

Cena (Price)

To, akú cenu nastavíte vašim produktom a službám je veľmi dôležitá súčasť marketingovej stratégie. Cenotvorba ovplyvňuje aj ostatné faktory:

  1. Akú maržu chcete dosiahnuť?
  2. Na akom trhu sa chcete pohybovať a akú kúpnu silu majú naši zákazníci? Chceme vstúpiť na trh luxusných tovarov a služieb, alebo masový trh bude lepší pre vašu značku?
  3. Aké finančné ciele má vaša spoločnosť?
  4. Akú cenotvorbu má vaša konkurencia a aké sú možné náhrady za vaše výrobky?
  5. Aké sú najnovšie trendy vo vašej oblasti?
  6. Čo by spravila zvýšená cena produktu, ak by ? Vašim cieľom bolo vnímanie vyššej kvality?

Propagácia (Promotion)

Tomuto poslednému P zodpovedajú všetky marketingové a komunikačné akcie, ktoré uskutočňujeme preto, aby sme odprezentovali výhody a vlastnosti nášho produktu, či služby na trhu a tým prirodzene zvyšujeme predaj.

marketingove-strategie-strategy-planovanie-brainstorming

Marketingové Stratégie 

Marketing, sám o sebe, nemá iba jednu stratégiu ako by sa mal vykonávať. Je to skôr kombinácia rôznych techník a taktík. Pod týmto odsekom sme pre Vás usporiadali zopár nevyhnutných marketingových stratégií, o ktorých by ste mali vedieť. Každá kvalitná marketingová stratégia by mala obsahovať:

1. Marketingový plán

Marketingový plán je plán, ktorým sa firma riadi počas určitého obdobia. Tento plán musí byť založený na kvalitnej analýze a musí mať jasné a merateľné ciele. Bez kvalitného plánu firma nemôže efektívne dosahovať svoje ciele.

2. Digitálny marketing

Digitálny marketing je oblasť marketingu, ktorá sa zameriava na výrobu stratégii výlučne v digitálnom prostredí.

3. Priamy marketing

Priamy marketing je typ kampane, ktorá je založená na priamej, obojsmernej komunikácii, ktorá sa snaží vyvolať výsledok od konkrétneho publika.

4. E-mailový marketing

E-mailový marketing je jednou z najvýnosnejších a najefektívnejších techník z pohľadu návratnosti. Prirodzene to spočíva v zasielaní e-mailov vášmu publiku, no nato aby boli účinné, musíte mať dobre zadefinované Vaše segmenty.

5. Mobilný marketing

Mobilný marketing je široký koncept, ktorý spája všetky marketingové kampane a akcie, ktoré sú zamerané výlučne na mobilné platformy (smartfóny a tablety).

6. Virálny marketing

Mať niečo virálnym je snom každej spoločnosti. Virálny marketing sa totižto šíri z jednej osoby na druhú a je schopný ísť neuveriteľne ďaleko za neuveriteľne krátky čas.

7. Výkonný Marketing

Výkonný, alebo Performance Marketing je typ marketingu, ktorý uplatňuje rôzne marketingové metódy a techniky, ktorý zaručuje inzerentom, že musia platiť iba za dosiahnuté výsledky.

8. Inbound Marketing

Táto metodika sa zameriava na vytváranie hodnotného obsahu na prilákanie kvalifikovanej návštevnosti a prácu na finálnom predaji.

Nezabudnite, že najdôležitejším krokom, ktorý potrebujete vykonať, je založenie vlastnej marketingovej stratégie! Ak máte záujem o spustenie predaja (prípadne aj opätovné spustenie) Vášho produktu alebo služby, máme pre Vás veľa odborných skúseností, ktorými Vám vieme pomôcť. Budeme radi, ak Vám budeme môcť prilákať návštevy, plne optimalizovať vaše kampane a dosiahnuť najlepšiu návratnosť Vašich investícií!

Vedeli ste, ako sa vyvíjal marketing ?

Nie je to príliš dávno, kedy marketing pozostával prevažne z outbound marketingu, ktorý znamenal prenasledovanie potenciálnych zákazníkov s rôznymi akciami, bez toho aby vedeli, či daný zákazník má vôbec záujem o kúpu. Vďaka tejto digitálnej transformácii a nárastu komunikačných kanálov, sa tento marketing radikálne zmenil.

Aby sme chápali to, ako sa marketing menil v čase, pozrime sa na časovú os od HubSpotu, ktorá predstavuje inovácie v tomto priemysle.

Vznik a vývoj marketingu

1450-1900: Tlačená reklama

1450 Gutenberg vynašiel tlačiareň. Svet kníh a hromadných kópií zaznamenal obrovskú revolúciu.
1730 Časopis sa začal javiť ako dobrý komunikačný prostriedok.
1741 Vyšiel prvý americký časopis vo Filadelfii.
1839 Plagáty začali byť tak populárnymi, že bolo až zakázané ich umiestňovať do nehnuteľností v Londýne.

pisaci-stroj-casopis-noviny-blog

1920-1949: Nové médiá

1922 Začína sa rozhlasová reklama.
1933 Viac ako polovica obyvateľstva má vo svojej domácnosti rádioprijímač. (55,2%)
1941 Začína sa televízna reklama. Prvá odvysielaná reklama v televízii bola na hodinky Bulova, ktorá dosiahla 4000 domov, ktoré mali televíziu.
1946 Viac ako 50% domácností malo v USA telefón.

1950-1972: Zrod a rast marketingu

1954 Prvýkrát príjmy z televíznej reklamy prevyšujú príjmy z rozhlasových a časopisových reklám.
Telemarketing zaznamenáva prudký rast ako prostriedok priameho kontaktovania kupujúcich.
1972 Tlačené média zisťujú že ich marketingový vzorec už nefunguje a hľadajú nový spôsob.

1973-1994: Rozkvet digitálnej éry

1973 Martin Cooper, výskumný pracovník spoločnosti Motorola uskutočnil prvý hovor prostredníctvom mobilného telefónu.
1981 IBM uvádza na trh prvý osobný počítač.
1984 Apple predstavuje svoj nový Macintosh.
1990-1994 Veľký rozmach v technológii 2G, ktorá položila základ pre neskorší úspech mobilnej televízie.
1994 Prvý prípad komerčného spamu prostredníctvom e-commerce.

macintosh-apple-prvy-imac

1995-2020: Éra vyhľadávacích nástrojov a sociálnych sietí

1995 Vznikol Yahoo! a nový vyhľadávací nástroj Altavista.
1995-1997 Zrodil sa jeden z prvých konceptov SEO.
1998 Google and MSN spúšťajú svoje nové vyhľadávače.
1998 Vznikol koncept blogov. Do polovice roku 2006 tu už bolo 50 miliónov blogov na celom svete.
2003-2012 Prichádza éra inbound marketing.
2003-2004 Vznikli 3 nové sociálne siete: LinkedIn, MySpace and Facebook.
2005 Bolo pridané prvé video na Youtube.
2006 Prišiel na svet Twitter.
2009 Google spúšťa vyhľadávanie v reálnom čase.
2010 90% všetkých amerických domacností má telefón. 10. Októbra vzniká sociálna sieť Instagram. Mladí ľudia medzi 13 a 24 trávia 13,7 hodín na internete v porovnaní s 13,6 hodinami pozerania televízie.
2011 Vzniká Snapchat, ktorý spôsobuje ešte väčšie šialenstvo u mladých používateľoch a podporuje boom sociálnych sietí.
2012 Na scéne sa nachádza už 54,8 miliónov používateľov tabletov.

socialne siete-aplikacie-telefon-android

2014 Začína vzostup influencer marketing. Používatelia a taktiež firmy si začínajú uvedomovať silu sociálnych sietí a kanálov používateľov s veľkým počtom sledujúcich.
2014 Prvýkrát prevažuje počet používateľov smartfónov oproti používaniu počítačov. Viac ľudí sleduje sociálne siete, číta maily a nakupuje prostredníctvom ich telefónov.
2015-2016 Sa skúmajú veľké dáta a marketingové optimalizácie, ktoré sú použité na ďalšiu propagáciu u používateľov.
2018 Video marketing pokračuje v rapídnom raste, najmä u spoločnosti Instagram, ktorá predstavila IGTV. Video obsah už teda nie je limitovaný len pre platformy Youtube a Facebook.
2019-2020 Nová horúca aplikácia TikTok.

Bude to pre nás všetkých zaujímavé sledovať, kam bude marketing rásť. S novými svetovými udalosťami, ako je napríklad pandémia COVID-19 a s ňou spojená kríza, ktorú zapríčinilo to, že milióny ľudí museli ostať zaseknutí za dverami. Sociálne siete a marketingové trendy as budú neustále meniť a preto tu budeme stále my aby sme ich sledovali.

Aký je náš pohľad na Marketing?

Marketing pre nás znamená akákoľvek stratégia, alebo akcia, ktorá môže Vašej spoločnosti dosiahnuť Vaše ciele, zvýšiť predaje či zlepšiť vnímanie značky.

V spoločnosti Digitalman žijeme a dýchame reklamou… Je to v našej DNA.
Sme odborníci na prilákanie zákazníkov na webové stránky našich klientov.

Digitalman je marketingová agentúra pre výkonnostný marketing. Analyzujeme každý jeden projekt samostatne, a preto vieme zabezpečiť pre nášho klienta žiadúce výsledky.

Ako vám teda vieme pomôcť?

Posúdime, ako najlepšie optimalizovať vašu digitálnu marketingovú stratégiu a ako najlepšie rozdeliť váš rozpočet medzi všetky kanály. Všetko budeme sledovať, testovať a snažiť sa prekonávať očakávania. Máme analytickú víziu a vieme reagovať v čo najkratšom čase. Zaručujeme najlepší vplyv dôkladným preštudovaním každej kampane alebo reklamy, vykonaním viacerých testov s cieľom zistiť, ktoré faktory fungujú najlepšie, a neustálou optimalizáciou vášho digitálneho marketingového plánu.
Zvýšime počet používateľov, ktorí sú spokojní s vašou spoločnosťou, ako aj skúsenosti, ktoré s vami majú.

Ako vám môžeme pomôcť s vašou marketingovou stratégiou?

Ozvite sa nám !

(zdroj: https://www.cyberclick.net)

« Back to Glossary Index