(Aktualizované

Ak vlastníte e-shop, tak to najhlavnejšie, čo potrebujete sú zákazníci. Bez zákazníkov je váš e-shop úplne zbytočný.

Mnohých zaujíma, aký ma význam reklama pre e-shop a či ju skutočne potrebujú. Nepochybujeme o tom, že vo vašom internetovom obchode ponúkate kvalitné produkty či služby, avšak ak nemáte správne nastavenú reklamu, tak sa o nich nikto nedozvie.

Propagácia je rovnako dôležitá ako kvalita či cena. Obzvlášť ak sa váš e-shop nachádza na úplnom začiatku.

V našom článku sa dočítate aký je rozdiel medzi online a offline propagáciou, ako začať s nastavením reklamy a aké typy reklamy si môžete zvoliť pre váš internetový obchod.

Online vs. Offline propagácia e-shopu

Reklama pre internetový obchod  je zvyčajne umiestnená v platenom priestore, ktorý je na to vyhradený. Váš e-shop môžete propagovať online alebo offline.

K online propagácii patrí webová stránka, vyhľadávacie nástroje, sociálne siete, podcasty, newsletter, chat alebo okamžité správy.

Obrázok newslettra

(Zdroj: www.pixabay.com)

Offline propagácia zahŕňa tradičné formy reklamy ako sú televízne spoty, rozhlasové reklamy, reklamy mimo domu ako sú billboardy a mnohé ďalšie. Aj keď offline propagácia je v súčasnej dobe často podceňovaná, určite by ste na ňu nemali zabúdať.

Tieto formy propagácie vám umožňujú osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí mohli ale aj nemuseli počuť o vašej firme. Ciele reklamnej kampane môžu byť rôzne, od zvyšovania povedomia o vašej značke po získanie priamej reakcie ako napr. odberateľ newslettra, registrácia vo vašom e-shope alebo predaj. 

Myslite na to, že reklamná stratégia, ktorá funguje pre jeden e-shop, nemusí fungovať rovnako efektívne aj pre druhý. Vždy by ste mali testovať a merať návratnosť investícií v online aj offline priestore.

Ak začínate s reklamnou kampaňou, vyskúšajte jednu alebo dve formy reklamy s nízkymi nákladmi. Je lepšie začať s menším rozpočtom a sledovať efektivitu ako míňať zbytočne veľa peňazí na reklamu s neistým výsledkom.

Ako začať s nastavením reklamy?

Nastavenie reklamnej kampane pre e-shop si vyžaduje určité technické znalosti. Odporúčame, aby ste sa v tomto obrátili na odborníka, ktorý vám pomôže ju nastaviť správne.

Pred začatím akéhokoľvek typu reklamnej kampane je potrebné určiť si najprv cieľ kampane. Vaše ciele môžu byť rôzne:

  • zvýšiť predaj a príjmy
  • zvýšiť povedomie o značke
  • zvýšiť návštevnosť e-shopu
  • získavanie e-mailových adries

Ku každému z týchto cieľov budete mať rôzne kľúčové ukazovatele výkonnosti (key performance indicators).

Nastavenie reklamnej stratégie

(Zdroj: ww.pixabay.com)

To znamená, že ak je vašim cieľom zvýšiť povedomie o značke, budete sa chcieť zamerať na počet návštev, vyhľadávanie značky, zobrazenie  a mieru prekliknutia (CTR) na vašej reklame. Zaujímať vás bude aj porovnanie značky s konkurenčnými v službe Google Trends.

Ak sa zameriate na zvýšenie predaja, budete sledovať transakcie spojené s pridaním do košíka, hovory, registrácie, predaj, opakovaný predaj náklady na získanie zákazníka (CAC) a hodnotu životnosti (LTV).

Pri sledovaní týchto metrík musíte byť opatrní aj pri zvyšovaní CAC pripisovaných plateným kanálom. Aj keď sú nepochybne účinné, pokiaľ ide o upútanie pozornosti spotrebiteľov, budete musieť zvážiť, koľko investovať do týchto platforiem v priebehu rastu a rozširovania vašej firmy.

Typy online reklamy pre e-shop

Existuje mnoho typov online reklamy, ale málokto dokáže určiť, ktorý typ je pre jeho e-shop najvhodnejší. My sme ich zoradili od najvyššej efektivity po najnižšiu, vďaka ktorej zákazníci pasívne navštívia váš e-shop a pozrú si, čo im ponúkate.

Reklama vo vyhľadávaní Google/ kampane Google Shopping

Reklamy na produkty v Google sú podobné štandardným reklamám Google, pretože sa zobrazujú, keď používatelia vyhľadávajú určité kľúčové slová. Platíte len vtedy, ak kliknú.

Kampane v Google Shopping ponúkajú vizuálnu reklamu na produkty, ktoré sú efektívnejšie ako textová reklama. Služba Google Shopping je veľmi výhodná, pre tých, ktorí hľadajú niečo konkrétne.

Ako vyzerá Google Shopping Feed

(Zdroj: www.neilpatel.com)

Platformy internetového obchodu ako sú BigCommerce a Shopify ponúka aplikácie, ktoré umožňujú jednoducho zasielať údaje o produktoch do spoločnosti Google.

Ak vás zaujíma, ako nastaviť Google Shopping, všetky potrebné informácie nájdete tu.

Google Adwords

Google Adwords sú skvelým spôsobom ako osloviť zákazníkov pri hľadaní produktov. Táto forma reklamy sa označuje aj ako PPC (pay-per-click) alebo SEM (Search Engine Marketing). Google spopularizoval PPC reklamy, v ktorých platíte iba vtedy, keď niekto klikne na reklamu a navštívi vašu webovú stránku. Zvyčajne ide o textové reklamy, ktoré sa zobrazujú v hornej časti výsledkov vyhľadávania nad tými neplatenými.

Obrázok Google Adwords

(Zdroj: www.ads-adwords-google.de)

Kedy a komu sa vaša reklama zobrazuje je určené komplexným formátom založeným na aukciách. Zahŕňa množstvo faktorov, z ktorých väčšinu môžete ovplyvniť.

Pri určovaní umiestnenia reklamy, spoločnosť Google zohľadňuje:

1.Kľúčové slová

Tento faktor je zo všetkých najdôležitejší, pretože je najviac pod vašou kontrolou. Kľúčové slovo, ktoré sa rozhodnete zacieliť ovplyvňuje to, že ak ho niekto vyhľadá, zobrazí sa mu vaša reklama.

Kľúčové slová sú základom inzercie v Google Ads a ak chceme aby pracovali správne, musíme ich prispôsobiť vyhľadávacím výrazom. Google má 3 typy zhody kľúčových slov: Voľná zhoda, fráza a presná zhoda.

  • Voľná zhoda: Umožní to, aby sa vaša reklama zobrazovala vo vyhľadávaniach, ktoré zahŕňajú slová s pravopisnými chybami, synonymá, súvisiace vyhľadávania a ďalšie relevantné variácie.
  • Frázová zhoda: Umožní to, aby sa vaša reklama zobrazovala vo vyhľadávaniach, ktoré sa zhodujú s frázou alebo predstavujú jej príbuzné variácie s dodatočnými slovami pred ňou alebo za ňou. Frázová zhoda sa označuje úvodzovkami.
  • Presná zhoda: Umožní to, aby sa reklama zobrazovala vo vyhľadávaniach, ktoré sa presne zhodujú s určitým výrazom alebo sú príbuznou variáciou tohto výrazu  bez ohľadu na gramatické či pravopisné rozdiely.

Kľúčové slová Google

(Zdroj: www.pixabay.com)

2. Skóre kvality

Skóre kvality odhaduje kvalitu vašich reklám, kľúčových slov a vstupných stránok.Vyššia kvalita reklám vedie k nižším cenám a vyšším pozíciám reklám. Google sa chce ubezpečiť, že poskytuje najlepšie výsledky pre dopyt používateľa, bez ohľadu na to či používateľ klikne na reklamu alebo na organický záznam (neplatené výsledky vyhľadávania). Inak povedané spoločnosť Google zvyčajne nezobrazí reklamy s nízkym skóre kvality, pretože chce svojim používateľom poskytnúť čo najlepší výsledok vyhľadávania. Skóre kvality je hodnotené podľa stupnice od 1 do 10, ktoré vidíte vo svojom účte Google Adwords pri každom aktívnom kľúčovom slove. Vysoké skóre kvality znamená, že vaša kampaň je nastavená správne. Ak ponúkate cenové ponuky pre dané kľúčové slovo, cieľová stránka by mala súvisieť s daným kľúčovým slovom. Vďaka tomu bude vaše skóre kvality vyššie.

3. Cena

Vaša maximálna cena je najvyššia cena, ktorú chcete zaplatiť za kliknutie na konkrétne kľúčové slovo. Na začiatku by ste mali otestovať svoje maximálne ponuky pre rôzne reklamné skupiny a kampane, aby ste sa uistili, že máte dobrú rovnováhu medzi pozíciou, počtom zobrazení a kliknutiami na reklamy. Ak nezískavate zobrazenia, môže to byť spôsobené tým, že vaša maximálna cena je príliš nízka a konkurenti ponúkajú vyššiu cenu, aby získali pozíciu reklamy.

Viac o cene reklamy Google Adwords sa dočítate tu.

4. Ponuky konkurencie

Vzhľadom na to, že Google reklamy fungujú na princípe akcie v reálnom čase, cenové ponuky pre konkurentov sú veľmi dôležité. Vysvetlíme si to na príklade. Ak je všetko ostatné rovnaké (napr. skóre kvality, typ zhody a ďalšie), vaša maximálna cena za kľúčové slovo je 3€ a konkurencia má maximálnu cenu 4€ je veľmi pravdepodobné, že sa vaša reklama nezobrazí až do chvíle, kým nebudú vyčerpané rozpočty konkurencie. Ale ak je vaša maximálna ponuka 4€ a vaša konkurencia má cenovú ponuku 3,50€. budete platiť iba 3,51€ za kliknutie. Platíte len cent navyše za to, že ponúkate vyššiu ponuku ako váš najvyšší uchádzač.

5.Miera prekliknutí

Reklamy s nízkou mierou prekliknutí sa nemusia zobrazovať tak často ako reklamy s vyššou mierou prekliknutí. Toto zistenie vychádza z historickej analýzy spoločnosti Google o výkonnosti kľúčového slova v priebehu času. Reklamy s plateným vyhľadávaním Google sú také silné, že ovplyvňujú oveľa viac ako keď niekto pasívne prehliada web alebo zdroj sociálnych sietí.

Dobrá stratégia plateného vyhľadávania by mala byť vždy prepojená so stratégiou kľúčových slov pre eshop. Tieto dve stratégie sa môžu perfektne dopĺňať a vy získate nových zákazníkov.

Reklama na sociálnych sieťach

Sociálne siete okrem toho, že sú miestom, kde trávia miliardy ľudí svoj čas, poskytujú veľké množstvo formátov reklamy a možností zacielenia.

Facebook poskytuje možnosti zobrazovania obrázkových reklám, video reklám, prezentácie reklám, dynamické reklamy na produkty a mnohé ďalšie. Vzhľadom na to, že Instagram vlastní spoločnosť Facebook, môžete spravovať všetky svoje reklamy z oboch sociálnych sietí súčasne v Facebook Ads Manager.

Facebook tiež ponúka možnosti zacielenia vrátane záujmov, polohy, spojení, správania a iné. Podobne ako u iných reklamných  formátoch by ste mali začať s menším rozpočtom a testovať aké nastavenie zacielenia na publikum, vám bude vyhovovať.

Bohužiaľ aj náklady spojené so zobrazovaním reklám na Facebooku a Instagrame sa začali zvyšovať. Práve to je problémom pre mnohých obchodníkov, ktorý sa snažia naštartovať svoje podnikanie v e-shope. Medziročne sa náklady na tieto kanály zvýšili o 90%.

Obrázok Facebookovej stránky eshopu

(Zdroj: www.pixabay.com)

Reklama na sociálnych sieťach je pre mnohé značky nevyhnutná, práve preto, aby mohli získavať nových zákazníkov. Tu treba mať na mysli to, že marketingové kanály je nutné optimalizovať. Zároveň by ste mali mať na zreteli svoje výdavky a vyrovnať ich náklady. Ak prepojíte vaše zákaznícke zoznamy do segmentov, môže vám to pomôcť upresniť sociálne zacielenie a zvýšiť návratnosť investícii v platenej reklame.

Ak prevádzkujete existujúcu značku e-shopu, ktorá už má zoznam zákazníkov a slušné množstvom webového obsahu, najlepšou voľbou na spustenie reklamy je vytvorenie si vlastného publika. Vlastné publikum vám umožní nahrať zoznam alebo zacieliť na ľudí na Facebooku, ktorí navštívili vašu webovú stránku. Vďaka tomu, že sú už oboznámení s vašou značkou, máte väčšiu šancu na ich konverziu ako pri tých, ktorí o vašej značke nikdy predtým nepočuli. Toto publikum môžete tiež segmentovať podľa toho, či už u vás nakúpili alebo nie. Umožní vám to prispôsobiť správy.

Viac informácii o tom ako začať s reklamou na sociálnych sieťach nájdete tu.

Video: Ako vytvoriť Facebook reklamu pre váš e-shop

Bannerová reklama

Patrí medzi najstaršie formy reklám na webových stránkach. Táto formy reklamy patrí zároveň medzi najmenej efektívne. Väčšina takýchto reklám, má extrémne nízku mieru prekliknutia (0,05%). To znamená, že ak sa vaša reklama zobrazí 10 000 ľuďom, môžete očakávať približne 5 kliknutí. Rátať musíte aj s tým, že nie všetky kliknutia vedú k predaju.

Umiestnenie bannerovej reklamy

(Zdroj: www.pitv.cz)

Napriek tomu, že ju považujeme za najmenej efektívnu, bannerová reklama môže byť účinná pri zvyšovaní povedomia o značke. Teda ak umiestnite vašu reklamu na webové stránky, ktoré sa zameriavajú na témy spojené s vašimi produktmi je väčšia pravdepodobnosť, že zákazník nakúpi práve u vás.

Grafické reklamy (bannerové reklamy)  sa zvyčajne fakturujú vo formáte cena za tisíc zobrazení (CTZ). Inzerenti, ktorí používajú reklamy s CTZ, nastavia požadovanú cenu za tisíc zobrazení reklám. Následne si vyberú konkrétne umiestnenie reklamy na ktorých sa majú zobrazovať a platia pri každom zobrazení reklamy.

V prípade týchto reklám začnite s malým rozpočtom a pokračujte v testovaní a optimalizácii. Takto zaistíte, že vaše reklamy oslovia správne publikum.

Začať môžete s Obsahovou sieťou Google tu.

Retargeting (opätovné zacielenie)

Zvyšujete povedomie o značke pomocou svojich grafických a sociálnych reklám a zvyšujete návštevnosť. Zároveň dosahujete predaj pomocou textových a nákupných reklám Google. Čo teda ďalej?

Zacielenie je jedným z najlepších spôsobov ako maximalizovať návštevnosť, ktorú získavate. V podstate platíte za časť návštevnosti, ale nie každý konvertuje. Ako túto situáciu vyriešiť? Využite opätovné zacielenie. Je dokázané, že opätovné zacielenie pomáha ovplyvňovať ľudí, aby sa vrátili na vaše stránky, buď kliknutím na samotnú reklamu alebo vyhľadávaním.

Existuje mnoho služieb, ktoré ponúkajú retargeting, teda opätovné zacielenie. Najbežnejším sú ale Google a Facebook. Zacielenie funguje tak, že na svoju stránku umiestnite sledovací pixel, ktorí umožní zobrazovať reklamy zákazníkom, ktorí navštívili vaše webové stránky alebo sociálne siete.

Pri opätovnom zacielení je najdôležitejšie aby vaše reklamy boli čo najrelevantnejšie. Vyhýbajte sa univerzálnemu prístupu, pretože sa môže stať, že premrháte značnú časť svojho rozpočtu.

Obrázok eshopu a opätovného zacielenia

(Zdroj: www.pixabay.com)

Existuje množstvo typov reklamných stratégii, ktoré vám pomôžu získať nových zákazníkov a rozhodne sme nevyčerpali všetky možnosti. Kľúčom k úspechu je neustále skúšať, testovať a experimentovať s rôznymi typmi reklám, možnosťami zacielenia a rozpočtami s cieľom nájsť optimálnu stratégiu pre váš internetový obchod. Samozrejme netreba zabúdať aj na starostlivosť o zákazníkov a budovanie vzťahov so zákazníkmi, aj keď už u vás nakúpil.

Máte záujem o nastavenie reklamy pre váš e-shop, ale neviete ako na to? Objednajte si bezplatnú online konzultáciu a my vám navrhneme stratégiu ušitú na mieru pre váš internetový obchod. 

Buďte o krok vpred 🥇

Získavajte novinky zo sveta online marketingu ako prvý.