V dnešnom, neustále sa rozvýjajúcom prostredí online marketingu zostáva SEO – search engine optimization (optimalizácia pre vyhľadávače) kľúčovým prvkom digitálneho úspechu. Je to kompas, ktorý naviguje podnikanie cez zložité bludisko hodnotení vyhľadávačov, pomáha im osloviť cieľovú skupinu a dosiahnuť viditeľnosť online.
Bez ohľadu na to, či ste skúseným digitálnym marketingovým špecialistom alebo ste len teraz vkročili do sveta SEO, pochopenie kľúčových faktorov, ovplyvňujúcich pozície vo vyhľadávačoch, má zásadný význam.
Jednoducho povedané, SEO je optimalizácia vašej webovej stránky a zároveň jeden z kľúčových faktorov jej propagácie na internete.
S rastúcimi tendenciami na internete a stále sa zvyšujúcou konkurenciou je dosiahnutie výraznej pozície vášho podnikania na prvých priečkach vo vyhľadávačoch náročnou úlohou.
Závisí od mnohých faktorov. V tejto rozsiahlej príručke sa pozrieme na kritické faktory SEO na rok 2024, ktoré môžu posilniť alebo oslabiť vašu online prítomnosť.
Od optimalizácie na stránke, až po stratégie mimo vašej domovskej stránky, sa budeme zaoberať technickými aspektami a najnovšími trendami. Našim cieľom je preskúmať mnohostranný svet SEO a poskytnúť vám konkrétne informácie, ktoré vám pomôžu posunúť vašu webovú stránku na špičku vo výsledkoch vyhľadávania.
Poznáte tento vtip?
Zdroj: https://steemit.com/
Zdá sa, že Google naozaj nie je milosrdný k tým, ktorí sa snažia niečo ukryť – len na druhej strane budú vaše tajomstvá v bezpečí.
Čo je faktor hodnotenia Google?
Faktor hodnotenia Google je jedným z údajov, ktoré Google využíva k určeniu ako dobre vaša webová stránka odpovedá na konkrétny vyhľadávací dopyt.
V praxi to znamená, že keď niekto zadá do svojho vyhľadávača „najlepšiu tému pre WordPress“, google využije svoje hodnotiace faktory na zobrazenie obsahu, ktorý bude asi najviac prospešný pre konkrétneho vyhľadávajúceho. Hodnotiace faktory môžu zahŕňať celú škálu aspektov od počtu slov na stránke, až po rýchlosť načítania obrázkov.
Kategórie Google SEO faktorov na rok 2024
Zdroj: Istockphoto.com
Počas posledného roka došlo vo svete vyhľadávania k istým zmenám, čo znamená, že kategorizácia hodnotiacich faktorov je stále náročnejšia. Tieto dynamické zmeny nás však inšpirujú k tomu, aby sme boli stále pripravení ponúknuť vám špičkové služby, ktoré vám môžu pomôcť v týchto nových výzvach dosiahnuť úspech.
V apríli 2023 spoločnosť Google odstránila niekoľko záznamov zo svojej dokumentácie o „systémoch hodnotenia” vrátane :
- Užívateľskej skúsenosť na stránke
- Bezpečnosti a HTTPs
- Rýchlosti načítania stránky
- Optimalizácie pre mobilné zariadenia
Táto zmena spôsobila znepokojenie medzi niektorými profesionálmi v oblasti SEO.
Zdá sa ale, že podľa účtu Google Search Liaison na platforme X (predtým Twitter) zmeny neboli vecou úpravy nejakého funkčného algoritmu, ale skôr vecou organizácie.
Google je jedným z najpopulárnejších vyhladávačov na Zemi. Dominuje nad konkurenciou vo vyhľadávaní ako je Yahoo a Bing s viac ako 8,5 miliardami vyhľadávaní denne.
Vedeli ste, že viac ako 90% online vyhľadávaní sa uskutočňuje pomocou Google?
Google zachytáva vo svojom algoritme viac ako 200 hodnotiacich faktorov pre SEO.
Mohli by sme ich jednoducho zadeliť do nasledovných kategórií:
- Faktory domén
- Faktory na úrovni stránky
- Faktory na úrovni webu
- Interakcia užívateľa
- Faktory spätných odkazov
- Osobité pravidlá algoritmu
- Google Signály značky
- On-Site Webspam faktory
- Off-Site Webspam faktory
Faktory domény
1. Vek domény
Posudzuje sa práve vek domény. Pre lepšiu predstavu si pozrite nasledovné video.
2. Kľúčové slovo zobrazujúce sa na najvyššej úrovni domény
Ak máte v názve vašej domény kľúčové slovo, nie je možné vylepšiť SEO, na ktorý si algoritmus navykol.
3. Kľúčové slovo ako prvé v názve domény
Ak názov vašej domény začína cieľovým kľúčovým slovom, je to veľká výhoda oproti webom, ktoré majú kľúčové slovo umiestnené v strede alebo na konci názvu domény.
4. Dĺžka registrácie domény
Hodnotné domény sa platia niekoľko rokov vopred. Google ranking pripisuje väčší význam z hľadiska SEO, práve týmto doménam.
5. Kľúčové slovo v subdoméne
Aj kľúčové slovo, ktoré sa objaví v subdoméne, môže zlepšiť hodnotenie.
6. História domény
Stránky s nestabilným vlastníctvom môžu byť Googlom v niektorých prípadoch penalizované. Môže sa stať, že Google “resetuje” celú históriu webu a odmietne backlinky smerujúce na doménu.
7. Doména s presnou zhodou
Domény s presnou zhodou môžu pre vás predstavovať nemalé výhody. Ak je však obsah na takejto doméne nízkej kvality, je citlivý na aktualizáciu.
8. Verejné vs. súkromné domény
Pokiaľ na doméne v niektorých prípadoch zapnete ochranu osobných údajov, pre algoritmus Google to môže byť podozrivé.
9. Vlastník penalizovanej domény
Ak Google indexuje konkrétnu osobu ako spammera alebo v minulosti penalizovaného, preskúma ďalšie domény v jeho vlastníctve. Tým klesne aj v rankingu z hľadiska SEA.
10. Rozšírenie TLD (Top Level Domain) pre krajinu
Napomôcť SEU môže vlastníctvo domény na najvyššej úrovni kódu krajiny (.sk pre Slovensko). Tento fakt na druhej strane môže obmedziť schopnosť indexovať lokality globálne.
Faktory na úrovni stránky
11. Kľúčové slová v názve
Netreba zabúdať na význam kľúčových slov v nadpisoch, aj keď to nie je také dôležité ako kedysi.
Zdroj: Istockphoto.com
12. Nadpis sa začína kľúčovým slovom
Pokiaľ sa nadpis začína kľúčovým slovom, má tendenciu byť lepšie hodnotený.
13. Kľúčové slovo v meta popise
Google síce nevyužíva meta značenie ako signál priameho hodnotenia, môže však ovplyvniť mieru preklikov. Práve tá je jedným z kľúčových faktorov pri hodnotení.
14. Kľúčové slovo v H1 nadpise
H1 je sekundárnym relevantným faktorom hodnotenia. Využívajte kľúčové slová aj tu.
15. TF-IDF : term frequency–inverse document frequency
Je to numerická štatistika, ktorá odráža dôležitosť slova v danom texte. Sumarizuje, koľko krát sa určité slovo na stránke objaví. Čím je frekvencia častejšia, tým je pravdepodobnejšie, že sa stránka týka konkrétneho slova.
16. Dĺžka obsahu
Dlhší a podrobnejší text je vyhodnocovaný ako vhodnejší.
17. Obsah
Prepojenie odkazov Google pomáha analyzovať obsah vášho webu.
18. Hustota kľúčových slov
Na základe množstva kľúčových slov Google vyhodnocuje určenie témy vašej web stránky.
19. Kľúčové slová LSI – latent semantic indexing
Pomáhajú vyhľadávacím nástrojom určiť prioritný význam slova. Pokiaľ sú to slová s viac ako jedným významom.
20. Kľúčové slová LSI v názvoch nadpisov
Kľúčové slová v meta značkách stránky pomáhajú Googlu rozlišovať medzi viacerými potencionálnymi významami.
21. Hĺbka pokrytia tém
Weby, ktoré idú tak povediac do hĺbky danej témy a rozoberajú ju z rôznych uhlov pohľadu, majú výhodu oproti tým, ktoré rozoberajú svoju kľúčovú tému povrchne.
22. Rýchlosť načítania stránky pomocou HTML
Dôležitým faktorom pre Google a Bing je rýchlosť načítania stránky. Čím je rýchlosť načítania stránky vyššia, tým je v hodnotení úspešnejšia.
23. Rýchlosť načítania stránky pomocou Chromu
Google využíva údaje vyhľadávača Chrome pre lepšie zvládnutie načítavania webu.
24. Použitie AMP
V tomto prípade nejde o priamy faktor Googlu. Napriek tomu môže byť požiadavkou na umiestnenie v mobilnej verzii karuselu Google News.
25. Zhoda entít
Ak zodpovedá obsah webu entite, ktorú používateľ hľadá, táto stránka získava výhodnejšie hodnotenia.
26. Google Hummingbird
Hummingbird Google využíva pre lepšie porozumenie téme webovej stránky. Pozrite na nasledujúce video pre pochopenie, ako ovplyvňuje Google Hummingbird SEO.
27. Duplicitný obsah
Duplicitný obsah v rámci jedného webu, resp. mierne upravený, môže mať negatívny vplyv na umiestnenie na významných priečkach v rámci vyhľadávania. Dávajte si naň pozor.
28. Rel=Canonical
29. Optimalizácia obrázkov
30. Aktuálnosť obsahu
31. Rozsah aktualizácií obsahu
32. História aktualizácií
33. Poprednosť kľúčových slov
34. Kľúčové slová v H2, H3 nadpisoch
35. Kvalita odchádzajúcich odkazov
36. Téma odchádzajúcich odkazov
37. Gramatika a pravopis
38. Originalita obsahu
39. Optimalizácia pre mobilné zariadenia:
40. Použiteľnosť pre mobilné zariadenia
41. „Skrytý“ obsah v mobilných zariadeniach
42. Doplnkový obsah
43. Obsah skrytý za kartami
44. Počet odchádzajúcich odkazov
45. Multimédiá
46. Počet odkazov smerujúcich na stránku
47. Kvalita vnútorných odkazov smerujúcich na stránku
48. Nefunkčné odkazy
49. Úroveň čítania
50. Affiliate odkazy
51. Chyby v HTML
52. Autorita domény
53. Dĺžka adresy URL
54. Human Editors
55. Kategória stránky
56. Značky WordPress
57. Kľúčové slovo v URL
58. Reťazec URL adresy
59. Referencie, zdroje a výskum
60. Odrážky a číslovanie
61. Sitemap
62. Príliš veľa odchádzajúcich odkazov
63. UX signály z iných stránok s kľúčovými slovami
64. Vek stránky
65. Layout priateľský pre používateľa
66. Užitočný obsah
Faktory na úrovni WEBU
67. Trust Rank
“Trust Rank” je mimoriadne dôležitým faktorom. Je to algoritmus, ktorý vykonáva analýzu odkazov s cieľom oddeliť užitočné webové stránky od spamu.
68. Kontaktné informácie
Z pravidla sú uprednostňované weby s primeraným počtom kontaktných informácií. Tie však musia byť relevantné.
69. Obsah poskytuje jedinečné informácie:
Google penalizuje weby, ktoré neprinášajú nič nové alebo užitočné, najmä linkovanie na slabé weby.
70. Architektúra stránok
Dobre zostavená architektúra stránok pomáha Google tematicky organizovať váš obsah. Tiež napomáha prehliadaču napomôcť indexovať váš web.
71. Aktualizácie stránok
Aktualizácia webu a pridávanie čerstvého obsahu napomáha kvalitnému SEU.
72. Prítomnosť Sitemap.
Mapa stránok pomáha vyhľadávacím nástrojom indexovať vaše stránky ľahšie a dôkladnejšie, čím zlepšuje viditeľnosť.
73. Uptime lokality
Veľa prestojov spôsobených údržbou stránok alebo problémami so serverom môže poškodiť vaše hodnotenie.
74. Umiestnenie servera
Má za následok umiestnenie vášho webu do rôznych geografických lokalít. Pri zemepisných vyhľadávaniach je to extrémne dôležitý faktor.
75. Certifikát SSL
Google používa HTTPS ako hodnotiaci signál.
76. Podmienky poskytovania služieb a stránky ochrany osobných údajov
Sú faktormi dôveryhodnosti pre spoločnosť Google.
77. Duplicitné informácie v meta informáciách na webe
Duplicity v meta popisoch znižujú viditeľnosť vašej stránky.
78. Optimalizácia pre mobilné zariadenia
Google penalizuje webové stránky, ktoré nie sú vhodné pre mobilné zariadenia nevýhodnou pozíciou.
79. YouTube
Niet pochýb o tom, že v prípade videí z YouTube je v SERP preferenčné zaobchádzanie.
80. Použiteľnosť stránok
Stránky, na ktorých je ťažká orientácia nepriamo poškodzujú svoje hodnotenie tým, že skracujú čas strávený užívateľmi na webe a mieru odchodov.
81. Použitie nástroja Google Analytics a Google konzoly
Inštalácia týchto dvoch programov na vašom webe môže zlepšiť indexáciu vašej stránky. Môžu tiež priamo ovplyvniť hodnotenie tým, že poskytnú spoločnosti Google viac údajov pre hodnotenie.
82. Recenzie používateľov
Je zjavné, že tento faktor pravdepodobne hrá dôležitú úlohu v algoritme Google.
Faktory spätných odkazov
Zdroj: Pixabay.com
134. Google+
Google stále zobrazuje lepšie výsledky pre stránky, ktoré ste si pridali do Google Plus.
Zdroj: Pixabay.com
151. Vyhľadávanie značky a kľúčových slov
Ak užívatelia vyhľadávajú spolu s vašou značkou aj kľúčové slová, Google vám môže pomôcť pri hodnotení aj v prípade, že vyhľadávajú neznačkovú verziu tohto kľúčového slova v službe Google.
152. Stránka obsahuje stránku Facebook a páči sa mi
Značky podľa algoritmu Google majú mať stránky Facebook s množstvom označení Páči sa mi.
153. Stránka obsahuje Twitter
Profil na Twitteri s množstvom sledovateľov signalizujú silnú značku.
154. Linkedin prepojený s webom
Väčšina silných značiek má web prepojený s Linkedin.
155. Overené profily
Informácie spojené s Overenými profilmi sú v rankingoch prirodzene hodnotené vyššie.
156. Legitimita účtov sociálnych médií
157. Zmienky o značke v Top Stories
158. Zmienky o značke bez prelinkovania
159. Brick and Mortar Lokácia
On-Site Webspam faktory
Zdroj: Istockphoto.com
160. Penalizácia Pandy
Stránky s nekvalitným obsahom sú pri vyhľadávaní penalizované a menej viditeľné.
161. Odkazy na zlé štvrte
Prepojenie na „zlé štvrte“ môžu znížiť viditeľnosť vášho vyhľadávania.
162. Presmerovania
Ak je zachytené záludné presmerovanie,web môže byť penalizovaný alebo dokonca deindexovaný.
163. Kontextové okná alebo „rušivé reklamy“
Kontextové okná a rušivé reklamy sú znakom nízkej kvality stránok.
164. Vyskakovacie okná
Google môže penalizovať stránky, ktoré zobrazujú kontextové okná s celou stránkou pre mobilných používateľov.
165. Nadmerná optimalizácia
Aj stránky ktoré sú príliš optimalizované môžu byť postihnuté. Je to napríklad prílišné vkladanie kľúčových slov a dopĺňanie značiek v hlavičkách.
166. Doorway stránky
Google požaduje, aby sa zobrazená stránka, ktorú ste zobrazili spoločnosti Google, stala stránkou, ktorú používateľ nakoniec uvidí. Ak vaša stránka presmerováva ľudí na inú stránku, ide o „vstupnú stránku“. Google tieto stránky penalizuje.
167. Weby s nadbytkom reklám
Stránky s nadmerným počtom reklám sú algoritmom automaticky penalizované.
168. Skrytie pridružených odkazov
Ak ste sa pokúsili skryť pridružené odkazy, nemusí to byť pre vaše SEO prospešné.
169. Fred
Prezývka poskytnutá sérii aktualizácií Google. Cieli na stránky s obsahom s nízkou hodnotou.
170. Automaticky generovaný obsah
Google algoritmus nepraje automaticky generovanému obsahu a takéto weby sankcionuje.
171. IP adresa označená ako spam
Ak je adresa IP servera označená ako spam, ovplyvní to všetky weby na tomto serveri.
172. Spamovanie Meta značiek
Na metaznačkách sa môže vyskytnúť aj vypĺňanie kľúčových slov. Google myslí, že pridávate kľúčové slová k značkám názvu a popisu nasilu, môže vás penalizovať.
Off-Site Webspam Faktory
Zdroj: Istockphoto.com
173. Hacknuté stránky
Ak vaše stránky napadnú hackeri, môžu byť vymazané vo výsledkoch vyhľadávania.
174. Prepojenia s vysokým percentom odkazov nízkej kvality
Veľa odkazov zo zdrojov nízkej kvality (napríklad komentáre blogov a profily fór) môže byť znakom oklamania systému.
175. Penguin penalizácia
Stránky, na ktoré narazil tučniak Google, sú pri vyhľadávaní výrazne menej viditeľné. Zameriava sa viac na odfiltrovanie zlých odkazov ako na penalizovanie celých webových stránok.
176. Neprirodzený nárast linkov
Náhly nárast linkov je určite signálom falošných spojení pre Google.
177. Odkazy z nesúvisiacich webových stránok
Vysoké percento spätných odkazov nesúvisiacich webov zvyšuje priamo úmerne možnosť penalizácie.
178. Neprirodzené odkazy
Spoločnosť Google rozposiela správy o podozrení na neprirodzené odkazy.
179. Odkazy na nekvalitné adresáre
Spätné odkazy z nekvalitných adresárov môžu viesť k sankciám.
180. Odkazy na miniaplikácie
Google nemá rád odkazy, ktoré sa generujú automaticky, keď používateľ vloží na svoje stránky „miniaplikáciu“.
181. Odkazy z IP adresy rovnakej triedy
Získanie neprirodzeného množstva odkazov zo serverov na rovnakej IP adrese neprospievajú vašemu SEU.
182. Predajné odkazy
Zachytenie predajných odkazov môže poškodiť viditeľnosť vášho vyhľadávania.
183. Neprirodzený odkaz Spike
Patent Google z roku 2013 opisuje, ako môže spoločnosť Google identifikovať, či je prílev odkazov na stránku legitímny alebo nie.
184. Odkazy z článkov a tlačové správy
Zoznamy článkov a tlačové správy boli zneužívané. Google ich v súčasnosti nepovažuje za relevantné.
185. Anchor Text „Poison“
Keď bude váš web odkazovanť na „toxický“ kotviaci text, môže to byť znakom spamu alebo hacknutého webu. V oboch prípadoch to môže poškodiť hodnotenie vašich stránok.
186. Google Sandbox
Nové weby, ktoré získajú náhly príliv odkazov, sa niekedy umiestnia do karantény Google, čo dočasne obmedzuje viditeľnosť vyhľadávania.
187. Nástroj Disavow
Použitím nástroja Disavow Tool môžete odstrániť manuálnu alebo algoritmickú penalizáciu pre webové stránky, ktoré sa stali obeťami negatívneho hodnotenia.
188. Žiadosť o prehodnotenie penalizácie (Reconsideration Request)
Úspešná žiadosť o prehodnotenie môže zrušiť penalizáciu.
189. Dočasné schémy odkazov
Google zachytáva weby, ktoré vytvárajú – a rýchlo odstraňujú – spamové odkazy. Známe tiež ako schéma dočasného prepojenia.
190. Google Dance
Google Dance môže dočasne otriasť rebríčkom. Podľa Google patentu to môže byť ich spôsob, ako odhaliť, či vaša webová stránka hrá podľa pravidiel alebo sa pokúša hrať s algoritmom.
Ako vidíte, zoznam SEO faktorov je naozaj dlhý, tak si to teda zhrňme.
Kľúčové faktory hodnotenia Google pre rok 2024 sú tieto:
- Odkazujúce domény
- Autorita domény
- Doba zotrvania
- Celkový počet spätných odkazov
- Kvalita obsahu
- Organická miera prekliknutia
- Štruktúra stránky
Veríme, že zoznam najdôležitejších SEO faktorov bol pre vás inšpiráciou a priniesol vám nápady ako na ňom popracovať a vylepšiť ho. Pokiaľ si, ale neviete rady alebo by ste radi prekonzultovali možnosti, neváhajte a kontaktujte nás. Sme tu pre vás.
Zdroj:
- https://www.monsterinsights.com
- https://www.searchenginejournal.com
- https://backlinko.com
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.