Facebook je skvelý spôsob, ako sa spojiť s klientmi, zákazníkmi, a dostať sa k nim čo najbližšie. Ľudia používajú sociálne média nielen k tomu, aby sledovali obsah čo ich zaujíma. Komunikujú, hľadajú, zdieľajú obľúbené podniky, produkty a služby. Na sociálnych sieťach ste každému na očiach. Zanechávate trvalý dojem, ktorý môže vášmu podnikaniu pomôcť, ale aj ublížiť. Nesprávne využívanie potenciálu a plnenie obsahu otravnými príspevkami môže mať negatívny dopad na vaše podnikanie. Dokonca sa môže zmeniť na marketingovú katastrofu.

Facebook správa sociálnych sietí

Aj majster tesár sa utne. Ak ste junior social media manager, nechytajte paniku, stáva sa to aj väčším esám. 

Ako sa však takejto katastrofe oblúkom vyhnúť, zachovať si renomé či budovať viditeľnosť značky? 

V našom článku sa dočítate, ktorých 12 chýb je najčastejším krokom v spravovaní sociálnych sietí vedľa. Keď sa im budete úspešne vyhýbať, budete kráčať tým správnym smerom k vybudovaniu rezonujúcej značky.

1. Nesprávna gramatika

Sociálne médiá zmenili spôsob akým komunikujeme. Najmä v online svete nepoužívame interpunkciu, vety skracujeme, používame slangy, skratky alebo emotikony. Nezabúdajte si zachovať profesionalitu. Príspevky neadresujete svojim známym. Adresujete ich potencionálnym zákazníkom. Pred zverejnením príspevku si vždy vyhraďte čas na korektúru, minimalizujte chyby a vyhnite sa krízovej komunikácii. 

2. Intenzita publikovania príspevkov

Príliš málo, či príliš veľa publikovaných príspevkov? Extrémy v oboch prípadoch môžu mať negatívne dôsledky na algoritmus vašej facebookovej stránky. Pokiaľ na Facebook neprispievate takmer vôbec, pravdepodobne nikoho nezaujmete. Na druhej strane ak prispievate príliš veľa, riskujete, že budete “otravní”. Takto môžete o svojich fanúšikov prísť. 

Ako často publikovať príspevky na Facebook-u? Vo všeobecnosti sa to presne povedať nedá. Vždy záleží od segmentu, v ktorom podnikáte a iných faktorov. Každý účet na sociálnych sieťach je jedinečný. Preto je testovanie a analýza vašich výsledkov kľúčová. 

Už len zverejnenie jedného príspevku denne môže zvýšiť počet sledujúcich za 1 týždeň 4x rýchlejšie oproti publikovaniu iba raz za týždeň. 

Dáva to zmysel? Áno, ste viac viditeľný.

Pozor tiež na zlé načasovanie. Záchranou môže byť publikovanie príspevkov cez plánovanie, ktoré vám facebook automaticky ponúka v spravovaní facebookovej stránky

Pozor! Je dôležité reagovať promptne na situácie, čo sa deje vo svete okolo vás a prispôsobiť tomu svoj obsah, alebo zmeniť načasovanie publikácie príspevku

Príklad: 

Máte firemnú stránku v gastro sektore. Príspevok s fotkou slnečnej terasy bol naplánovaný na stredu 9:00, predpoveď vám predsa ešte v pondelok priala. Streda, prešlo niekoľko hodín od publikácie, príspevok bez ohlasu. Prečo? Naplánovaný príspevok sa publikoval 30 minút po virálnych príspevkoch k pandémii. Tie váš príspevok svojou aktualitou a záujmom sledovateľov “pohltili”.

Sledujte čo sa deje vo svete okolo vás, tak aj na Facebooku, vyhnete sa sklamaniu a neúspechu. Správa sociálnych sietí je dynamická, musí byť adaptívny.

Pri načasovaní je dôležitá aj pravidelnosť. Pre dobrú organizáciu príspevkov si vytvorte publikačný plán. Užitočným nástrojom môže byť Meta Business Suite, Buffer, Hootsuite a iné platformy, ktoré vám uľahčujú správu viacerých kônt na sociálnych sieťach.

Social správa Facebooku

3. Neosobný, neautentický obsah

Facebook vám môže veľmi pomôcť pri vo vašom podnikaní. Ak však budete písať len o sebe, budete svojich sledovateľov nudiť. Okrem najnovších správ o svojej firme, zdieľajte aj zaujímavý obsah s pridanou hodnotou.

Nikto nechce sledovať  na Facebooku príspevky písané “robotom”. Nudný obsah nikomu nestojí za jeho premrhaný čas. Najmä, keď Facebook ľudia navštevujú kvôli odreagovaniu a zábave. Preto sa radšej pri scrollovaní zastavia na zaujímavom rozhovore alebo vtipnom obrázku. 

Vložením osobnosti do vašich príspevkov zaujmete viac ľudí, ktorí sa budú na váš profil s záujmom a radosťou vracať. Chcú totiž vidieť fotky zo zákulisia, články, ktoré ponúkajú relevantné a zaujímavé informácie, a príspevky, ktoré ukazujú, že za nimi stojí človek. 

Vyniknúť v preplnenom online priestore je veľmi náročné, potrebujete prvky, ktorými sa budete odlišovať. Samozrejme nebudeme popierať i-too marketing, ktorý môže v určitých situáciách fungovať, ale neposkytne vám konkurenčnú výhodu.

Pre Facebook je atraktívny hodnotný obsah, uprednostní ho aj algoritmus. 

4. Irelevantný obsah

Je potrebné stanoviť si hranice. Dávajte si pozor, aby ste nezašli príliš ďaleko, keď budete chcieť vniesť osobnosť do svojej komunikácie. Pre fanúšikov môže byť mätúci príspevok, ktorý je vzdialený téme vášho podnikania. Najideálnejšia situácia pre vás nastane, keď pochopíte svojho zákazníka, kým je, aké sú jeho potreby a čo ich napĺňa.

Príklad:

Ste poisťovacia spoločnosť, tvoríte skvelý tím, a touto súdržnosťou sa primárne prezentujete. Pridávate fotky z teambuildingov, školení, porád a pod. Prináša to fanúšikovi informácie o poistení, ktorému sa firma venuje? Nie. Relevantnejší obsah pre vašu stránku bude zdieľanie anonymizovaných príbehov, ktoré ste riešili, aké problémy vaše produkty a služby riešia. Dajte ľuďom hodnotný obsah, ktorý korešponduje s vaším biznisom, samozrejme aj s občasným dianím z kancelárie a ukázaním zákulisia vašej spoločnosti. 

5. Titulná fotografia bez rezonancie

Vaša úvodná fotka na Facebooku je prvá vec, ktorú väčšina ľudí uvidí pri kliknutí na vašu stránku na Facebooku. Má v návštevníkovi vyvolať potrebný WOW efekt. Atraktívny a dobre navrhnutý titululný obrázok vám pomôže upútať ich pozornosť a povzbudí k akcii. 

Predstavte si svoju úvodnú fotku ako billboard. Chceli by ste všeobecný obrázok predstavujúci vašu stránku alebo taký, ktorý by okamžite povedal kto ste, čo ste a vyvolal k akcii?

Nenechajte si ujsť šancu urobiť silný vizuálny dojem pomocou vhodnej titulnej fotografie. Využite tento priestor k predstaveniu svojho produktu, služby alebo príbehu – najdôležitejšie je zdieľať to čo vás robí jedinečnými.

Nezabúdajte však, že každá sociálna sieť má svoje preferencie pre formáty grafického materiálu – obrázkov, profilových fotiek, titulných fotografií.

Facebook má pre rok 2022 naďalej platný odporúčaný rozmer 851×315 px (Displej size desktop 820×312 px, Display size smartphone 640×320 px, minimum size 400×150 px). (Zdroj: https://www.socialmediatoday.com/news/hootsuites-social-media-image-size-guide-for-2022-infographic/617109/)

6. Nekvalitné fotografie

Smartfóny a ich možnosť okamžitého zdieľania fotografií a ilustračných obrázkov nám uľahčili zdieľanie vizuálneho obsahu, stali sme sa vizuálnymi konzumentami. Pri prechádzaní sociálnych sietí je pravdepodobnejšie, že pozornosť upútajú skôr fotografie ako text. Pred zverejnením obrazového príspevku sa uistite, že je fotografia či grafika naozaj dobrá a kvalitná. Urobte niekoľko minút času naviac a venujte sa dodatočnej úprave – orezanie, zarovnanie, zvýšenie kontrastu, a i. 

Ak plánujete používať brandovú grafiku pre zachovanie vizuálnej identity vašej značky, dbajte na kvalitu grafických úprav.

Podanie ruky

7. Neprofesionána interakcia s fanúšikmi

Jednou z chýb, ktorých sa veľa inzerujúcich dopúšťa je stratégia “post and run”. Facebook je interaktívna platforma, keď publikujete príspevok, ľudia ho majú možnosť lajkovať, komentovať alebo zdieľať. Vaše publikum tiež môže prispievať na vašu stránku a posielať vám správy. 

Pokiaľ niekto položí otázku a vy neodpoviete, zle sa to odráža na vašom zákazníckom servise. Ešte horšie je, ak niekto podá sťažnosť a vy ju odignorujete.

Odporúčame si opakovať nasledovné dve vety ako mantru: To čo publikujem vidí celý svet. Musím byť ohľaduplný, bez emócií a vždy reagovať s rozumom a zdvorilo, aby som reprezentoval značku tak, aby som sa nemusel neskôr za svoje reakcie hanbiť.

Tip našich social media manažérov z digitalman.sk:

Nastavte si 2 pripomienky do kalendára denne, kedy sa budete venovať interakciám s fanúšikmi na vašej stránke. Sledujte interakcie medzi fanúšikmi stránky. Ak na to nemáte čas, správa sociálnych sietí môže ostať aj na nás.

Tri overené spôsoby, ako zaujať svojich sledovateľov:

  1. Každý fanúšik je jedinečný, doprajte mu pocit výnimočnosti. Ako? Pýtajte sa, pridávajte príspevky s anketami, preukážte záujem o ich názor v komentároch a reagujte na ne
  2. Aké sú potreby fanúšikov a ako môžete vyriešiť ich problémy? Venujte im pozornosť, vypočujte si ich reakcie a následne na to reagujte príspevkami s pridanou hodnotou.
  3. Publikujte relevantný a informatívny obsah, udržujte konverzáciu. Maximalizujte svoju viditeľnosť tým, že budete pravidelne zverejňovať príspevky.

8. Zradné URL odkazy

Chcete v príspevku odkázať na externý dokument alebo zaujímavý článok? Keď vložíte skopírovaný odkaz do príspevku na Facebooku, pokiaľ je k dispozícii, automaticky sa vygeneruje obrázok, názov a úvodný text, čo príspevok oživí. Pokiaľ ale obrázok nedáva zmysel alebo sa nadpis a text opakujú, môžu vám pokaziť dojem z celého príspevku.

Každú z týchto častí môžete editovať – text, názov, fotografie. Dajte si pred publikovaním čas, a skontrolujte si všetky časti vloženého URL odkazu, aby korešpondovali s obsahom, ktorý chcete publikovať. Z dlhodobého hľadiska správa sociálnych sietí bude stáť za to, ak jej venujete dostatočnú pozornosť.

9. Nepoužívate reklamy na Facebooku

Reklama na Facebooku môže byť dobrým doplnkom do vášho aktuálneho marketingového plánu. Reklamy na Facebooku vám umožnia zviditeľniť vašu stránku za nižšie náklady.

Pri reklame je dôležité cielenie podľa vekovej skupiny, pohlavia, mesta, štátu alebo zeme. Toto všetko sa spravuje cez Meta Business Manager. Pokiaľ chcete len posilniť svoje príspevky nepotrebujete hyperšpecifickú reklamu. 

Bez definovania cieľov sa s reklamou nikde neposuniete. Ako sa tomu vyhnúť? Predtým ako vytvoríte reklamu, utratíte peniaze a neuvidíte dobré výsledky, spýtajte sa sami seba, čo chcete prostredníctvom reklamy na Facebooku dosiahnuť? 

Napríklad:

  • Zvýšiť návštevnosť webu 
  • Rozšíriť databázu prostredníctvom vysoko kvalitného obsahu
  • Zlepšiť povedomie o značke
  • Zvýšiť dosah
  • Osloviť terajších, ale aj nových zákazníkov alebo klientov
  • Rozšíriť povedomie o stránke na Facebooku

O reklamu na sociálnych sieťach sa vám vieme postarať aj my v Digitalman. 

 

10. Nesúlad Facebook stránky s marketingovou stratégiou

Zverejňujete príspevok bez plánovania? 

Je váš obsah vymyslený a vaše obrázky sú stiahnuté z internetu?

Pokiaľ to znie ako váš prípad, potrebujete Facebook stratégiu, ktorá je v súlade so všetkými vašimi marketingovými aktivitami.

Príspevky zverejňujte v súlade so stratégiou, v obsahu a grafike používajte konzistetný branding. To nenechá nikoho v pochybnostiach, že ide práve o vás, keď sa príspevok zobrazí medzi ostatnými.

11. Nemáte vyplnené informácie “O nás”

Vaša sekcia o nás je prázdna.

Pritom je to jeden z prvých krokov v nastavovaní a optimalizácii vašej stránky. Uistite, aj spätne, že je táto sekcia vyplnená, aktualizovaná.

Tipy, ktoré vám pomôžu pri písaní vášho príbehu:

  • Pridajte podrobnosti o založení. Kde a kedy vaša spoločnosť začala? Aké je vaše poslanie? Čo poháňa vašu spoločnosť na každodennej báze?
  • Ľudia rýchlo preskenujú váš obsah očami a idú ďalej. To najdôležitejšie uveďte do prvého odstavca.
  • Pridajte aj kľúčové slová, výrazy a frázy, ktoré by použil každý, kto hľadá vašu firmu. Kľúčové slová sú dôležité na sociálnych sieťach, tak ako aj na webe. 
  • Odpovedzte na otázky, na ktoré vaša komunita potrebuje zodpovedať, aby sa mohla kvalifikovane rozhodnúť. 
  • Nahliadnite na váš produkt alebo službu. Ako rieši problémy vašich klientov a čo môžu od toho očakávať?
  • Zdieľajte príbehy o úspechoch, poskytujte referencie od klientov, ktorým ste pomáhali v minulosti.
  • Váš zákazník nepracuje vo vašom obore, udržiavajte svoj jazyk ľahko čitateľný a zrozumiteľný i laikovi.

Inšpirovať sa môžete aj popisom o nás na našom webe.

úsmev na Facebook príspevok

12. Nepoužívate výzvu k akcii

Premýšľate nad tým aký ďalší krok od vás vaši fanúšikovia očakávajú? Takto správa sociálnych sietí nefunguje.

Nenechávajte to na náhode, musíte ich vy vyzvať k akcii (call to action).

Príklad:

Na firemnom webe ste zdieľali atraktívny článok na blogu. Namiesto copy-paste odkazu na blog s názvom vášho článku dajte svojim fanúšikom upútavku na váš obsah, vyvolajte v nich pocit, aby chceli vedieť viac.

Pokiaľ je názov vášho príspevku “Stratégia vizuálneho marketingu pre vylepšenie vašej stránky na Facebooku”. Vaša výzva k akcii môže byť:

Ako vylepšiť content Facebookovej stránky? Používajte vizuálny marketing k zvýšeniu fantázie a predstavivosti, využite obrazové prílohy, ktoré upútajú pozornosť vašich fanúšikov. Kliknite na odkaz a dočítate sa viac o spomínanej téme. Ak vás téma článku zaujala, mňa zaujíma váš názor, zdieľajte ho prosím so mnou v komentári.Rád by som vedel, čo si o tom myslíte.”

Medzi ďalšie jasné výzvy k akcii patrí:

  • Zaregistrujte sa
  • Začnite ešte dnes
  • Zistite viac
  • Kliknite tu pre stiahnutie
  • Zanechajte kontakt
  • Čítajte ďalej

Zmätený fanúšik nebude jednať. Preto musíte mať jasno v tom, čo od fanúšika chcete. Dôležité je, aby fanúšikovia komunikovali s vašou stránkou a vedeli aký je ďalší krok. 

Čo dodať na záver?

Nie každá chyba na Facebooku je fatálna – ale väčšina môže spôsobiť obrovskú stratu príležitosti.

Pred tým, ako napíšete akýkoľvek príspevok, prehliadnite si svoju stránku.

Našli ste chyby?

Dajte si (najlepšie ešte dnes) záväzok, že tieto chyby už v budúcnosti robiť nebudete. Posuniete sa vpred pozitívnym a produktívnym spôsobom. Vytváranie príspevkov je obmedzené len vlastnou kreativitou. Celá správa sociálnych sietí tkvie najmä v obsahu, ktorý je potreb správne fanúšikom podať a distribuovať.

Pozrite sa na obsah, ktorý ste vytvorili v minulosti, alebo na obsah vám podobných firiem použitý na ich sociálnych platformách. Zamyslite sa, ako môžete tento materiál recyklovať a lepšie použiť pre svoje publikum na Facebooku.

Tento zoznam chýb na Facebooku sa vám môže zdať dlhý. Vyvarujte sa týmto chybám a Facebook vám pomôže s vašim podnikaním. Je to dostupný nástroj pre komunikáciu so starými, aj novými zákazníkmi a klientmi. 

Naším cieľom je, aby vaše podnikanie nie len uspelo, ale tiež napredovalo online. 

Ak by ste sa chceli naučiť o marketingu viac, tak sa inšpirujte ďalšími hodnotnými článkami z nášho blogu. Na pravidelnej báze našim čitateľom prinášame novinky zo sveta marketingu. Ak by ste potrebovali s niečím poradiť, alebo pomôcť, neváhajte nás kedykoľvek kontaktovať. Radi vám odborne poradíme.

Buďte o krok vpred

Získajte novinky z online marketingu ako prvý:

* indicates required