V dnešnej dobe sa stále viac a viac dbá na ekologický spôsob života. Recyklujeme, meníme plastové tašky za papierové a podporujeme slow fashion. Vedeli ste však, že k záchrane našej planéty môžete prispieť aj počas toho, ako hľadáte recept na nedeľný obed?
Vyhľadávanie naše každodenné
Google je síce jeden z najpoužívanejších vyhľadávačov, no ani zďaleka nie je jediný. Veľmi populárny je napríklad český Seznam alebo svetoví Yahoo! a Bing. Vyhľadávače sú poháňané tisíckami serverov. Používatelia sa na ne denne obracajú s každou maličkosťou a všetky informácie, ktoré sa k nim dostávajú, spotrebúvajú obrovské množstvo energie.
Vyhľadávače sú každodennou súčasťou našich životov a spotrebujú obrovské množstvo energie.
Vyhľadávať postupy, návody či iné dôležité informácie už môžete aj ekologicky. Vyhľadávač s názvom Ecosia, ktorý prispieva k záchrane planéty, má na svedomí Nemec Christian Kroll, ktorého k jeho vytvoreniu podnietilo štúdium v Južnej Amerike. Pre Huffington Post prezradil, že sa zúčastnil niekoľkých projektov na obnovu lesov a aktívne sa vzdelával v oblasti klimatických zmien. Práve lesy sú to, čo môžete za pomoci Ecosie zachrániť.
Čo je to Ecosia?
Ekologický vyhľadávač Ecosia bol spustený 7. decembra 2009 a sídli v Berlíne. Funguje na klasickom princípe – do vyhľadávania zadáte požadovaný výraz, napríklad „ako na kvalitnú PPC reklamu“ alebo „psychológia marketingu“. Vyhľadávač vám vyhodí relevantné výsledky a prevádzkovateľ má z toho určitý zisk. Oproti klasickým vyhľadávačom sa však líši v tom, že 80% financií poputuje priamo do Svetového fondu WWF, ktorý tento zisk použije na záchranu dažďových pralesov.
80% zo zisku Ecosie poputuje na výsadbu stromov.
Ako funguje financovanie stromov cez Ecosiu?
Každý prehliadač funguje na princípe platených reklám. Po kliknutí na propagovaný príspevok dostane preádzkovateľ zisk, ktorý je ovplyvnený hodnotou inzercie a konkurencieschopnosťou kľúčového slova. Prevádzkovateľom Ecosie však ostane iba 20%, 80% financií sa investuje do rôznych projektov po celom svete, ktoré sú zamerané na výsadbu stromov, záchranu lesov, zavlažovanie a podobne, Jeden strom je možné vysadiť za priemerne 45 vyhľadávaní a zisk vyhľadávača z jedného kliku na reklamu je približne 0, 50 €.
Jeden skutočný strom zasadíte už za 45 vyhľadávaní.
Ďalším zdrojom financií je obchod Ecosia. Originálny merch z organickej bavlny ponúka tričká alebo mikiny, ktoré nájdete v rôznych prevedeniach s tematikou lesov a stromov. Kúpou jedného trička podporíte výsadbu až 20 stromov.
Úspechy Ecosie
Podľa stránky www.ecosia.org sa užívateľom podarilo doteraz vysadiť viac ako 70 miliónov stromov a toto číslo rastie extrémne rýchlo. S heslom „Každé vyhľadávanie sa počíta“ menia svet k lepšiemu každou sekundou. Doteraz pomohli krajinám, ako napríklad Brazília, Peru, Maroko, Španielsko, Senegal, Uganda, Madagaskar, Keňa, Indonézia a mnohé iné. V roku 2018 postavili vlastnú solárnu elektráreň.
Ecosia má momentálne viac ako 8 miliónov používateľov a na vyhľadávanie máte na výber jeden z 27 jazykov, medzi ktorými nájdete aj slovenčinu. Je dostupná na Google Chrome a môžete si ju pridať ako rozšírenie.
Strom môžete zasadiť aj vy. Nabudúce, keď sa rozhodnete pre vyhľadávanie návodu, DIY postupu, nového zaujímavého receptu alebo si budete chcieť overiť informácie, použite Ecosiu. Malý klik pre vás, no veľký klik pre planétu.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.