Pripravili sme pre vás malú rekapituláciu toho čo sa stalo v roku 2021 a ako môžete v nasledujúcom roku 2022 lepšie reagovať na zmeny nie len v PPC reklame. Digitálny marketing a PPC reklama je prostredie, kde sa trendy menia oveľa rýchlejšie ako v ktoromkoľvek inom biznise. Preto je dôležité neustále sledovať trendy, aby vaše podnikanie ostalo úspešné.
1. Kľúčové slová sú to najdôležitejšie v PPC
Rok 2021 bol pre kľúčové slová v PPC kampaniach jazdou na horskej dráhe. Začalo sa to hneď začiatkom roka vo februári. Vtedy Google oznámil zmeny v štruktúre typov zhody kľúčových slov. Typ frázovej zhody bol rozšírený tak, aby viac odpovedal vyhľadávaným dotazom. Avšak na druhej strane odstránil možnosti modifikovanej voľnej zhody. Tá umožňovala inzerentom určiť slová (so znamienkom plus) a ich variácie, ktoré budú zahrnuté do vyhľadávacieho dotazu.
Aký bol argument Googlu na zrušenie? Voľná zhoda je teraz efektívnejšia. V minulosti frázová a modifikovaná voľná zhoda plnila podobné prípady použitia.
Čo sa stalo?
V časoch pandémie a stále rastúceho záujmu o PPC reklamy sa veľa špecialistov domnievalo, že tieto zmeny kľúčových slov boli nevhodne načasované a úplne zbytočné.
Prach sa po veľkých zmenách usadil. Google oznámil v septembri ďalšie zmeny v správaní pri zhode kľúčových slov. Znova zamiešal karty.
V stručnosti. Logika presnej zhody sa teraz bude používať pre všetky typy zhody. Pokiaľ máte viac kľúčových slov, ktoré nie sú identické s dotazom ale sú relevantné, Google sa bude pozerať na hodnotenie reklamy a aj jej relevanciu. Dôležitý je význam hľadaného výrazu a význam vašich cieľových kľúčových slov na základe ich pridružených vstupných stránok.
Napríklad: Niekto hľadá rozvoz sushi v mojom okolí. Cielite na rozvoz sushi vo voľnej zhode a na rozvoz sushi vo voľnej zhode v mojom okolí, bude preferované zhodné kľúčové slovo rozvoz sushi vo voľnej zhode. Pokiaľ cielite rozvoz sushi v presnej zhode v mojom okolí, v tom prípade bude dané kľúčové slovo zobrazené.
Ako reagovať na tieto zmeny?
- Vzhľadom ku strate modifikovanej voľnej zhody vám odporúčame spárovať voľnú zhodu s cielením na publikum
- Viac typov zhody alebo aj nie, Google má v jednej veci pravdu: menej je viac! Používanie množných čísel alebo miernych variácií nie je teraz úplne treba. Zmenšite svoj zoznam len na základné výrazy, ktoré potrebujete. Nestrácajte čas. Stačia vám kľúčové výrazy.
- Udržujte kľúčové slová zoskupené v súdržných tematicky konzistentných reklamných zostavách.
- Nezabúdajte na vylučujúce kľúčové slová, pretože môžu byť vašich záchranným lanom, pokiaľ sa zaseknete pri používaní type zhody, ktorá nie je práve vhodná.
- S celou PPC reklamou vám pomôžeme.
2. Reklama na Facebooku sa stáva obeťou aktualizácie iOS 14 od Applu
Zhrnutie PPC za rok 2021 musí obsahovať aj aktualizáciu iOS 14. 26. apríla Apple konečne spustil prvú aktualizáciu iOS 14.5, ktorá sa týka ochrany osobných údajov. Aktualizácia umožňuje používateľom odhlásiť sa zo sledovania aplikáciami. Áno! Samozrejme aj Facebook patrí medzi tie aplikácie. Facebook poskytuje dáta sledovania, aby inzerenti mohli sledovať svoje konverzie a vytvárať cieľové skupiny.
Inzerenti sa teraz stretávajú s neúplnými údajmi, publikum sa zmenšuje a rastie CPM. Ďalšie problémy nastali aj s krátkymi oknami atribúcie a overovaním domény. A prečo toto vzniklo? iOS 14 umožňuje odhlásiť sa užívateľom zo sledovania dát. Na jednej strane dôležitá ochrana osobných údajov. Na druhej nešťastný inzerent. Pokiaľ budete vystavený reklamám, prečo ich nenechať personalizovať?
Ako na to reagovať?
Môže to znieť šialene ale nevzdávajte sa reklamy na Facebooku. Je to stále efektívny kanál pre rast vášho podnikania. A navyše pokiaľ to teraz nevzdáte budete mať výhodu oproti konkurentom, ktorí to hodia cez palubu.
- Pomocou Messengera a reklám s formulárom pre záujemcov generujte potencionálnych zákazníkov bez konverzných kampaní
- Implementujte rozhranie Facebook Conversions API
- Pokračujte s rozširovaním zoznamu zákazníkov
- S ďalšími reklamnými stratégiami Facebooku pre iOS, ako je cielenie na širšie publikum, vám pomôže Digitalman.sk
3. Rozšírené textové reklamy začnú baliť kufre
Šťastnú cestu pre rozšírené textové reklamy. Odstránenie týchto reklám nebolo úplne košér.
Išlo sa na to vzhurta. Už v marci nahradili responzívne reklamy vo vyhľadávaní (RSA), rozšírené textové reklamy (ETA) ako hlavný typ reklám pre kampane vo vyhľadávaní. V auguste nám Google povedal, že sa v júni 2022 rozlúčime s rozšírenými textovými reklamami (ETA). Nezľaknite sa. Rozšírené textové reklamy budú fungovať aj po tom, ako budú vyradené. Teda aspoň tie staré. Nebude možné upravovať a vytvárať nové. Inzerenti ich budú môcť len pozastaviť, povoliť alebo odstrániť.
Čo urobiť?
Aj keď sú RSA účinné, platforme stále chýbajú užitočné prehľady pre rôzne varianty reklám. A aj keď zmena vstúpi do platnosti až v polovici roku 2022, sú veci, ktoré môžete urobiť hneď. Zamedzíte tak veľkému negatívnemu dopadu na váš účet.
- začnite už teraz budovať RSA, budete vedieť čo môžete očakávať, keď ETA bude zrušená
- využite podrobné hlásenia k informovaniu a vašej stratégii v RSA
- zdokonaľte všetky ETA, ktoré budete chcieť používať aj po ich zrušení
- ak neviete ako efektívne využívať textové reklamy obráťte sa na nás
4. Cookies tretích strán je čoskoro koniec
- júna Google oznámil, že bude posunuté ukončenie podpory súborov cookies tretích, na rok 2023.
Google uviedol, že k vybudovaniu technológie skutočne chrániacej súkromie musí pristúpiť zodpovedne, aby poskytol “dostatočný čas na verejnú diskusiu o správnych riešeniach”, ”neohrozil obchodné modely mnohých webových vydavateľov” a “zaistil, aby súbory cookies neboli nahradzované alternatívnymi formami individuálneho sledovania a odradzovať od nárastu skrytých prístupov, ako je snímanie odtlačkov prstov.”
Ako reagovať?
Pokiaľ ide o súbory cookies tretích strán, pokračujte v hľadaní spôsobu ako zhromažďovať viac údajov prvej strany a zoznamovať sa s novými dostupnými riešeniami, ako sú napríklad rozšírené konverzie. So zhromažďovaním osobných údajov vám pomôžeme v Digitalman.sk.
5. Google prehľad vyhľadávacích dotazov sa zužuje
Vieme, že prehľad vyhľadávacích dotazov bol prepracovaný už v roku 2020. Z dôvodu ochrany súkromia bola zrušená možnosť vyhľadávať dotazy s nízkym objemom vyhľadávania. Pre inzerentov je to ďalšia komplikácia. Pred touto zmenou bolo možné vidieť všetky údaje o zobrazeniach a kliknutiach na vyhľadávané dotazy.
Keď sa na toto pozrieme opäť v auguste 2021 znova všetko fungovalo ako kedysi. Ukázalo sa však, že to bola len chyba. Zmeny vo vyhľadávacích dotazoch, ktoré prišli v septembri boli priaznivejšie.
Prehľad stále neuvádza výrazy s nízkym objemom, ktoré podliehajú ochrane osobných údajov. Avšak aspoň zobrazuje údaje o zobrazeniach pre výrazy, ktoré nezaznamenali kliknutia. Google uviedol, že v roku 2022 odstráni všetky vyhľadávacie dotazy pred septembrom 2020, ktoré nespĺňajú podmienky ochrany súkromia.
Čo urobiť v 2022?
Všetky historické údaje z prehľadu vyhľadávacích dotazov, ktoré chcete uchovať si uložte. Máte na to čas do februára. Priestor vyhľadávania sa však za posledné roky dosť zmenil. Preto dopad, ktorý staré vyhľadávania majú, je pravdepodobne dosť malý.
Začnite viac používať prehľad vyhľadávacích dotazov. Budeme potom môcť znovu získať viac štatistík. Aj keď tieto zmeny neboli významné, pre Google toto bolo eso v rukáve, aby inzerentom dali výhodnú aktualizáciu. Môže sa zdať, že platforma stále počúva svojich zákazníkov a snaží sa im vyjsť v ústrety. Pre inzerentov je táto zmena malým povzbudením.
6. Google Marketing Live nás všetkých zarazil
Tohtoročný summit Google Marketing Live bol veľmi mätúci a ohromujúci. Hranice zhody zákazníkov neboli znížené, aj keď to sľúbil . Platforma aspoň sprístupnila možnosť hyperšpecifických publík pre účty pod 50 000 $ v celoživotnej útrate. Drobným písmom bolo uvedené, že zhoda má dispozícii zoznam zákazníkov v režime porovnania. Vďaka tomu je ich ciele stále nedostupné pre malé podniky s nízkym rozpočtom.
Načo sú zoznamy zákazníkov?
Čakali sme veky, kým Google ponúkne cielenie na základe identity. V stručnosti. Zoznamy zákazníkov umožňujú inzerentom vytvárať a cieliť (alebo aj vylúčiť) svoje vlastne zoznamy používateľov jednoducho nahraním e-mailových adries potencionálnych zákazníkov. Tieto zoznamy potom môžu aplikovať na vyhľadávacie kampane, Gmail alebo YouTube a vytvárať prispôsobené prostredie na základe fázy užívateľa na ceste k nákupu.
7. Shopify a Google najlepšími kamarátmi
Dva hrášky v jednom lusku – Shopify a Google. Používatelia týchto dvoch platform ich zatiaľ mohli používať samostatne. Google tento rok na jar oznámil, že jednoduchšie bude sa spojiť. Používateľ Shopify bude teraz môcť nastaviť umiestnenie produktov vo všetkých entitách Google – mapy, obrázky, Lens, YouTube v niekoľkých jednoduchých krokoch. Spolupráca poskytne viac informácii o produktoch, ktoré používateľ pozerá a kde ich môže nájsť.
Ako to aplikovať v roku 2022?
Shopify priamo na platforme nákupy uľahčuje používateľovi Shopify osloviť zákazníka nad rámec nákupných výsledkov SERP. Neberie ohľad na to ako máte nastavené Merchant Center alebo Google Ads. Toto je futuristický krok ako zachytiť nákupy v každom kroku cesty.
8. Facebook sa na 6 hodín vypol
- októbra 2021 Instagram, Facebook, Messenger a ďalšie aplikácie a webové verzie sa na šesť hodín vypli. Facebook server vypadol. Tma.
Pre používateľa to mohol byť šok. Na druhej strane mal možnosť si uvedomiť ako veľmi ponárame svoje životy do sociálnych sietí. Pre inzerentov to znamenalo stratu príležitosti. Facebook za to zaplatil draho stratou príjmu 79 miliónov dolárov.
Čo bolo v zákulisí tohto zatmenia? To sa možno nikdy nedozvieme. Ponaučenie: Vždy majte záložný plán.
Ako na to v budúcnosti?
Dnes nie je zaručené nič. Aj veľký Facebook má svoje slabé chvíle. Chráňte si svoje. Predávajte viackanálovo. Tak predídete tomu, že ak príde najhorší možný scenár a ďalší výpadok, môžete stále svoje podnikanie propagovať inde. Využite služby Digitalman.sk, vytvoríme vám viackanálové reklamy šité na mieru priamo pre vás. Začnite už teraz tvoriť plán B, C, D,…
9. Na scénu sa vkradnú limity mesačných výdajov do Google Ads
Okolo tejto zmeny vládlo ticho. Google zaviedol limit mesačných výdajov. Funguje spoločne s denným rozpočtom kampane Google Ads. Mesačný limit výdavkov je implementovaný na úrovni účtu a funguje ako ochrana proti nadmernému míňaniu naprieč kampaňami. Dajte si pozor, po dosiahnutí limitu sa vaše reklamy prestanú zobrazovať.
Ako sa tomu prispôsobiť?
Ak máte vypätý rozpočet. Pri použití tejto funkcie bude potrebné dávať pozor. Príliš nízke nastavenie limitu môže mať v konečnom dôsledku dopad na výsledky. O efektívnu správu Google Ads a všetkých výdajov sa vám postaráme.
10. Facebook odhaľuje svoje tajomstvá
V júni vyšiel článok Facebooku o tom, ako funguje jeho algoritmus v News Feed. Tak sme sa dozvedeli, že Facebook v porovnaní s Googlom nesprístupňuje jasné vzorce. Ako napríklad hodnotenie reklamy alebo skóre kvality.
Aké má teda Facebook teda ukazovatele “skóre reklamy”, ktoré pomáha určiť, kedy a kde sa má reklama zobraziť?
Ako inzerent nastaví reklamu. To môže zahŕňať podrobnosti, ako sú ciele reklamnej kampane na Facebooku, cielenie na publikum, nastavenie polohy…
Hodnota reklamy. Celková hodnota reklamy závisí na tom, koľko je inzerent ochotný za reklamu ponúknuť, aká je pravdepodobnosť, že diváka zaujme a celková kvalita reklamy.
Preferencie každého diváka. Ako inzerent si môžete vybrať, aký typ ľudí by ste v ideálnom prípade chceli vidieť za svojou reklamou. Podobne majú užívatelia Facebooku možnosť nastaviť si o akú reklamu majú záujem a to jasne Facebooku napovie, čo im bude zobrazovať.
Čo s tým?
V tomto prípade kvalitu nie je možné kúpiť. Facebook hľadá vysoko hodnotné reklamy s atraktívnym vizuálom. Ak sa chcete vyhnúť tomu, čo Facebook vyhodnocuje ako nekvalitné dbajte na nie mnoho textu na obrázku, call to action tlačidlo a sexi jazyk. Aby ste maximalizovali výkon Facebook reklamy, pomôžeme vám. Nastavíme reklamu, zvýšime jej hodnotu reklamy pre diváka a zabezpečíme, aby sa zobrazovala práve vašim zákazníkom. Spoľahnite sa na Facebook reklamu od Digitalman.sk.
Rekapitulácia roku 2021 a ako prežiť 2022 bez ujmy?
Aby sme sa zlepšili do budúcna, musíme sa pozrieť do minulosti. Tak sme to urobili aj dnes. Medzi neustále sa meniacimi trendami a platformami je niekedy náročné byť jednotkou na trhu. Preto sa môžete vďaka nášmu zhrnutiu pripraviť na to čo bude v roku 2022 v PPC a ďalším odvetviach online marketingu.
- Google zmenil typy zhody kľúčových slov a správanie PPC reklamy. Udržujte si svoje kľúčové slová čisté.
- Facebook bol ovplyvnený aktualizáciou Apple iOS 14. Buďte obratný a stále sa prispôsobujte novému.
- Rozšírte textové reklamy. Otestujte ETA a zorientujte sa v responzívnych reklamách vo vyhľadávaní.
- Súbory cookies tretích strán. V roku 2022 ostaňte v strehu ohľadom riešenia cielenia na dáta prvej strany.
- Prehľady vyhľadávacích dotazov Google dostali červenú. Začnite ich používať častejšie a zhromaždite potrebné dáta do februára.
- Google Marketing Live. Pozrite si stránky štatistík.
- Shopify a Google v jednom. Pre viac potencionálnych zákazníkov sa oplatí používať túto platformu, ktorá bude 2v1.
- Facebook mal zatmenie. Majte vždy záložný plán.
- Limity mesačných výdajov na Google Ads. Použite pre zostavenie jednoduchšieho rozpočtu.
- Facebook zverejnil algoritmus hodnotenia reklám. Sústreďte sa na kvalitu, ktoré zákazník chce vidieť a zapojiť sa do nich.
Použite tento článok ako alfu a omegu na ceste k výsledkom, vďaka ktorým bude váš budúci rok 2022 tým najlepším. Verte si a my vám vždy radi pomôžeme nie len s PPC reklamou.
Ak by ste sa chceli naučiť o marketingu viac, tak sa inšpirujte ďalšími hodnotnými článkami z nášho blogu. Stále prinášame novinky zo sveta marketingu. Ak by ste potrebovali s niečím poradiť alebo pomôcť neváhajte nás kedykoľvek kontaktovať. Radi vám odborne poradíme.
Matej Tóth je zakladateľom a CEO úspešnej online marketingovej agentúry Digitalman. Svojej práci sa venuje už 15 rokov, pričom má bohaté skúsenosti nielen zo Slovenska a Čiech, ale aj z krajín ako sú: Rakúsko, Nemecko a Veľká Británia. Svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti online marketingu je Matej rešpektovanou osobou v odvetví. Jeho prístup k práci je zameraný na kreativitu a inováciu, pričom jeho cieľom je vytvárať kampane ktoré prinášajú výsledky.